He he, nej inget så radikalt.
Först provade jag p-ljuset, då fungerade det varken fram eller bak på vä sida.
Trodde då att jag inte hade spänning ut till den sidan och började mäta inne i bilen.
Det var ok, felet var trasig lampa fram och glapp i lamphållaren bak..
Bel. i en mätare fungerade inte heller, var även där trasig (ny) lampa.
Det som blev lite spännande var när jag provade att slå på halvljuset, utan att slå på tändning först. (kopplat på 15 spänning, dvs. måste ha tändningen på)
Då började vattenpumpen gå.. och den stannade inte när man stängde av lyset igen.
Slog man på tändningen stannade den.
När jag provade halvljuset med tändning på, lös ena svagt.
Då trodde jag att nu har jag kopplat något riktigt illa
Det här hade jag lite svårt att få ihop först, men när jag mätte spänning till lampan var det ok.
En dålig bild på lampan:
Det hör väl inte direkt till vanligheterna att en halogenlampa blir sådär, men men..
Ny lampa så funkade det.
Efter lite genomgång kom jag fram till vad det andra problemet berodde på.
Fram sitter ett relä som går till spridarna och vattenpumpen.
Det styrs av motorstyrdonet, samma utgång som styr två bränslepumpsrelä i kofferten.
Styrdonet styr med jord, så den andra manövern på reläerna ska ha spänning.
På de i kofferten hade jag kopplat 30 (batterispänning) och till det fram 15 (tändning på)
Resultatet blev ju alltså att de två reläerna i kofferten leder spänning genom spolarna in på det stiftet som styrs med jord på reläet fram.
På andra stiftet på reläet fram finns ingen spänning, men säkert en antydan till jord från andra komponenter som får 15 spänning.
När jag slog på lyset ledde jag in yttligare lite jord bakvägen på 15, tillräckligt för att reläet skulle dra. Och även fast jag stängde av, hade jag kvar tillräckligt för att hålla reläet draget.
Lite klantigt, men ganska lätt hänt när man är på olika ställen i bilen och kopplar.
En till grej hade jag klantat mig med förresten, skiftat hel och halvljus ute vid strålkastarna, förstås på båda sidor.
Baksidan på inst. panelen:
Ser inte riktigt så illa ut i verkligheten
Någotsånär enkel att ta bort i alla fall, 3 kontaktastycken och 3 slangar.
Ja, och vindrutan också vissligen..