Sida 97 av 178

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör dec 03, 2011 11:07 am
av j björk
Tackar, alltid kul med nya läsare :thumbright:

Jag kommer inte ihåg om "hålet i golvet" kändes som en speciellt jobbig del i bygget.
I så fall var det nog inte en av de värsta :wink:

Jag har varit dålig på att uppdatera på sista tiden ser jag, kommer in så sent jämt..

Hursomhelst är elsystemet provkört, med lite blandat resultat :whistle:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör dec 03, 2011 11:55 am
av knotan
utveckal vad du menar med blandat esultat,
elbrand? :hihi:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: lör dec 03, 2011 5:01 pm
av j björk
He he, nej inget så radikalt.

Först provade jag p-ljuset, då fungerade det varken fram eller bak på vä sida.
Trodde då att jag inte hade spänning ut till den sidan och började mäta inne i bilen.
Det var ok, felet var trasig lampa fram och glapp i lamphållaren bak..
Bel. i en mätare fungerade inte heller, var även där trasig (ny) lampa.

Det som blev lite spännande var när jag provade att slå på halvljuset, utan att slå på tändning först. (kopplat på 15 spänning, dvs. måste ha tändningen på)
Då började vattenpumpen gå.. och den stannade inte när man stängde av lyset igen.
Slog man på tändningen stannade den.
När jag provade halvljuset med tändning på, lös ena svagt.
Då trodde jag att nu har jag kopplat något riktigt illa :hihi:

Det här hade jag lite svårt att få ihop först, men när jag mätte spänning till lampan var det ok.
En dålig bild på lampan:

Bild

Det hör väl inte direkt till vanligheterna att en halogenlampa blir sådär, men men..
Ny lampa så funkade det.

Efter lite genomgång kom jag fram till vad det andra problemet berodde på.

Fram sitter ett relä som går till spridarna och vattenpumpen.
Det styrs av motorstyrdonet, samma utgång som styr två bränslepumpsrelä i kofferten.
Styrdonet styr med jord, så den andra manövern på reläerna ska ha spänning.

På de i kofferten hade jag kopplat 30 (batterispänning) och till det fram 15 (tändning på) :doh:

Resultatet blev ju alltså att de två reläerna i kofferten leder spänning genom spolarna in på det stiftet som styrs med jord på reläet fram.
På andra stiftet på reläet fram finns ingen spänning, men säkert en antydan till jord från andra komponenter som får 15 spänning.

När jag slog på lyset ledde jag in yttligare lite jord bakvägen på 15, tillräckligt för att reläet skulle dra. Och även fast jag stängde av, hade jag kvar tillräckligt för att hålla reläet draget.

Lite klantigt, men ganska lätt hänt när man är på olika ställen i bilen och kopplar.
En till grej hade jag klantat mig med förresten, skiftat hel och halvljus ute vid strålkastarna, förstås på båda sidor.

Baksidan på inst. panelen:

Bild

Ser inte riktigt så illa ut i verkligheten :oops:

Någotsånär enkel att ta bort i alla fall, 3 kontaktastycken och 3 slangar.
Ja, och vindrutan också vissligen..

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 04, 2011 7:14 pm
av G.Nauta
Det tar sig bra! Men el är det värsta som finns :lol:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 04, 2011 8:16 pm
av Steve
När jag såg sista bilden tänkte jag att du var då fan inte rädd om det nylackade taket..

Man är bra trögtänkt ibland :doh: :D

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 11, 2011 12:40 am
av j björk
He he, nej på det taket ligger det inga grejer :)

Det får bli en liten uppdatering, missade visst lite med kameran dock..

Bild

10L i systemet har jag för mig..

Läckte olja vid ena oljefiltret, misstänkte att jag kunde ha fått gängan lite snett:

Bild

Jag kom på hur jag skulle få styrning när jag gängade:

Bild

Alltså, spände emot gängsnittet utan kona eller något mellan.

Men inte hjälpte det, bort med oljekylaren och kolla:

Bild

Den var lite stukad i packningsytan, syns inte så bra på bilden kanske..
Det visste jag nog egentligen, men hade glömt :doh:

Lyckades faktiskt hitta en annan på en motor som stog lite undangömd som jag nog inte hittat förut :hihi:

Har även byggt om kopplingspedalen för att få lite högre utväxling:

Bild

Har för mig att det var ca 5,5-1 med org. fästpunkt, och ca 8-1 med min nya.

Hade problem med vattenläckage där vattnet går in i blocket.
Förskruvningarna är inte gängade enda in, utan jag måste ha någon slags distanser.

Nu blev det till att svarva små hylsor med o-ring i änden:

Bild

Lite tändkablar har det blivit också:

Bild

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 11, 2011 9:46 am
av nicke.t
rent å frächt motor :thumbright:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 11, 2011 9:51 am
av j björk
Tackar, och det blir nog bättre när det blir färdigt.

Nu ligger det en massa skruvar, slangstumpar, kablar etc. och skräpar.

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 11, 2011 1:22 pm
av larsat
Ser bra ut Jonas!

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 11, 2011 4:49 pm
av JonasH88
Ser MYCKET bra ut!

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 11, 2011 8:06 pm
av MadMange
Ja den här bilen lär du komma ut med nästa säsong, annars vore det konstigt! :hihi:
Ser för övrigt mycket stiligt ut som vanligt!! :thumbright: :thumbright:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 11, 2011 8:37 pm
av j björk
Tack ska ni ha :thumbright:

Idag har det gått ganska motigt, brottades en del med en läckande fuelrail först.

Det är säkert 1,5m svets på den där railen, kanske max 1cm där det var problem.
Och det gick åt 3 försök innan jag fick det tätt :doh:

Varje gång montera ihop, prova. Bort med den och hälla bensin omkring sig.
Stå i bensinångor hela dagen.
Men men, det blev bra till slut.

Tändstift uppriggade för provgnistning:

Bild

Där ser man också att railen har tappat lite färg :roll:

Knappra ihop en startmapp och koppla upp datorn mot sprutet.

(här var det väl tänkt att uppstartfilmen skulle vara)

Error, mappen är för fel chip..

Får väl flika in att jag tyckte jag gjorde en bra affär och köpte mitt sprut nytt i andra hand.
Allt skulle vara med, 1.09 chip (senaste) osv.

I verkligheten var inga tempgivare med, och som det senare skulle visa sig var det inte 1.09 utan 1.02 som nog var det första chippet :doh:
Och lite senare kom ett erbjudande att man kunde köpa "över disk" för samma peng :doh: :doh:

Ja ja, bara bita i det sura äpplet och göra en ny startmapp att ha så länge.
Jaha, 1.02 stöder inte 60-2 trigger!! :angryfire: :crashed:

Nu skiter jag i det här, in på mrm och beställa ett chip fört som faen.

"Inte i lager, två veckors leveranstid" :slap:

Tack och godnatt :banka: :skull:

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: sön dec 11, 2011 10:46 pm
av Erikwdt
Vilket flyt du har jämt Jonas. Du ska se att det vänder nu. :thumbright:
Har du gjort två fuilrails? För det var inte den som jag tennade...
/Erik

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån dec 12, 2011 7:22 am
av Mats Ivarson
Lite humor att först kämpa med bränsleläckage från fuelrailen hela dagen och sen utföra gnistprovet på den svetsade fuelrailen för att kontrollera till 100% att det blivit tätt ;-)

Re: Heavy metal bmw:n

Postat: mån dec 12, 2011 8:05 am
av Andreas Arthursson
Jag tror jag har chip som du kan köpa billigt.