volvo 16v eller 8v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jul 09, 2006 5:19 pm
Ort: Älmhult

Inlägg av Påsen Racing »

volvosmurfen skrev:Så länge du inte tänker varva mer än 6500rpm så är det nog inga som helst problem med original.
Vet att det finns folk som varvar upp emot 8500rpm med original ocks men detta får man nog betrakta som riskabelt.
Okej, då får det nog bli att köra med original fjädrar då, om man inte kommer över en uppsättning till vettigt pris framåt våren.
Hur mycket kan dem kosta och var kan man köra ventilfjäldrar till en 16v? Kul å veta lite priser.

/Robert
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är väll inte bara fjädrarna som är problem, vid höga varv blir oljetrycket så högt att tryckarna (hydrauliska) slutar funka som dom ska och håller ventilerna öppna PGA det höga oljetrycket (så har jag fattat det hela, ingen expert på 16V) så man ska nog även göra om till mekaniska tryckare om man har tänkt att varva mycket...
de fjädrar jag känner till som finns är SPM som har en innerfjäder som passar ihop med orginal yttre, men vad jag hört kan dessa fastna i dom yttre så det känns farligt..
sedan finns det nån motorfirma i linköping som ska sälja nya hårdare ytterfjädrar...
jag är intresserad av att veta vad ni som kör 16V här har, då jag oxå tänkter bygga 16V framöver.. mest troligt blir det orginalfjädrar/lyftare & 6500 varv ett tag till att börja med..... :roll:
Skriv svar