BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Vilket arbete[THUMBS UP SIGN] har följt dej sen början och man kan se en viss förändring
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Riktigt kul att se snyggt jobb, kul när man behåller bilen och förbättrar hela tiden och inte säljer direkt//Erik
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Well, här kör vi igen.
Nästan allt slipades helt plåtrent, och sen slipgrundades bilen femtioelva gånger.
Här kan man även ana min första BMW en e36 325 1992 i den mycket udda färgen Glaciär blå.
Det mesta lackades löst, både enklare och nödvändigt om man har trångt.
Här ser man även min 528a i bakgrunden, fortfarande bruksbil då.
Vatten på golvet, byggplast och fläkt som blåser ut genom fönstret.
Hmm, varför verkar det ligga en m535 kjol på golvet ?
Kan jag ha kollat passformen från en e28a på 635an ?
Första försöket blev inget vidare, så här är den nedmattad igen.
Lacken färdig, 528an verkar ha lånat ut batteriet
Och hur inredningen såg ut innan jag bytte till svart skinn.
EDIT:
Glömde ju den här bilden jag snubblade på.
Den säger en hel del om kvalitén på bilen tidigare, hur brukar ni laga avgassystem ?
Man kommer rätt långt med lite avgasbandage och en rullad plåtbit.
Sen tar man ett par alldeles för stora avgasklammer, och drar åt för kung och fosterland.
Självklart ska ju gängorna peka neråt så de tar i när man passerar farthinder.
Nästan allt slipades helt plåtrent, och sen slipgrundades bilen femtioelva gånger.
Här kan man även ana min första BMW en e36 325 1992 i den mycket udda färgen Glaciär blå.
Det mesta lackades löst, både enklare och nödvändigt om man har trångt.
Här ser man även min 528a i bakgrunden, fortfarande bruksbil då.
Vatten på golvet, byggplast och fläkt som blåser ut genom fönstret.
Hmm, varför verkar det ligga en m535 kjol på golvet ?
Kan jag ha kollat passformen från en e28a på 635an ?
Första försöket blev inget vidare, så här är den nedmattad igen.
Lacken färdig, 528an verkar ha lånat ut batteriet
Och hur inredningen såg ut innan jag bytte till svart skinn.
EDIT:
Glömde ju den här bilden jag snubblade på.
Den säger en hel del om kvalitén på bilen tidigare, hur brukar ni laga avgassystem ?
Man kommer rätt långt med lite avgasbandage och en rullad plåtbit.
Sen tar man ett par alldeles för stora avgasklammer, och drar åt för kung och fosterland.
Självklart ska ju gängorna peka neråt så de tar i när man passerar farthinder.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Lite uppdateringar blir det även inför denna säsong.
Min VEMS box är hos Mattias på lite uppdatering
Detta för att jag ska kunna köra med de senaste Firmware plural ? Firmwareserna.
Efter att ha räknat en del och tittat på kompressor diagram så inser jag att jag hamnar i röda ringen, då behövs mer kylning.
Idag, 400x300x76 cellpaket.
Ganska mycket plats kvar, och plats vad ska man med det till egentligen.
Det är väl bättre att fylla med prylar, detta är ju inget Feng shui bygge.
Har precis lagt en beställning på nya Intercoolers.
Japp, det där med plural igen.
Så nu blir det dubbla Intercoolers, och förhoppningsvis går sista spiken i kistan på mina spiknings tendenser.
Förhoppningen är att sänka insugningstempen med ca. 100°C och att detta kommer öka effekten motsvarande.
Ni vet tumregeln som står i den gamla GIK-Turbo handboken om att 100°C sänkning ger ca. 100Hk på veven.
Min VEMS box är hos Mattias på lite uppdatering
Detta för att jag ska kunna köra med de senaste Firmware plural ? Firmwareserna.
Efter att ha räknat en del och tittat på kompressor diagram så inser jag att jag hamnar i röda ringen, då behövs mer kylning.
Idag, 400x300x76 cellpaket.
Ganska mycket plats kvar, och plats vad ska man med det till egentligen.
Det är väl bättre att fylla med prylar, detta är ju inget Feng shui bygge.
Har precis lagt en beställning på nya Intercoolers.
Japp, det där med plural igen.
Så nu blir det dubbla Intercoolers, och förhoppningsvis går sista spiken i kistan på mina spiknings tendenser.
