Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har portat flertalet 8v och 16v topplock.
oftast då Opel, och de har alltid presterat bra om inte bättre än många 'proffisionellt' byggda motorer.

Ett exempel är en GrA enem 2.0 8v motor som lämnade 162hk med en viss given setup.
med samma setup men med snällare kamaxel och i det närmaste slut underdel så lämnade 'min design' 169hk i samma bänk.(7200rpm)
dessutom låg effekten högt genom hela registret och en bit över 140hk redan vid 3500rpm.
(originalmotorns effekt är 115hk vid ~6000rpm)

oflödat,,, bara portat på känn.

en annan värre motor på samma koncept(2.0 8v) lämnade kring 205hk(baserat på vikt/slutfart på 402m)
Oflödat där också.

givetvis är jag medveten om att viss kanalarea behövs för viss gashastighet osv osv.
men det går att lirka fram effekt ändå utan de där 'toppvärdena'

En fräckt portat topp med maxvärden har juh bara endast en liten kort tidsrymd då kanalen flödar effektivt. ofta i resten av tiden är det mycket turbulens och tjafs i kanalen för man inte uppnår nån gashastighet.

en mildare men genomtänkt portning har en längre tidsrymd den flödar effektivt (area på kamaxelnocken) och har en något sämre period på just det där maxlyftet som många är ute efter.
Men ger då bredare register och mera fjong i hela registret,resulterar i snabba motorer i tävlingar. man har juh problem att komma upp till de där häftiga effekterna om motorn är väldigt 'peakig'

Men hur som haver..
återgå till 'tävlingen'
ville bara poängtera att 'flöde' är ett bra försäljningsargument.
det är jag bestämd på.... men det är lite 'jag har störst k_k' *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

när jag snakar om att max flöde är viktigt så menar jag över hela lyft cykeln.

möjligtvis kan högt flöde på låga lyft va negativt med vassa kammar så där kan det ibland va bra med mindre flöde. (bakflöde)

gashastigheten ska anpassas effter det motorn ska användas till och som sakt var så är inte jätthög hastighet att efftersträva på race byggda högvarviga motorer. (fins formler för detta)

på en sån motor så åtgår för mycket energi att få upp gasen i den höga farten under den korta tid som vientilen är öppen på tex 8000rpm.

kolla bara in i insuget på en 600cc sport motorcykel på 120hk så förstår ni :shock:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

här kan intreserade läsa lite hi tec topp/flödes trimning, två killar som vet vad dom pratar om :)

david visard http://www.musclemustangfastfords.com/t ... index.html

erland cox http://www.topplocksverkstan.se/fyrtakt.html
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

kadett 4wd du säger att flödade toppar med mycket flöde på höga lyft brukar ge turbulens på lägre lyft.

det tycker inte jag riktigt stämmer :? jag skulle säga att toppar som flödar bra på höga lyft brukar också flöda bra på medel och lågalyft.

om det blir turbulens så blir det på höga lyft! eller över ca 8mm.

sen så vet jag inte om enem har använt flödesbänk? men tänk om ni hade lagt ned 20-30 timmar på sånna här test före ni byggde dessa toppar, vad hadde ni fått för effekter då??

oftast är det för dyrt att stå dessa timmar i bänken för att kunden ska ha råd att lösa ut toppen.

därför satsar jag nu på forskning på volvos B21-B230 8v toppar för att sen kunna sälja flera liknande toppar som jag har exprimenterat fram på denna 398 (samma kanal som 530 mm) och sen 405-531.

med det man har lärt sig då kommer kunden få maximalt bra topp för vettiga pengar. tror inte många har forskat seriöst på volvos toppar??? jag har dock sätt exempel på vad folk har fått för flöde i sina dyra special toppar (inga firmanamn nämda)

jag har läst mycket om sånt här från firmor som AFR mm och deras toppar ger alltid mest effekt i opartiska test över andra märken som ederbrock, dart, holley mm. testerna brukar delas upp på en del där topparna flödas och en del där de testas i bromsbänk på samma grundmotor och de toppar med flöde vinner alltid.

(obs topparna delas in i olika klasser beroende på insugnings volym.) och mest flöde på en given max insugnings volym vinner nästan alltid i bänken senare också.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:kadett 4wd du säger att flödade toppar med mycket flöde på höga lyft brukar ge turbulens på lägre lyft.

det tycker inte jag ricktigt stämmer :? jag skulle säga att toppar som flödar bra på höga lyft brukar också flöda bra på medel och lågalyft.

om det blir turbulens så blir det på höga lyft! eller över ca 8mm.

sen så vert jag inte om enem har använt flödesbänk? men tänk om ni hadde lakt ned 20-30 timmar på sånna här test före ni byggde dessa toppar, vad hadde ni fått för effekter då??

