Fahlgrens Amazon b20 tic weber 36/36

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Nu har jag köpt fyra st smidda ks kolvar :twisted:

De är 89,62mm i diameter så nu måste blocket borras upp en aning.

är det någon som vet vilket kolvspel det bör vara?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är väll 89,95mm borr orginal? :roll:
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20 orginal borr är ca89mm.

Men jag skickade ett mail till sten parner motor där jag fråga vilket kolvspel det skulle vara. De sa att cylinder diameter skall vara 89.65-66mm

Så då är det bara 3-4 hundradels spel. Jag tycker det värkade vara väldigt lite, oftast är det ju 0,06-0,07mm kolvspel på andra motorer.

jag antar att det är anorlunda då kolven är smidd eller?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

just det 88,95 var det nog :oops: , fast jag sökte lite nu & enligt nån sida på nätet verkar som det är 88,9 orginal..
jag har hört 1 tiondel större borr men jag har aldrig sett något bra inlägg om detta med borr, är själv nyfiken på vad som kan vara lagom för mina motorer..
visst är det väll så att ju mer man trimmar desto varmare blir det & då utvidgas kolven mer så då måste man ha större borr i förhållande till kolven?
men sen om en smidd utvidgas mindre eller mer än en gjuten vet jag inte?
är det någon som vet ungefär hur djupa vändkanter brukar bli efter 20-30 tusen mil?
jag tänkte om man kan borra bort detta & sedan köra med samma kolvar som innan, då blir det ju självklart lite mer spel men det är ju oxå meningen..
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Nu har jag gjort mer inköp! 8)

En större fräschare turbo. Det är en holset 3LD och den har måtten 55mm in och 62mm ut (är ej säker på att jag mätt på rätt ställe, jag mätte hålen i varje axiella ända så att säga)

En intrecooler från en saab 9000 med plastgalvlar som jag ska försöka svetsa på nya alu gavlar på. jag funderar på att skaffa en till och lägga på den andra så den blir lite tjockare, den ser väldigt tunn ut nu.
Senast redigerad av T Fahlgren den tor apr 26, 2007 10:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

här kommer en liten uppdate :)

har gått lite segt på grund att jag inte har nån garage plats. som tur är ju att sommarn har börjat komma. så det går vara ute och meka.

bilder på kolektorn
Bild
Bild
T3 fläns
Bild
hög flödes kolektor :hihi:
Bild

på själva bilen har jag monterat två krängningshämmare fram och gjort en el sanering :wink:
hoires
AndreasP
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: mån jan 22, 2007 12:31 am
Ort: Tromsø - Norge

Inlägg av AndreasP »

Fint bygge - har du kort på krängningshämmaren ?

-A
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

AndreasP skrev:Fint bygge - har du kort på krängningshämmaren ?

-A
tackar!

tyvärr har jag inga bilder på krängningshämmarna. men det kan komma då det finns tillfälle att ta bilder på dem :)
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

har punktat ihop grenrörspåskarvningen klart idag. det var faktis riktigt roligt att hålla på med det och jag är rätt så nöjd med hur det blev :thumbright:

Bild
Bild
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

jag blev tvungen att göra om grenröret lite. det gick för långt ner mot motorfästet och längden på rören stämde inte till 110%. nu är felen åtgärdade och skarvarna helsvetsade :)
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

räcker en 40mm wastegate till min motor?

vilken rördimesion är lämplig att ha till wastegaten?
hoires
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hej, svarar lite på tidigare inlägg...
Kolvspelet varierar med vad man har för kolvar.
Inte bara om det är smidda eller gjutna, utan fabrikat, modell etc.

Många smidda verkar ligga på ca 1/10 spel (eller 10/100 om man vill)
Gjutna brukar ha mindre.
Man kan gå upp lite i spel på en motor som ska gå lite extra hårt.
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Nog ska detta bli häftigt att se. Funderar om man skulle ta och lägga upp Koan senare ifall det börjar bli lite allvarligare projekt pågång.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

j björk skrev:Hej, svarar lite på tidigare inlägg...
Kolvspelet varierar med vad man har för kolvar.
Inte bara om det är smidda eller gjutna, utan fabrikat, modell etc.

Många smidda verkar ligga på ca 1/10 spel (eller 10/100 om man vill)
Gjutna brukar ha mindre.
Man kan gå upp lite i spel på en motor som ska gå lite extra hårt.
tack för svar!
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

Wezzli skrev:Nog ska detta bli häftigt att se. Funderar om man skulle ta och lägga upp Koan senare ifall det börjar bli lite allvarligare projekt pågång.
koans nuvarande modifikationer tycker jag är nog allvarliga. allmänheten borde få beskåda! :lol:
hoires
Skriv svar