Min Vaz/lada turbo nytt insug byggs för fullt!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du ska ha så högt som går utan att den flödar över :) på mina kör jag nu med ca 0,35 men dom flödar över vid ca 0,4 bar, men endel nålventiler flödar över om man har högre än 0,2
men laddar du bara några hekton så borde det inte bråka.. du måste ha en fin trycksättning av BTRen oxå som sagt annars blir det inte bra, ett rör snett in i tryckröret mot flödesriktningen kör jag nu & det funkar fint
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

jojo... har satt en luft nippel rakt ut från ett tryck rör ca 150mm från turbon... ska koppla in lambdan i morgon och bränsletrycksmätaren så man ser vad som händer! sen är ju bara förgasaren grovt justerad! har inte slipat någon nål än för jag tyckte det vara lika bra att få börja fila när jag kan kolla med lambdan! kan va så att det flytit över packningsmaterial vid alla hål i tryckboxen, men bara kanske.... så jävla skönt att den startade och gick! ni vet känslan...mmmmm.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja skulle börjat me att dopa gasaren & sen slipa nålen om det verkligen behövs vilket jag inte tror, jag har bra erfaranhet av det iaf
även om du ser när den går snålt så kan du knappast veta exakt var på nålen du ska ta bort material, och tar du för mycket får du ju börja om från början.. så det skulle vara det sista jag gav mig på
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

precis! ioch med att den har suttit på en 2,3liter stor törstig volvo och jag har satt den på en 1,5lit stor vaz så borde den räcka...
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

så nu har jag fått den att gå på laddtryck! allt är mitt eget fel! när jag hade i lambdan första gången så visade den att motorn gick snålt! skröv ner justerskruven och det blev lite bättre när jag hade skruvat så långt ner att den rammla ur mistänkte jag någe fuffens...
Visade sig senare att det hade rammlat packningsmaterial i Hålet som leder till flottör huset! tillbaka med allt igen, Vips! gick han på ladd!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fint:)
om du ska dopa skulle jag rekomendera ett snedställt rör snett in i tryckröret precis innan gasaren, det ska räcka tror jag, man vill inte ha för högt flöde/tryck
tror inte det behöver vara så grovt heller, jag körde 5,5mm slang har jag för mig, sedan har jag kört med en tryckluftsstrypning på slangen, man kan börja med att dra in den i kupen så kan man testa lite samtidigt som man kör.. det bör gå få det funka väldigt bra, men man måste nog justera för det maxladd man tänkt sig
vill man ha lite mer soppa vid acceleration tror jag det kan funka med att shimsa fjädern i gasaren men har inte hunnit pröva detta
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

uppdatering!

fick ryss satan att gå på laddtryck i förrgår! felet låg i att jag har en 90böj precis innan plenumet och det gjorde det att det blev någon form av virvelbilden eller till och med under tryck vid hålet till flotör huset! var tvungen att prova så jag svetsade i ett plattjärn som täckte typ halva hålet och som styrde luften till flottörhus hålet!

Bilen gick faktiskt över förväntan släpper ettan tvåan och gör hastighetsmätaren ut och accar bra fortfarande! körde då med 0,6 i ladd!

MEN sen hände nåt som inte får hända en av skruvana som håller i plenumet lossnade och den lilla m8 brickan rammla igenom fuggen och slurp in i tvåans cylle! har lyst lite i stift hålet det har nog klarat sig! för det finns bra komp men det är massa märken i kolven....

JAJA en skvätt loctite när jag får i hop han igen!

ska skruva ur motorn i kväll.
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

jag han till ochmed skruva ur motorn och skruva av toppen!

Inga större skador (hål) men massa märken i kolven och lite i förbränningsrummet! får snygga till toppen och byta kolv!

Gör det nog ikväll!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det var inte kul, bilder?
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

nej inga bilder ännu men det kommer nog!
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

så nu har jag massa bilder på hela bygget!

har börjat plocka i hop motorn igen!
Bytte kolven och tog ur ventilerna för att kolla om de var täta!
Inga skador på dem!
Bild[/url]

Täta och fina ventiler! Thinner som läck test vätska...
Bild

Fick passa på att måla motorrummet medans motorn var ur!

Bild

Vaz är riktig racer bil från början! dubbla fjädrar orginal!

Bild

Och till sist Ett nymålat block!

Bild
Russian Tuning
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån aug 15, 2005 7:01 pm

Inlägg av Russian Tuning »

Eeeehhh??? vadå dubbla fjädrar..?? Inte har Lada dubbla fjädrar original..? :?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Lacken är skitsnygg!
Gillar dekalerna på sidorutan bak. ;)

Skumma förbränningsrum :shock:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

Russian Tuning skrev:Eeeehhh??? vadå dubbla fjädrar..?? Inte har Lada dubbla fjädrar original..? :?
Joi det står ju det! "Vaz är riktig racer bil från början! dubbla fjädrar orginal!"

Tack för lack berömen! har hittad på och lagt den själv!
Förbräningsrumen är så enkla dom kan bli!
Russian Tuning
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: mån aug 15, 2005 7:01 pm

Inlägg av Russian Tuning »

stoffehansson skrev:
Russian Tuning skrev:Eeeehhh??? vadå dubbla fjädrar..?? Inte har Lada dubbla fjädrar original..? :?
Joi det står ju det! "Vaz är riktig racer bil från början! dubbla fjädrar orginal!"

Tack för lack berömen! har hittad på och lagt den själv!
Förbräningsrumen är så enkla dom kan bli!
Nå min å brorsans Lador har iaf INTE dubbla fjädror..
Skriv svar