offtast är det för dyrt att stå dessa timmar i bänken för att kunden ska ha råd att lösa ut toppen.

därför satsar jag nu på forskning på volvos B21-B230 8v toppar för att sen kunna sälja flera liknande toppar som jag har exprimentwerat fram på denna 398 (samma kanal som 530 mm) och sen 405-531.

med det man har lärtsig då kommer kunden få maximalt bra topp för vättiga pengar. tror inte många har forskat seriöst på volvos toppar??? jag har dock sätt exempel på vad folk har fått för flöde i sina dyra special toppar (inga firma-namn nämd)

jag har läst mycket om sånt här från firmor som AFR mm och deras toppar ger alltid mest effekt i opartiska test över andra märken som ederbrock, dart, holley mm. testerna brukar delas upp på en del där topparna flödas och en del där de tästas i bromsbänk på samma grund motor och de toppar med flöde vinner alltid.

(obs topparna delas in i olika klasser beroende på insugnings volym.) och mest flöde på en given max insugnings volym vinner nästan alltid i bänken senare också.
min erfarenhet är att en gryta med dess nedre del mot ventilen anpassas olika beroende på om du ska ha bra flöde på låga lyft eller vice versa.

Då är alltid det ena bättre än det andra, beroende på situationen.

Enem flödestestade givetvis sina toppar, men strypningen låg i std insug och grenrör i GrA
Med samma 'hårdvara' förutom kamaxeln så lyckades jag lite bättre, samt med bredare register, enligt han som körde bänken.
Jag har testat fram en speciell kanaldesign på dessa toppar till just opels lilla 2.0 8v motor (C20NE)

bild på spektaklet (dålig kvalitet)
Observera dock att kanalens öppning i toppen är mindre än det man ser.
kanalen är så rest att det där är i det närmaste en 'diagonal' skärning
jag nyttjar alltså 'downdraft' och kan köra en mindre kanaldiam.
vill minnas diam är ca nästan 90% av ventilstorleken.(är juh några år sedan jag portade den där)
Detta är alltså toppen till motorn som gav runt 205hk med 'std' insug
Bild
finns lite mera bilder på min photobucket.
///AMG
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: flödes race med volvo 398topp

Jens Gustavsson skrev:
pacman skrev:Tackar tackar...
När bilderna kommer upp så ska där finnas en på en tabell över alla deltagare och resultaten.....men jag kan avslöja att maxflödet som Erland vann sin deltävling med var 215 CFM@28"vp. Jag hade "bara" 203 CFM@28"vp... :roll:

Detta med original 44mm ventiler.

eftersom det verkar gå segt med detta års 531 flödestävlig och med tanke på att jag inte var med på den här första tävligen så tänkte jag att det skulle va kul att prova att porta en canal enligt reglerna som sats upp( läs mer om den i länk längst ned i detta inlägg) för att se lite hur man hade ståt sig mot erland och pacman som jag håller som sverges bästa topp filare.

eftersom jag aldrig har tid över så blev detta ett mycket snabbt test utan några större trix.

jag började vid 12.00 och gjorde iordning en 44mm imp ventil med plattare kon och med 6mm skaft i svarven.

sen fräste jag ett säte i en gammal oljig 398 med 1mm 45 graders säte och en radie under som ger ett förhålande på ca 0.92 mot ventilen i minsta dim under ventilen.

sen portade jag ca 40 min i canalen så den fick en dim som motsvarar ca 38-39mm på raksrtäckan och sen blev den samma storlek som org insugningspackning mot insuget.

sen monterades skiten upp i min flödes bänk (info om den http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0 )

första flödestestet blev en FLOPP med stopp i flödet redan vid 8mm :lol:

2mm 48cfm/28"
4mm 96cfm
6mm 137
8mm 166
10mm 168
12mm 168
14mm 170

tur att man har jävlats med dessa toppar förut :) 5min mer portning i inner svängen bruka hjälpa!

2mm 48cfm
4mm 97
6mm 137
8mm 168
10mm 189
12mm 192
14mm 197
16mm 202
nu börjar det fungera hyffsat upp mot 10-11mm med tanke på den lilla 38-39mm canalen och bara ca 4-5 timmars jobb totalt :)

ska jobba vidare någon kväll i veckan och testa lite större kanal och kanse lite plast på golvet.

återkommer

har ni som vad med mer flödesdata på era toppar ? erland, vankel, packman, lundin ?

här kan man läsa mer om den ursprungliga tävligen på TPC

http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 596#920596

http://forum.turboperformanceclub.com/v ... sc&start=0

jag har portat vidare lite nu uppe i taket och med lite grövre canal

2mm 49cfm

4mm 96

6mm 135

8mm 167

10mm 188

12mm 200

14mm 206

16mm 206cfm/28"

som man ser så tappa jag lite på mellan lyft och tjänade lite på höga, rätt likt som jag trodde före flödning.

nästa steg blir att plasta lite i innerradien utan att porta nått.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

flödning 4 och 5 (lite olika filningar i plasten) blev inte så mycket bättre än den utan plast och de såg rätt lik ut test 4-5 :?

