Sida 2 av 2

Postat: mån feb 12, 2007 8:06 am
av RoGGaH
Det är inte bara baken som lyfter,
utan hela bilen lyfte när laddet kom :D

Postat: mån feb 12, 2007 12:53 pm
av marmander
RoGGaH skrev:Det är inte bara baken som lyfter,
utan hela bilen lyfte när laddet kom :D
Ser ut som fyrlänken är ganska hårt ställd :twisted:

Postat: mån feb 12, 2007 1:24 pm
av Sticky
kan väl knappast vara bra för mätosäkerheten att bilen lyfter? försvinner ju en hel del moment till det väl eller tankevurpar jag nu, hmm , räknar man av det på slutresultatet, lär ju knappast vara försumbart?
måste oxå säga att jag är riktigt imponerad av kraften i maskin! fränt :D

Postat: mån feb 12, 2007 2:32 pm
av Jens Gustavsson
chassit är instält för en viss tröja tävlig spm var sista körningen i fjol :)

tanken är att trycka ned bakdäcken i startögon blicket sen lyfta fronten.

ganska säker på att det inte har nån påvärkan på siffrorna.

då har nog motorns leakdown (röken syns bra i filmen :wink: ) och konstiga laddtryck, tänd missar, läckage i insuget och den halvtrasiga lådan mycket större negativ invärkan.

Postat: mån feb 12, 2007 3:12 pm
av mattias
Man kan ju se det så här, om det mot förmodan skulle vara lite felberäkningar så tror jag enbart att man kan tolka siffrorna i underkant. ;)

Postat: mån feb 12, 2007 3:53 pm
av Richard
1054 nedladdningar av filmen hittills ;)

Postat: mån feb 12, 2007 5:01 pm
av Sticky
kan ju tänkas att den marginalen isåfall försvinner i avräkningen för drivlinan, motorn måste ju böja chassiet och fjädringen när man kör på marken med, tanken varatt det är ju en kraftförbrukare mellan energikällan och mätinstrumentet, så den kraft som behövs för att utföra det arbetet tas ju ifrån motorn men mäts inte,
observera att jag inte försöker ifrågasätta eller bagatellisera resultatet eller så ,så ingen blir sur för det är inte meningen jag blev bara intresserad av om det påverkar och vad man isåfall för åt det, nu är ju rullar o bänk i kanske i första hand ett verktyg för att se relativ skillnad för att justera maskin så det kan ju mycket väl vara så att man inte ser så hårt på sådana detaljer som mätosäkerhet :D rock on!

Postat: mån feb 12, 2007 5:50 pm
av larsat
effekten i detta fall är ju mätt på drivaxlarna så ingen drivlineeffekt är avräknad
hur mycket av motorns effekt som försvinner känns väll ganska ointressant, tycker 506,1 hk på hjulen talar för sig självt..
om motorn får arbeta extra är det ju bara plus som mattias säger
denna bänk verkar vettig jämfört med en rullande landsväg där däckspinn kan förekomma.. t.ex. limmets bmw med 999,9 hk på hjulen måste vara strul att bromsa kan man tycka men såg inte ut så från bromsningen, satt ju iofs 3 pers i bagaget.. men iaf :roll: :?:

Postat: mån feb 12, 2007 10:04 pm
av Crue
fan va kul å få se bänkningen
jens e b20-guden !

Postat: tis feb 13, 2007 11:53 pm
av Axel
Det går inte åt någon effekt för att lyfta bilen (förutom just när den rör sig) så det påverkar inte mätresultatet. Man måste göra skillnad på kraft och effekt... Det är t.ex. en väldigt stor kraft som håller ner toppen mot motorblocket, utan att man för dens skull kan använda kraften för att utföra ett fysiskt arbete...

Postat: ons feb 14, 2007 8:04 am
av holmsjon
Det går inte åt någon effekt för att lyfta bilen (förutom just när den rör sig) så det påverkar inte mätresultatet.
Helt korrekt... enda synbara skillnaden är på effektkurvan som i verkligheten borde vara något brantare mellan de varvtalsområden som bilen lyfts.