Vatteninsprutnings fråga
-
- För mycket laddtryck
Tänkte liva upp den här tråden nu när det börjar bli aktuellt för mig igen
Vanliga bränsle spidare var ju inte bra, men kallstarts spridare då?
Vore ju väldigt smiddigt om det funkade för jag tänkte använda saab tryckvakter och kallstarts spridare som extrasprut och då skulle ju man kunna göra ett likandant system för vatten

Vanliga bränsle spidare var ju inte bra, men kallstarts spridare då?
Vore ju väldigt smiddigt om det funkade för jag tänkte använda saab tryckvakter och kallstarts spridare som extrasprut och då skulle ju man kunna göra ett likandant system för vatten
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
mekaniska pridare borde ju funka fint å ett k jitronik sytem om jag inte mins fel har ett sytem tryck på 7 bar så tryck klarar ju grejerna!Jens Gustavsson skrev:ok. men det var nog nåra special anpassade för vatten/metanol då finfördelningen av vattnet värkar skita sig med vanliga spridare.
å sen har dom ju en liten kona i ändan som vatnet måste pasera det borde ju bli en finare fördelning på så set
men åter igen veten å bensin pump verkar inte funka bra men om man skulle blnada etanol å å vetten då? då går det ju att använda på vintern med om man nu skulle velja det
jag ska bygga upp ett test system hemma å kolla hur var å när vilka spridare funka å hur mycke dom flödar på samma gång

turbo for life
Vatteninsprutning
Mitt väl underbyggda råd är att bygga systemet så simpelt det bara går, då fungerar det bäst. Att försöka använda spridare som är till för bensin oavsett vilket system dom kommer ifrån brukar sluta med att dom rostar ihop invändigt. Har man målat in sig i det hörn som innebär att man är tvungen att använda vatteninsprutning för att motorn inte skall spika sönder så måste man kunna lita på att systemet fungerar i alla lägen.
Man bör också vara väl medveten om att det går åt en hel del vatten för att effektivt dämpa ut uppkomna spikningar. Krav på 0,5 till 1,5 gånger tillförd bränslemängd är inte ovanligt. Det är med andra ord inget bra system att använda på landsväg eftersom det går åt mängder med vatten..
Man bör också vara väl medveten om att det går åt en hel del vatten för att effektivt dämpa ut uppkomna spikningar. Krav på 0,5 till 1,5 gånger tillförd bränslemängd är inte ovanligt. Det är med andra ord inget bra system att använda på landsväg eftersom det går åt mängder med vatten..

- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
Re: Vatteninsprutning
J.Lundin skrev:Mitt väl underbyggda råd är att bygga systemet så simpelt det bara går, då fungerar det bäst. Att försöka använda spridare som är till för bensin oavsett vilket system dom kommer ifrån brukar sluta med att dom rostar ihop invändigt. Har man målat in sig i det hörn som innebär att man är tvungen att använda vatteninsprutning för att motorn inte skall spika sönder så måste man kunna lita på att systemet fungerar i alla lägen.
för mig är ett veten sytem inte vikigt eller igentligrn nödvändigt jag piller mest med det för jag älskar teknik allt med motorer med overladdning
saken är den att det borde gå att blanda vatten å etenol så borde det inte rosta å det får lite smörrjning
sen att vanlige el spridare inte tål så mycke tryck är ju bevisat där för tänkte jag prova lite med mekaninska spridare från b23e jag har mängder av sånt tillövers
dom körde ju med vaten på grupp a bilarna på lång låpp så det borde ju gå att använda på stripp

turbo for life
Vatten + sprit = grogg
Det var speciellt framtagna mässingsspridare som Volvo använde. En vatten/alkohol blandning är inte mindre korrosiv om du tror det, snarare tvärtom. Det är just vatten iform av kondensvatten i tanken som brukar döda spridare, speciellt dom gamla K-Jet spridarna.
Om man nu inte behöver tillsätta vatten, så varför då göra det...
Det finns inget att vinna på det.... 
Om man nu inte behöver tillsätta vatten, så varför då göra det...

- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
hitta lite info på en grupp a sida http://www.240grupp-a.se/motor.htm
Volvos egenpatenterade, 10% som sprutades in vid ca 0.8- 1.0 bar och ökade effekten med 20-25hk på bilen.
lite mer info.
Water Injection
Water spray mist was used to increase engine efficiency and to cool exhaust valves. System components were a modified Bosch Jetronic fuel injection (with airmass meter or map sensor, high pressure pump and four "yellow" Bosch EFI injectors). Water injection was also sequential, meaning the injector only sprays on the intake stroke when the valve is open for minimum water use. The amount of water injected is around 10% of the regular fuel, the solution being a mix of water, alcohol and cutting fluid, the latter used to save the injectors from rust
hadde gärna velet veta mer exakt blandning å vilken sorts etanol/skärolja
Volvos egenpatenterade, 10% som sprutades in vid ca 0.8- 1.0 bar och ökade effekten med 20-25hk på bilen.
lite mer info.
Water Injection
Water spray mist was used to increase engine efficiency and to cool exhaust valves. System components were a modified Bosch Jetronic fuel injection (with airmass meter or map sensor, high pressure pump and four "yellow" Bosch EFI injectors). Water injection was also sequential, meaning the injector only sprays on the intake stroke when the valve is open for minimum water use. The amount of water injected is around 10% of the regular fuel, the solution being a mix of water, alcohol and cutting fluid, the latter used to save the injectors from rust
hadde gärna velet veta mer exakt blandning å vilken sorts etanol/skärolja

turbo for life
Det där med att man kyler avgasventilerna genom att spruta in vatten tror jag är ett missförstånd. Enligt den forskningslitteratur som finns så ökar temperaturen på avgasventilerna vid vatteninsprutning , detta beror på det ökade massflöde som dom utsätts för vid vattentillsats.
Att vattentillsatsen gav högre effekt på just dessa motorer beror på att dom var mer än våldtagna. Man hade nästa 3Bars mottryck mellan motor och turbinhus vid ett laddtryck på 1,8Bar. Som jag förstår så hade man problem med spikning då bilen kom ut på långa raksträckor.
Var det verkligen etanol dom använde, jag har alltid fått för mig att det handlade om metanol. Metanol kyler ju betydligt bättre än etanol.
Att vattentillsatsen gav högre effekt på just dessa motorer beror på att dom var mer än våldtagna. Man hade nästa 3Bars mottryck mellan motor och turbinhus vid ett laddtryck på 1,8Bar. Som jag förstår så hade man problem med spikning då bilen kom ut på långa raksträckor.
Var det verkligen etanol dom använde, jag har alltid fått för mig att det handlade om metanol. Metanol kyler ju betydligt bättre än etanol.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Kontakt:
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
Johan Lindberg skrev:Grupp A var väll ett endast "fulmeck" alltihopa för att lyckas ta ut max med reglementet som rådde, volvo hade väll aldrig åkt med k-jet om dom sluppit t.ex
kan så hända men det va fan inga nötter som kom på systemet
med tanke på att tändningen va tilvärkad å styrdes av nira å då även antispin systemet på den tiden

turbo for life
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
Re: Vatten + sprit = grogg
J.Lundin skrev:Det var speciellt framtagna mässingsspridare som Volvo använde. En vatten/alkohol blandning är inte mindre korrosiv om du tror det, snarare tvärtom. Det är just vatten iform av kondensvatten i tanken som brukar döda spridare, speciellt dom gamla K-Jet spridarna.
Om man nu inte behöver tillsätta vatten, så varför då göra det...Det finns inget att vinna på det....
låt mig rätta dom spridarna du tänker på kallas guldspridare å användes till sprutet inte till vatten!!!!!!
spridarna som dom hadde till vaten va vanliga gula Bosch EFI spridare!
sen använde dom nån slags skärvetska
som jag skrev längre upp jag utforskar å vill lösa der här är ju andå gamska kul att= få mer fart på turbon. svalare ventiler. lägre topp tryck i cylindern. mer efekt. pluss det är ett fränt system

turbo for life
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
kan hända att det är metanol dom menar just därför vill jag veta mer fins bevis på att vaten ger efekt på orginal bilar medJ.Lundin skrev:Det där med att man kyler avgasventilerna genom att spruta in vatten tror jag är ett missförstånd. Enligt den forskningslitteratur som finns så ökar temperaturen på avgasventilerna vid vatteninsprutning , detta beror på det ökade massflöde som dom utsätts för vid vattentillsats.
turbo for life
Que...?
På vilket sätt skulle vatteninsprutning ge mer effekt på en standardmotor...
Vad vatten gör är att bromsa flamfronten, vilket effektivt minskar tendensen till spikning. Eftersom förbränningshastigheten påverkas kan man i vissa fall även behöva justera tändpunkten på motorn. Vatteninsprutning skapar ingen effekthöjning, den kan möjligtvis återställa en viss effekt som spikningar undanhåller motorn. Du får leta upp min gamla Bilsport artikel från 1984 där jag redovisade vad som sker inne i motorn vid tillsats av vatten... 

- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
Re: Que...?
J.Lundin skrev:På vilket sätt skulle vatteninsprutning ge mer effekt på en standardmotor...Vad vatten gör är att bromsa flamfronten, vilket effektivt minskar tendensen till spikning. Eftersom förbränningshastigheten påverkas kan man i vissa fall även behöva justera tändpunkten på motorn. Vatteninsprutning skapar ingen effekthöjning, den kan möjligtvis återställa en viss effekt som spikningar undanhåller motorn. Du får leta upp min gamla Bilsport artikel från 1984 där jag redovisade vad som sker inne i motorn vid tillsats av vatten...
viserligen är det bara en firma i usa som skrev så men men man vet ju aldrig jag har i allafall tänkt avnända eller testa på min turbo bil
det borde ju finnas nå bra med det efter så många navänder det på race bilar ex filtertekniks diselmonster å mycke elaka mustanger med kompressor i usa

turbo for life