Förhoppningen är att sänka insugningstempen med ca. 100°C och att detta kommer öka effekten motsvarande.
Ni vet tumregeln som står i den gamla GIK-Turbo handboken om att 100°C sänkning ger ca. 100Hk på veven.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kul med lite vår-uppdatering. Varför nöja sig med 2st intercoolare? Nu har du beställt 2 så du har 3 totalt
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja, ett litet april skämt smög sig in igår, men mycket av inlägget är sant.
Planen är att göra Intercoolern så stor det bara går.
Hur mycket effekt det finns att hämta återstår att se.
Detta genom att svetsa ihop två intercoolers så cellpaketet blir 450mm brett, och över 450mm högt. (Kunde inte hitta färdiga cellpaket på 450x450 i rimliga prisnivåer)
Ser man till arean på 40x30=1200 cm2
Jämfört med 45x45=2025 cm2
Så blir ju intercoolern ordentligt mycket större.
Och eftersom den även blir högre, bör den ge mindre mottryck även att den är större.
Planen är att göra Intercoolern så stor det bara går.
Hur mycket effekt det finns att hämta återstår att se.
Detta genom att svetsa ihop två intercoolers så cellpaketet blir 450mm brett, och över 450mm högt. (Kunde inte hitta färdiga cellpaket på 450x450 i rimliga prisnivåer)
Ser man till arean på 40x30=1200 cm2
Jämfört med 45x45=2025 cm2
Så blir ju intercoolern ordentligt mycket större.
Och eftersom den även blir högre, bör den ge mindre mottryck även att den är större.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: tis jul 20, 2010 6:44 pm
- Ort: karlstad
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tänkte väl att det lät lite väl i förra inlägget
Jag fick plats med 600x300x76 (1800cm2). Hade nog gått att klämma in 100 tjockt också.
Men 450x450 blir ju snäppet större. Borde det inte gå att få in 100tjockt cellpaket som du har det?
Jag fick plats med 600x300x76 (1800cm2). Hade nog gått att klämma in 100 tjockt också.
Men 450x450 blir ju snäppet större. Borde det inte gå att få in 100tjockt cellpaket som du har det?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Kanske skulle gå även med en 100 tjock, men jag tror det hade blivit överdrift, dom blir ju väldigt tunga.
Tjockleken är ju det "sämsta sättet" att öka storleken på en Intercooler på en gatbil. (i min åsikt)
De sista mm, längst bak får ju ej så kall luft vid körning.
Men det är många parametrar att se till faktiskt.
Även vikten spelar ju in på kortare belastningar.
Där är en 100mm tjock effektiv förutsatt att man kan hålla hela intercoolern kall.
För dragracing borde 100 tjock och bakplacerad vattenkylare vara bra. (Så värme läckaget framåt är begränsat.)
Jag har haft 50-60°C i insugstemp "i slutet på treans växel" och med grafen tydligt ökande även på Fyran.
Hoppas att kunna plocka ner det 10°C helst 20°C
Tjockleken är ju det "sämsta sättet" att öka storleken på en Intercooler på en gatbil. (i min åsikt)
De sista mm, längst bak får ju ej så kall luft vid körning.
Men det är många parametrar att se till faktiskt.
Även vikten spelar ju in på kortare belastningar.
Där är en 100mm tjock effektiv förutsatt att man kan hålla hela intercoolern kall.
För dragracing borde 100 tjock och bakplacerad vattenkylare vara bra. (Så värme läckaget framåt är begränsat.)
Jag har haft 50-60°C i insugstemp "i slutet på treans växel" och med grafen tydligt ökande även på Fyran.
Hoppas att kunna plocka ner det 10°C helst 20°C
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10195
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
kan du öka luftcirkulationen ut ur motorrummet?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag har vänt och vridit på luftning ur motorutrymmet.
Men jag får jobba vidare med att täta framåt istället.
Så att all luft tvingas igenom kylarpaketet.
Jag misstänker att ett enkelt "hål" ut i hjulhuset smutsar ner väldigt mycket, om ens tryckskillnaden till hjulhuset är på rätt håll.
Fick hem mina intercoolers idag, och kollade lite på skarvningen.
Inte absolut självklart hur man ska göra, någon som svetsat ihop två cellpaket ? (På höjden)
Men jag får jobba vidare med att täta framåt istället.