2mm 50
4mm 97
6mm 136
8mm 168
10mm 192
12mm 203
14mm 208
16mm 206cfm/28"

det börjar bli svårt nu, det slulle behövas större ventil :cry:

jag har en portad RC 530 i lager (väldigt lik 398 orginal) som det sitter 49mm insugnings ventiler på som flödar 250cfm/28"/14mm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

flödning 6 :snyft: mer filning i plasten, inget mer ditlagt från första plastningen i test 4.

börjar tro att det vart för trångt i kanalen genom svängen??

men det går sakta åt rätt håll i varje test :) , rätt valigt att det blir bakslag nu och då vid sånna här test.

men man lär sig ibland lika mycket om flöde när det blir mindre :wink:

jag har dock inte förstört mycket låg och mellan flöde sen test 1 så jag känner mig rätt nöjd med flödet över de olika lyften.

bara synd att jag inte har nåra flöden att jämföra med där mot pacman och cox som vann med 202cfm och 215 vid xxmm lyft/28" .

2mm 49
4mm 97
6mm 135
8mm 167
10mm 190
12mm 202
14mm 208
16mm 210cfm/28"

test 7 lite mer portnig i tak runt styrning, ingen större skilnad men lite bättre runt 8-10mm lyft.

2mm 50
4mm 97
6mm 136
8mm 170
10mm 192
12mm 203
14mm 208
16mm 211cfm/28"
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

vi skulle ha gjort ett diagram över alla flödningar så det blir lätt överskådligt.

Kanske nått för kvällen? eller har du andra planer?
en liten beställning skulle också sitta fint.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Eric Wiklund skrev:vi skulle ha gjort ett diagram över alla flödningar så det blir lätt överskådligt.

Kanske nått för kvällen? eller har du andra planer?
en liten beställning skulle också sitta fint.
ska fixa ett exeldiagram sen när jag känner mig nöjd.

skall även testa en helt std topp så man kan jämföra mot.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tänk om du la upp en bild på den kanalen (vilket antagligen inte kommer att hända)

Va kul det vore att gämföra din portning med dom som man gör på frihand här hemma:)

Är det helt std sätesvinklar du kör med?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

volvo140turbo skrev:tänk om du la upp en bild på den kanalen (vilket antagligen inte kommer att hända)

Va kul det vore att gämföra din portning med dom som man gör på frihand här hemma:)

Är det helt std sätesvinklar du kör med?
jag har inga större hemlisar, du har ju en bild på test 2 på sida 1 i denna tråd skilnaden är lite plast i botten och lite högre tak.

ska fixa en bild på test 6-7 sen, men de ricktiga trixen är ändå svåra att kopiera från en sån bild :wink:

det är ett spesial radie säte med som gör en ganska stort hål under ventilen 0.91x44mm ungefär.

här är en bild på cox topp http://www.topplocksverkstan.se/referenser.html
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

0.9 x ventildiam brukar faktiskt funka ganska bra, som jag noterat verkar inte många våga gå så stort, eller så är de bara hemliga.

Min 16v topp till Opel ligger på just dina 0.91 med säte för 11.5mm lyft.
Jag har gått upp från 29mm på avgas till 31mm
samt på insug från 33mm till 34.5mm

på avgas är kanalen något 'D' portad upp från ventilerna.

men jag portar fortfarande bara på känn *S*
///AMG
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Kadett4wd du har nog rätt angående flödet på låga och höga lyft (jag är inte sämre än jag kan erkänna det :) )

jag pratade med erland cox och han hadde portat sin topp så att luften mer flödade tvärt förbi ventilen på höga lyft istället för att försöka få luften att flöda runt hela ventilen så jämt som möjligt på alla lyft som ger bra flöde på låg mellan lyft fast inte fullt på ricktigt höga lyft.

jag ska testa det mer sen och gämföra med den bästa canal jag har.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Ja precis..
Där har du en enkel förklaring som jag inte kunde förklara förut *S*

man kan väl enkelt säga att 398 toppen alltid kommer flöda sämre på lägre lyft än 405/531 just på grund av luftströmmen har bättre träff kring hela ventilen på 405/531

en sak jag funderar på. är den där '631' toppen som volvo gjorde.
den har inga förbränningsrum men kammen ligger på samma ställe osv osv. så det borde ge väldigt fin radie ned till ventilen utan 'svanhals'

Nån som vet vilken topp jag menar?

ännu en eventuell fördel med 631 är juh att du har lika flöde runt hela ventilen i 'förbränningsrummet'
Nästan lika som på en Hemi.
///AMG
Skriv svar