2st gt40 agg på en volvo motor, seriös effekt..

Diskussioner för erfaret folk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Är det någon här som har någon erfarenhet av tvåstegsladdning?
Jag var själv inne mycket på det tidigare, men det blev inget då i alla fall..

Då blev jag bara avrådd från alla håll, men jag tror ingen av dem hade någon egen erfarenhet egentligen...
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Inlägg: 146
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Vet då ingen som provat. Finns en del att läsa i ett av Lennart Zanders kompendium där han räknar på en b23 8v. Denna motor ska tydligen åtminstone ha påbörjats av någon men jag har aldrig hört eller sett några resultat.

Denna motor skulle köras med en HX50 som hp turbo och två!! HX50 som lp turbo. Motorn skulle ge 1400nm på fullt laddtryck enligt kalkylerna.....
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Jag var med å runt en herre vid namn Milan Knecewic mkt i slutet på 80 talet.
Han åkte tvåstegs på sin volvo maskin med "raceman topp" i slutändan.
De som påstår att det inte funkar....nä nä säger jag då.
Har själv åkt i aman han skutta omkring i fler ggr än jag orkar räkna,å samma motor hitta senare ner i hans bruks 245a.
Stog själv å slipade bränslekamar till Spica sprutet han använde på den motorn(gammalt mek till Alfa bla)

Om det funkar?
Utan minsta snack å tvivel.

Ingen större nytta i DR?
Nähäpp säger jag igen.

Inte med avsikt att vara gapig nu,men kom ihår att det e inte många år sen "alla" var medvetna om att åka lastbilsagg på våra "småmotorer" var vansinne,å det kunde aldrig funka.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

2.3-16 skrev:Jag var med å runt en herre vid namn Milan Knecewic mkt i slutet på 80 talet.
Han åkte tvåstegs på sin volvo maskin med "raceman topp" i slutändan.
De som påstår att det inte funkar....nä nä säger jag då.
Har själv åkt i aman han skutta omkring i fler ggr än jag orkar räkna,å samma motor hitta senare ner i hans bruks 245a.
Stog själv å slipade bränslekamar till Spica sprutet han använde på den motorn(gammalt mek till Alfa bla)

Om det funkar?
Utan minsta snack å tvivel.

Ingen större nytta i DR?
Nähäpp säger jag igen.

Inte med avsikt att vara gapig nu,men kom ihår att det e inte många år sen "alla" var medvetna om att åka lastbilsagg på våra "småmotorer" var vansinne,å det kunde aldrig funka.

jo det har du visserligen rätt i men jag tror det inte gynnar så mycket på dragracing..

om man gämför med en prostock motor som har kanske 2000 rpm register och 5växlar så kan man lätt uttnyttja motorn ändå bara att man får växla som en idiot..

om det nu skulle vara helt outstanding så skulle jag gärna vilja veta det för att seriösare överväga att kolla mer på två stegs laddning..

helt klart intressant när man kan åka med mer effektiva aggregat.

inget är ju omöjligt bara olika svårt:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Sant.

Om jag håller mig rent praktiskt till de intryck jag fick såhär en jimla massa år senare då..
Det som impa mest på mig var momentet-vilket kanske inte e helt överaskande.
Vill minnas att Milan satte upp maskin för strax över 2,5 bar total som värst,å alltihop "var hemma" vid ung 4000.
Alltså ung som på vilken som helst av våra nuvarande "enkel laddade" maskiner.
Vid tiden vart det en del skriverier om det,å tekniken har ju använts i olika former inom bla lastbilsvärlden.
Likaså variationer på temat..eller vad man nu skall kalla det...som hyperbar,sekventiellt mm.

Hur vi än vänder å vrider på det handlar det som jag ser det om;
Totalt systemflöde
Verkningsgrad på sniglarna.
Inter samt aftercooler.

Minns att vi hatta en del just med intercoolern då ingångtempen i den andra snigeln inte va ngt man skoja bort.Rördragningen i de första försöken var minst sagt komplex.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja det är en härlig teknik..

som du säger har utvecklingen av aggregaten gått framåt och funkar riktigt bra nu skulle jag vilja påstå.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja, ett problem är ju helt klart att få plats med skiten..
En fundering jag har i så fall är att sätta högtrycksturbon nära motorn, sedan dra iväg alltihop och sätta lågtrycksturbon vid bakaxeln någonstans.

Ev. fösöka sätta en intercooler därbak också, beror lite på bilen..
Skulle vara lite kul, sitter en relativt liten turbo därfram och ingen fattar vad det handlar om :wink:
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

2.3-16 skrev:Jag var med å runt en herre vid namn Milan Knecewic mkt i slutet på 80 talet.
Han åkte tvåstegs på sin volvo maskin med "raceman topp" i slutändan.
De som påstår att det inte funkar....nä nä säger jag då.
Har själv åkt i aman han skutta omkring i fler ggr än jag orkar räkna,å samma motor hitta senare ner i hans bruks 245a.
Stog själv å slipade bränslekamar till Spica sprutet han använde på den motorn(gammalt mek till Alfa bla)

Om det funkar?
Utan minsta snack å tvivel.

Ingen större nytta i DR?
Nähäpp säger jag igen.

Inte med avsikt att vara gapig nu,men kom ihår att det e inte många år sen "alla" var medvetna om att åka lastbilsagg på våra "småmotorer" var vansinne,å det kunde aldrig funka.
Har ett gammalt repotage om detta i en GAMMAL bilsport eller likn. Motorn satt i en Lambogini replica.
Skriv svar