diesel mercan - Litet filmklipp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Glufsen skrev:Så jävla fränt att någon äntligen bygger en seriös och grym dieselmerca...
jo chassit och grenrör mm det är ju :shock: 8) men man blir ju inte förvånad när bilen kommer från lycksele :wink:


har du nå bra däck så du får fäste?

har du testat nått mot klockan?
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

Jag har inte provat några tider med just detta chassie med den dieselrovan som jag hade i den vita. Men med den vita var jag ju å körde i åmsele ju, Dåliga tider pga slirande å studsande bakvagn trots försök med rallycross slicks. Kopplingen slirade också värre än en fylltratt med boots i vinterföre. Men hoppas i år på att kunna skaffa bättre däck än dom jag hade då...

En sak jag undrar lite över är om axeln (1041) kommer att hålla? Vridet i den nya motoruppsättningen kommer att hamna ganska lågt i registret.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

MB 4 ME skrev:Jag har inte provat några tider med just detta chassie med den dieselrovan som jag hade i den vita. Men med den vita var jag ju å körde i åmsele ju, Dåliga tider pga slirande å studsande bakvagn trots försök med rallycross slicks. Kopplingen slirade också värre än en fylltratt med boots i vinterföre. Men hoppas i år på att kunna skaffa bättre däck än dom jag hade då...

En sak jag undrar lite över är om axeln (1041) kommer att hålla? Vridet i den nya motoruppsättningen kommer att hamna ganska lågt i registret.
det törs jag inte lova :) men med ricktiga M/T street DOT däck så försvinner garanterat däckstutset och det minskar påfrästningen på bakaxeln ordäntligt.

vilket vrid blir det ungefär och vart (rpm) och vilken utväxlig har du i backaxeln?

vad har du för kopling nu, dim och belägg?
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

vridet är mellan 450-550nM runda slängar vid 4000 -5000r. kanse lite lägre rpm. Kopplingen har jag ingen än. Men vill ej ha flerskivigt.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

MB 4 ME skrev:vridet är mellan 450-550nM runda slängar vid 4000 -5000r. kanse lite lägre rpm. Kopplingen har jag ingen än. Men vill ej ha flerskivigt.
tror du inte att det blir ännu mer vrid eller?

rekomenderar en 10" black-magic om det ryms på svänghjulet och en tryckplatta med 7-800kg= kommer alldrig att slira+ att den blir ganska mjuk vid snäll körning.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

förmodligen mera vrid på lägre varv blire nog. Men för att inte hugga i med för mycket så...

Hmm, jag ska kolla vad min nuvarande tryckplatta var uppmätt till i tryck. Om ajg inte mindes fel så är den 250mm dia. för 240mm är då lamellen alla gånger.

Annars så är den där 618 me sinter ett alternativ. Men känns som att det skulle kunna slira.. Kanske med en blackmagic?




EDIT: Kollade lite i arkivet å ser att jag har en 250mm lamell, lite stök var det att svarva å fräsa till svänghjulet.. Imorrn ska jag kolla vad inspänningen var.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Erik.H.A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis okt 12, 2004 9:03 am
Ort: Lse/ Luleå

Inlägg av Erik.H.A »

MB 4 ME skrev:vridet är mellan 450-550nM runda slängar vid 4000 -5000r. kanse lite lägre rpm. Kopplingen har jag ingen än. Men vill ej ha flerskivigt.
alltid så blyg :roll:
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

okej då, om jag säger mellan 550 - 600Nm...
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
mrjonssson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis aug 30, 2005 4:43 pm
Ort: Lilla lycksele... :)

Inlägg av mrjonssson »

ser riktigt bra ut och den nya skutan verkar inte så tråkig. och som vanligt går det snabbt framåt :D när du mekar.
kör så det ryker.
mvh/ Mr jonsson
En liten snubbe från lilla lycksele... som håller på att lära sig! Om turbo byggen... mycket intressant.
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

då har jag grejat lite mer ihelgen. Fixade instrumenteringen. Hastighetsmätaren blir en cykeldator (godkänt vid sbp!)





Stansade ut en lämplig alu-plåt
Bild




Och så blev det. Lackade det mattsvart
Bild











Torpeden klar och lådorna över hjulen. Kittade med karosserikitt sedan alla svetsar.
Bild








lackade jag allt med tvåkomp mattsvart.
Bild








Men nu e det en arbetsvecka på bortaplan. Så då händer det väl inte så mycket. Kommer endast att fixa ett nytt cellpaket till en ny kylare då nuvarande kylarbyggnad inte blev så bra.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

[quote="MB 4 ME"]då har jag grejat lite mer ihelgen. Fixade instrumenteringen. Hastighetsmätaren blir en cykeldator (godkänt vid sbp!)

Är det någon speciell cykeldator du har som är godkänd?
brukar de inte bara gå till typ 90?
Sedan krävs det väl belysning också vad?
Användarvisningsbild
Leif Backlund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 241
Blev medlem: tor mar 18, 2004 9:26 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Leif Backlund »

Ja köpte en på lokala sport affären,tro den gå till 299 el nå liknande,satte en liten lampa framför å de är inga problem å besikta här iaf.
Bild
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

Jens Gustavsson skrev:
tror du inte att det blir ännu mer vrid eller?

rekomenderar en 10" black-magic om det ryms på svänghjulet och en tryckplatta med 7-800kg= kommer alldrig att slira+ att den blir ganska mjuk vid snäll körning.

Nu har jag kollat. Min nuvarande lamell är 250mm i dia och plattan är uppmätt hos freede i umeå till 760kg. Lamellen är en stumm. Men detta är en orginal koppling till mercedes sprinter, å det håller inte.
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

ihelgen jag har lackat inne i dörrarna.



Bild











Lackade ävne dörrsidor.


Bild
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
Användarvisningsbild
Pakko
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: tor okt 07, 2004 9:25 pm
Ort: Kiruna/ Fd Arvidsjaur

Inlägg av Pakko »

Update tack :D
Kanon bygge!!
Skriv svar