Sida 2 av 3

Postat: fre jan 19, 2007 8:27 pm
av nitroz
dessa packningarna med lösa skärringar är smidiga att andvända vid höga laddtryck

http://www.klracing.se/index.php?subpage=vara&vara=575

Postat: fre jan 19, 2007 10:04 pm
av JK
nitroz skrev:dessa packningarna med lösa skärringar är smidiga att andvända vid höga laddtryck

http://www.klracing.se/index.php?subpage=vara&vara=575
Nackden med dom är att dom fortfarande (som vanliga skärringspackningar) lämnar märken i toppen.

Tjernell: den du sett till B23, vad var felet med den?

skulle ha funnits en bla MLS...

Postat: sön jan 21, 2007 1:25 pm
av Race-Jimmy
nån som har nå erfarenheter av mls-packningar på bmw's m30 motorer??
tror det fanns ända upp till 3mm, å de är ju ganska mycket..

Postat: sön jan 21, 2007 4:09 pm
av mattias
Race-Jimmy skrev:nån som har nå erfarenheter av mls-packningar på bmw's m30 motorer??
tror det fanns ända upp till 3mm, å de är ju ganska mycket..
Ska du inte ta ut mer än 500 hk räcker original bra om du har koll på tuningen, annars skulle jag rekommendera O-ringning om det inte finns en skärringspackning från Elring till M30 också (som det gör till M10). Det har hållt bra med det senare alternativet för Peter här i Sävar på hans M10 och han har 100+ hp/cylinder.

Re: MLS-packning

Postat: lör apr 26, 2014 8:23 pm
av greendanger84
hej

har satt i MLS packning i min B 230 FK 8 ventilare men fick problem att den började läcka vatten i oljan har 12:9 toppbultar


block å topp är planat

Re: MLS-packning

Postat: lör apr 26, 2014 9:15 pm
av Christofer
Detta är varför jag inte gillar mls. Motorn är en B23 med 16v topp på metanol som jag råkade tuna lite snålt och tog med sig en bit av både topp och block :
Bild

Re: MLS-packning

Postat: lör apr 26, 2014 9:57 pm
av greendanger84
Okej det är ju inte bra vad kör du med för packning nu då?

Re: MLS-packning

Postat: sön apr 27, 2014 10:25 am
av Christofer
Jag gillar original och o-ring. Det skadar inte så mycket när man tabbar sig och tätar för vattnet/oljan.

Denna motor är helt drydeckad nu och har fortfarande mls för att jag hade en sån hemma. M30 motorn där emot kommer få sig o-ringar i toppen och receiver spår i blocket med en kopparpackning, även den drydeckad.

Re: MLS-packning

Postat: sön maj 18, 2014 1:54 pm
av turbobullen
Var kan man hitta MLS till b5234t alltså 850 t5 -94?
Har hittat Goetse till den motorn men är den verkligen bättre?
Brukar vilja åka standard men nu blåser jag packningen direkt vid 2 bar. (9.5 i komp och glt kammar med gt3582r, E85)
Eller ska jag bara sätta dit ARP pinnbult och standardpackning för säkerhets skull?

Mvh Bullen

Re: MLS-packning

Postat: tis sep 23, 2014 3:36 pm
av PerraH
Ja körde klracings mls 1800kr. Toppdecka blocket och plana toppen. Ladda 2.3 bar funka då fint. 2.35mm packning

Re: MLS-packning

Postat: ons sep 24, 2014 5:14 pm
av hauge
"Ja körde klracings mls 1800kr. Toppdecka blocket och plana toppen. Ladda 2.3 bar funka då fint. 2.35mm packning"

Funkade säkert bra, fast snacket var att en mls kanske är FÖR bra :?

Re: MLS-packning

Postat: ons sep 24, 2014 5:37 pm
av hauge
greendanger84 skrev:hej

har satt i MLS packning i min B 230 FK 8 ventilare men fick problem att den började läcka vatten i oljan har 12:9 toppbultar


block å topp är planat
Problemet misstänker jag starkt beror på bultarna. 12.9 är starka, men har inte nån vidare elasticitet ("elastiskt område"). 10.8 verkar vara vanligaste materialet när det gäller vanliga topplocksbultar. (sträckbultars styrka är inte direkt överförbart till någon x.y -klassning).

det verkar som om man kan få bra tillförlitlighet med 12.9 om man efterdrar en eller ett par ggr, vill jag minnas från en tråd här på forumet för kanske sex månader sedan.

Re: MLS-packning

Postat: tor sep 25, 2014 7:18 am
av Kadett4wd
Jag tror det drar deckplanet eller toppen krokig med för hårt moment på volvomaskinerna.
Min brorsons maskin pissade också med mls och arp bult, nyplanade ytor med VÄLDIGT fin Ra(2.5).
arp och stdpackning höll till ca 600hk på naven.
vi kommer köra spraypackning mellan lagren på packningen framöver.

Re: MLS-packning

Postat: fre sep 26, 2014 4:10 pm
av DreRacing@
åk athena cooperring = alla topppacknings problem löst i alla evigheter, amen

Re: MLS-packning

Postat: tis okt 14, 2014 7:22 pm
av PerraH
hauge skrev:"Ja körde klracings mls 1800kr. Toppdecka blocket och plana toppen. Ladda 2.3 bar funka då fint. 2.35mm packning"

Funkade säkert bra, fast snacket var att en mls kanske är FÖR bra :?


jo så kan det vara, det verkar dock vara lite olika hur bra den funkar för alla. vissa verkar den jävlas mer för och andra funkar det bättre.