Så att all luft tvingas igenom kylarpaketet.
Jag misstänker att ett enkelt "hål" ut i hjulhuset smutsar ner väldigt mycket, om ens tryckskillnaden till hjulhuset är på rätt håll.
Fick hem mina intercoolers idag, och kollade lite på skarvningen.
Inte absolut självklart hur man ska göra, någon som svetsat ihop två cellpaket ? (På höjden)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Läst din tråd länge och ständigt imponerad av din kvalitet i byggandet, men vet inte om jag kommenterat tidigare
Enklast måste väl vara att bygga ihop galvarna på cellpaketen med varandra? Hur du nu ska göra, om du bygger om befintliga sidor (hela den delen som övergår från tryckrör till cellpaket) eller gör helt nya, så borde det väl vara enklast att få tätt och få plats att svetsa genom att skarva ihop övre och nedre cellpaket i insida gavel och få det tätt innan man bygger in allt med sidorna
Kanske svårt att förstå utan bild eller nån form av ritning
Eller vad handlade funderingarna kring skarvningen om?
Enklast måste väl vara att bygga ihop galvarna på cellpaketen med varandra? Hur du nu ska göra, om du bygger om befintliga sidor (hela den delen som övergår från tryckrör till cellpaket) eller gör helt nya, så borde det väl vara enklast att få tätt och få plats att svetsa genom att skarva ihop övre och nedre cellpaket i insida gavel och få det tätt innan man bygger in allt med sidorna
Kanske svårt att förstå utan bild eller nån form av ritning
Eller vad handlade funderingarna kring skarvningen om?
Ludvig Lyttbacka
Re: BMW 635 Bi-Turbo
jag har både kapat isär och skarvat ihop både vattenkylare och ic paket av diverse modeller, aldrig vart några konstigheter vad jag kan minnas, är väll bara svetsa på?? eller lägg upp nån bild med vad du menar, kanske enklare?
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Gissar att problemet är att svetsa sidan som är mot cellpaketet om man ställer två gavlar på varann, typ.
Enklast är väl kanske att kapa bort en större glugg på dom andra väggarna för att komma åt att svetsa, och sen svetsa igen den gluggen
Enklast är väl kanske att kapa bort en större glugg på dom andra väggarna för att komma åt att svetsa, och sen svetsa igen den gluggen
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2786
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
I min värld är det ju tydligt hur jag menar
Jag kommer behöva ställa cellpaketen på varandra, och byta / göra om tankarna, och därmed använda 1,5 av de intercoolrarna jag beställt.
Typ såhär behöver cellpaketen skarvas. (lånade bilder)
Skarven löser sig nog när tankarna är bortkapade på cellpaketen.
Här verkar vara en annan som skarvat ihop, liknande, man ser skarven lite lite i mitten.
Dessutom med en guide som styr luften inne i tanken.
Och det är nog en bra idé att ha någon fena / guide till luften kanske.
Samma intercooler utan guide, där går luften i en simulering baklänges.
Intressant läsning.
http://forums.hybridz.org/topic/65163-i ... d-testing/
Och man reagerar ju när man kollar in denna F1 intercooler, boxformade kantiga tankar som på "Kina Intercoolers" är nog enklare än bra.
Jag kommer behöva ställa cellpaketen på varandra, och byta / göra om tankarna, och därmed använda 1,5 av de intercoolrarna jag beställt.
Typ såhär behöver cellpaketen skarvas. (lånade bilder)
Skarven löser sig nog när tankarna är bortkapade på cellpaketen.
Här verkar vara en annan som skarvat ihop, liknande, man ser skarven lite lite i mitten.
Dessutom med en guide som styr luften inne i tanken.
Och det är nog en bra idé att ha någon fena / guide till luften kanske.
Samma intercooler utan guide, där går luften i en simulering baklänges.
Intressant läsning.
http://forums.hybridz.org/topic/65163-i ... d-testing/
Och man reagerar ju när man kollar in denna F1 intercooler, boxformade kantiga tankar som på "Kina Intercoolers" är nog enklare än bra.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja alltså man kommer ju alltid se att den är skarvad, man brukar ju få rensa bort en del av kylflänsarna oxå, men trodde du menade mer funtionsmässigt än utseendet.
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing