Vatteninsprutnings fråga

Diskussioner för erfaret folk
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

En kompis testade sitt extrasprut med 4 vanliga volvo spridare. Han körde med vatten och nu är dom halft döda allihop. Fungerade bra till en början iaf minns jag..
Bild
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Tänkte liva upp den här tråden nu när det börjar bli aktuellt för mig igen :D

Vanliga bränsle spidare var ju inte bra, men kallstarts spridare då?

Vore ju väldigt smiddigt om det funkade för jag tänkte använda saab tryckvakter och kallstarts spridare som extrasprut och då skulle ju man kunna göra ett likandant system för vatten
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Inlägg av jimmy/fimpen »

Jens Gustavsson skrev:ok. men det var nog nåra special anpassade för vatten/metanol då finfördelningen av vattnet värkar skita sig med vanliga spridare.
mekaniska pridare borde ju funka fint å ett k jitronik sytem om jag inte mins fel har ett sytem tryck på 7 bar så tryck klarar ju grejerna!
å sen har dom ju en liten kona i ändan som vatnet måste pasera det borde ju bli en finare fördelning på så set

men åter igen veten å bensin pump verkar inte funka bra men om man skulle blnada etanol å å vetten då? då går det ju att använda på vintern med om man nu skulle velja det

jag ska bygga upp ett test system hemma å kolla hur var å när vilka spridare funka å hur mycke dom flödar på samma gång :thumbright:
turbo for life
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Vatteninsprutning

Inlägg av J.Lundin »

Mitt väl underbyggda råd är att bygga systemet så simpelt det bara går, då fungerar det bäst. Att försöka använda spridare som är till för bensin oavsett vilket system dom kommer ifrån brukar sluta med att dom rostar ihop invändigt. Har man målat in sig i det hörn som innebär att man är tvungen att använda vatteninsprutning för att motorn inte skall spika sönder så måste man kunna lita på att systemet fungerar i alla lägen.

Man bör också vara väl medveten om att det går åt en hel del vatten för att effektivt dämpa ut uppkomna spikningar. Krav på 0,5 till 1,5 gånger tillförd bränslemängd är inte ovanligt. Det är med andra ord inget bra system att använda på landsväg eftersom det går åt mängder med vatten.. :D
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: Vatteninsprutning

Inlägg av jimmy/fimpen »

J.Lundin skrev:Mitt väl underbyggda råd är att bygga systemet så simpelt det bara går, då fungerar det bäst. Att försöka använda spridare som är till för bensin oavsett vilket system dom kommer ifrån brukar sluta med att dom rostar ihop invändigt. Har man målat in sig i det hörn som innebär att man är tvungen att använda vatteninsprutning för att motorn inte skall spika sönder så måste man kunna lita på att systemet fungerar i alla lägen.

Man bör också vara väl medveten om att det går åt en hel del vatten för att effektivt dämpa ut uppkomna spikningar. Krav på 0,5 till 1,5 gånger tillförd bränslemängd är inte ovanligt. Det är med andra ord inget bra system att använda på landsväg eftersom det går åt mängder med vatten.. :D

för mig är ett veten sytem inte vikigt eller igentligrn nödvändigt jag piller mest med det för jag älskar teknik allt med motorer med overladdning

saken är den att det borde gå att blanda vatten å etenol så borde det inte rosta å det får lite smörrjning

sen att vanlige el spridare inte tål så mycke tryck är ju bevisat där för tänkte jag prova lite med mekaninska spridare från b23e jag har mängder av sånt tillövers

dom körde ju med vaten på grupp a bilarna på lång låpp så det borde ju gå att använda på stripp :D
turbo for life
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Vatten + sprit = grogg

Inlägg av J.Lundin »

Det var speciellt framtagna mässingsspridare som Volvo använde. En vatten/alkohol blandning är inte mindre korrosiv om du tror det, snarare tvärtom. Det är just vatten iform av kondensvatten i tanken som brukar döda spridare, speciellt dom gamla K-Jet spridarna.

Om man nu inte behöver tillsätta vatten, så varför då göra det... :?: Det finns inget att vinna på det.... :D
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Inlägg av jimmy/fimpen »

hitta lite info på en grupp a sida http://www.240grupp-a.se/motor.htm

Volvos egenpatenterade, 10% som sprutades in vid ca 0.8- 1.0 bar och ökade effekten med 20-25hk på bilen.

lite mer info.
Water Injection
Water spray mist was used to increase engine efficiency and to cool exhaust valves. System components were a modified Bosch Jetronic fuel injection (with airmass meter or map sensor, high pressure pump and four "yellow" Bosch EFI injectors). Water injection was also sequential, meaning the injector only sprays on the intake stroke when the valve is open for minimum water use. The amount of water injected is around 10% of the regular fuel, the solution being a mix of water, alcohol and cutting fluid, the latter used to save the injectors from rust

hadde gärna velet veta mer exakt blandning å vilken sorts etanol/skärolja :D
turbo for life
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Inlägg av J.Lundin »

Det där med att man kyler avgasventilerna genom att spruta in vatten tror jag är ett missförstånd. Enligt den forskningslitteratur som finns så ökar temperaturen på avgasventilerna vid vatteninsprutning , detta beror på det ökade massflöde som dom utsätts för vid vattentillsats.

