B20 bromsning av Jens Gustavssons 142

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Det är inte bara baken som lyfter,
utan hela bilen lyfte när laddet kom :D
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

RoGGaH skrev:Det är inte bara baken som lyfter,
utan hela bilen lyfte när laddet kom :D
Ser ut som fyrlänken är ganska hårt ställd :twisted:
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Sticky
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 10, 2006 12:01 pm

Inlägg av Sticky »

kan väl knappast vara bra för mätosäkerheten att bilen lyfter? försvinner ju en hel del moment till det väl eller tankevurpar jag nu, hmm , räknar man av det på slutresultatet, lär ju knappast vara försumbart?
måste oxå säga att jag är riktigt imponerad av kraften i maskin! fränt :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

chassit är instält för en viss tröja tävlig spm var sista körningen i fjol :)

tanken är att trycka ned bakdäcken i startögon blicket sen lyfta fronten.

ganska säker på att det inte har nån påvärkan på siffrorna.

då har nog motorns leakdown (röken syns bra i filmen :wink: ) och konstiga laddtryck, tänd missar, läckage i insuget och den halvtrasiga lådan mycket större negativ invärkan.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Man kan ju se det så här, om det mot förmodan skulle vara lite felberäkningar så tror jag enbart att man kan tolka siffrorna i underkant. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3724
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

1054 nedladdningar av filmen hittills ;)
Sticky
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 10, 2006 12:01 pm

Inlägg av Sticky »

kan ju tänkas att den marginalen isåfall försvinner i avräkningen för drivlinan, motorn måste ju böja chassiet och fjädringen när man kör på marken med, tanken varatt det är ju en kraftförbrukare mellan energikällan och mätinstrumentet, så den kraft som behövs för att utföra det arbetet tas ju ifrån motorn men mäts inte,
observera att jag inte försöker ifrågasätta eller bagatellisera resultatet eller så ,så ingen blir sur för det är inte meningen jag blev bara intresserad av om det påverkar och vad man isåfall för åt det, nu är ju rullar o bänk i kanske i första hand ett verktyg för att se relativ skillnad för att justera maskin så det kan ju mycket väl vara så att man inte ser så hårt på sådana detaljer som mätosäkerhet :D rock on!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

effekten i detta fall är ju mätt på drivaxlarna så ingen drivlineeffekt är avräknad
hur mycket av motorns effekt som försvinner känns väll ganska ointressant, tycker 506,1 hk på hjulen talar för sig självt..
om motorn får arbeta extra är det ju bara plus som mattias säger
denna bänk verkar vettig jämfört med en rullande landsväg där däckspinn kan förekomma.. t.ex. limmets bmw med 999,9 hk på hjulen måste vara strul att bromsa kan man tycka men såg inte ut så från bromsningen, satt ju iofs 3 pers i bagaget.. men iaf :roll: :?:
Användarvisningsbild
Crue
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: lör sep 10, 2005 11:10 am
Ort: Stockholm

Inlägg av Crue »

fan va kul å få se bänkningen
jens e b20-guden !
Bild
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det går inte åt någon effekt för att lyfta bilen (förutom just när den rör sig) så det påverkar inte mätresultatet. Man måste göra skillnad på kraft och effekt... Det är t.ex. en väldigt stor kraft som håller ner toppen mot motorblocket, utan att man för dens skull kan använda kraften för att utföra ett fysiskt arbete...
Axel Wall
holmsjon
För mycket laddtryck
Inlägg: 102
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:23 pm

Inlägg av holmsjon »

Det går inte åt någon effekt för att lyfta bilen (förutom just när den rör sig) så det påverkar inte mätresultatet.
Helt korrekt... enda synbara skillnaden är på effektkurvan som i verkligheten borde vara något brantare mellan de varvtalsområden som bilen lyfts.
Skriv svar