Sida 2 av 3

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: fre feb 10, 2017 9:44 am
av Packo
Vad har hänt med detta ?
Eller det är bara skitsnack utan grunder ....

Hur som.
Jag lyfter tråden igen eftersom jag känner mig lite skyldig till "receptet" för ett sådan bygge som jag beskrev på min gammla sida (dieselmaffian)
Efter mitt B20 bygge så ville jag få ihop ett just sådant killen skriver om , men det blev aldrig så av olika anledningar
Men nu så..... 11 år senare så har jag kommit såhär långt.

En liten filmsnutt på hur det ser ut nu. https://www.youtube.com/watch?v=tTNONzdGi5U

Håller på att bygga ihop en startmotor som har minst 2KW effekt sen är det uppstart som gäller.

Re:

Postat: fre feb 10, 2017 12:10 pm
av Pacman
runevaden skrev:jag har funderat på att göra tvärt om å konvertera d24 till bensin.

tänkte så här: en d24 turbo med ca 1:21 i komp klarar över 1.7 bar.
borde inte det bli ett fruktansvärt cylinder tryck?

om man fräste ett nytt förbrännings rum av en alu plåt som svetsas fast.
ersätter spridarna med tändstift.

skulle man inte få en mycket stabil underdel som tål massa laddtryck å massa effekt.

kanske är helt ute å cyklar nu men funderingar.
Letar man lite så finner man att VW har en B24 redan som sitter i LT31-LT35. Samma motor fast med bensintopp istället för dieseltopp, samt andra kolvar och stakar.

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: fre feb 10, 2017 11:06 pm
av Packo
Njut av denna grabbar. Jag bjuder.

Och ja, jag är kaxig. Denna är fan i mig vad jag vet den enda i världen. Så titta noga. Tror inte ni ser en till......

https://www.youtube.com/watch?v=Nqzl1c2R17o

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 10:32 am
av Henrik Gertzell
Hahaha banan vad cool! Måste kännts härligt när den small igång

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 10:39 am
av dsimila
Haha vilket häftigt bygge. Är den lättstartad? Varför två kamremmar?

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 12:33 pm
av SkauneJohan
grattulerar :thumbright: 8) :beerchug:

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 2:33 pm
av Kwirk
Jag har sett nåt filmklipp på Facebook
Dieselpumpen satt där fördelaren är i blocket..

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 4:30 pm
av Jens Gustavsson
roligt bygge :thumbright:

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 4:31 pm
av Emil Sundquist
Så jäkla häftigt [THUMBS UP SIGN] opel har dieselpumpen där fördelaren normalt sitter ;)

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 4:49 pm
av Packo
Tack och bock.

Dubbla remmar är för att pumpen är rätt trög driven. Så för att öka kraften i remmen och minimera risken att den kuggar över så blev det beslutet att köra dubbla.

På B20 bygget jag gjorde för typ 10-12 år sedan, där satte jag pumpen i fördelarens plats.
Det var en av "Akilles häl" i det bygget. Vinkeldrevet på kammen varade inte många timmar.....
Annars är det helt rätt som Emil skriver. Opel 2.1 och 2.3 dieselmaskiner har pumpen i "fördelarhålet"

Lättstartad ? Nä det kan jag dessvärre inte påstå.
Inga glödstift monterade och -0.5 i garaget.
Utöver det så står tändningen fel ( den står rätt inställd, men den är fel av en massa olika anledningar som kommer att sakteligen åtgärdas )

Det finns en hel del att förfina för att den skall fungera perfekt, MEN ! Den har gett livstecken och rullat på i några minuter.
Så jag är väldigt nöjd än så länge.

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 5:45 pm
av Kwirk
Hittade klippet. Men har bara sparat på fb ..
Verkar vara en b23 på opel pump. Danskar som håller på..

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 6:35 pm
av dsimila
Thermostart kanske skulle vara nåt. Har det på traktorn och det fungerar finfint.

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 7:17 pm
av Packo
Kwirk skrev:Hittade klippet. Men har bara sparat på fb ..
Verkar vara en b23 på opel pump. Danskar som håller på..
Länk tack

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 8:21 pm
av Kwirk

Re: bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 11, 2017 11:52 pm
av Packo
Jag har inte facebook men kollade på den igenom frugans.
Då ber jag om ursäkt för mitt påstående att ha den enda B230 dieselmotorn.
Han var före mig.

Finns det nån möjlighet att jag kan komma i kontakt med han ?

Vad jag kan se så kör han med en CAV pump. Lättdriven pump och då kan det tydligen funka bra att köra den igenom fördelarhålet.

Helt klart mycket imponerande. Skulle va kul att få kontakt med han som har skruvat ihop den.