Att vattentillsatsen gav högre effekt på just dessa motorer beror på att dom var mer än våldtagna. Man hade nästa 3Bars mottryck mellan motor och turbinhus vid ett laddtryck på 1,8Bar. Som jag förstår så hade man problem med spikning då bilen kom ut på långa raksträckor.

Var det verkligen etanol dom använde, jag har alltid fått för mig att det handlade om metanol. Metanol kyler ju betydligt bättre än etanol.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Grupp A var väll ett endast "fulmeck" alltihopa för att lyckas ta ut max med reglementet som rådde, volvo hade väll aldrig åkt med k-jet om dom sluppit t.ex
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Inlägg av jimmy/fimpen »

Johan Lindberg skrev:Grupp A var väll ett endast "fulmeck" alltihopa för att lyckas ta ut max med reglementet som rådde, volvo hade väll aldrig åkt med k-jet om dom sluppit t.ex

kan så hända men det va fan inga nötter som kom på systemet
med tanke på att tändningen va tilvärkad å styrdes av nira å då även antispin systemet på den tiden :thumbright:
turbo for life
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: Vatten + sprit = grogg

Inlägg av jimmy/fimpen »

J.Lundin skrev:Det var speciellt framtagna mässingsspridare som Volvo använde. En vatten/alkohol blandning är inte mindre korrosiv om du tror det, snarare tvärtom. Det är just vatten iform av kondensvatten i tanken som brukar döda spridare, speciellt dom gamla K-Jet spridarna.

Om man nu inte behöver tillsätta vatten, så varför då göra det... :?: Det finns inget att vinna på det.... :D


låt mig rätta dom spridarna du tänker på kallas guldspridare å användes till sprutet inte till vatten!!!!!!
spridarna som dom hadde till vaten va vanliga gula Bosch EFI spridare!
sen använde dom nån slags skärvetska

som jag skrev längre upp jag utforskar å vill lösa der här är ju andå gamska kul att= få mer fart på turbon. svalare ventiler. lägre topp tryck i cylindern. mer efekt. pluss det är ett fränt system :thumbright:
turbo for life
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Inlägg av jimmy/fimpen »

J.Lundin skrev:Det där med att man kyler avgasventilerna genom att spruta in vatten tror jag är ett missförstånd. Enligt den forskningslitteratur som finns så ökar temperaturen på avgasventilerna vid vatteninsprutning , detta beror på det ökade massflöde som dom utsätts för vid vattentillsats.

Att vattentillsatsen gav högre effekt på just dessa motorer beror på att dom var mer än våldtagna. Man hade nästa 3Bars mottryck mellan motor och turbinhus vid ett laddtryck på 1,8Bar. Som jag förstår så hade man problem med spikning då bilen kom ut på långa raksträckor.

Var det verkligen etanol dom använde, jag har alltid fått för mig att det handlade om metanol. Metanol kyler ju betydligt bättre än etanol.
kan hända att det är metanol dom menar just därför vill jag veta mer fins bevis på att vaten ger efekt på orginal bilar med
turbo for life
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Que...?

Inlägg av J.Lundin »

På vilket sätt skulle vatteninsprutning ge mer effekt på en standardmotor... :?: Vad vatten gör är att bromsa flamfronten, vilket effektivt minskar tendensen till spikning. Eftersom förbränningshastigheten påverkas kan man i vissa fall även behöva justera tändpunkten på motorn. Vatteninsprutning skapar ingen effekthöjning, den kan möjligtvis återställa en viss effekt som spikningar undanhåller motorn. Du får leta upp min gamla Bilsport artikel från 1984 där jag redovisade vad som sker inne i motorn vid tillsats av vatten... :D
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: Que...?

Inlägg av jimmy/fimpen »

J.Lundin skrev:På vilket sätt skulle vatteninsprutning ge mer effekt på en standardmotor... :?: Vad vatten gör är att bromsa flamfronten, vilket effektivt minskar tendensen till spikning. Eftersom förbränningshastigheten påverkas kan man i vissa fall även behöva justera tändpunkten på motorn. Vatteninsprutning skapar ingen effekthöjning, den kan möjligtvis återställa en viss effekt som spikningar undanhåller motorn. Du får leta upp min gamla Bilsport artikel från 1984 där jag redovisade vad som sker inne i motorn vid tillsats av vatten... :D

viserligen är det bara en firma i usa som skrev så men men man vet ju aldrig jag har i allafall tänkt avnända eller testa på min turbo bil
det borde ju finnas nå bra med det efter så många navänder det på race bilar ex filtertekniks diselmonster å mycke elaka mustanger med kompressor i usa :thumbright:
turbo for life
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Dom festa kör väl mettis tillskott istället för vatten idag, iaf ragganra på andra sidan pölen. ?

Mvh
Skriv svar