HenrikGM skrev:What about using a _huge_ brake disc, and a couple of calipers about twice the size of whats being used in trains?
Like in a windturbine for instance...They have capilers running on discs around 40mm thick, ø750mm with calipers weighing 150kg/piece.....
Henrik GM:
Det låter som om det kan vara lite dyrt och svårt att få tag i?
I vilket fall, hur blir det med den där konstruktionen vid varierande värme?
Blir inte trycket som behövs olika beroende på skivan och klossarnas temperatur?
j björk skrev:
I vilket fall, hur blir det med den där konstruktionen vid varierande värme?
Blir inte trycket som behövs olika beroende på skivan och klossarnas temperatur?
jo man får bromsa olika hårt men resultaten på vågen blir exakt rätt.
Attans... nu fick ni mig att börja lura igen... Har alltid varit sugen på att bygga bromsbänk.. men när jag såg det här fick jag en rakkarns fin ide..
Om man skulle ta Hubbarna från en stor tung lastbil x2 dvs hö+ vä fram,lite modernare modell. Då har man fått: en bromsskiva, bromsok, samt en givare (abs) Och något att bulta saker i (där fälgen skall sitta)
Om man nu monterar löst oket och monterar denna på en hävarm istället, som trycker på en hydraulkolv. Och sedan monterar detta i en liten ställning (ala dynapack). sedan bygger man en adapter som kan skruvas på där fälgen egentligen sitter, denna adapter kan sedan har en annan bultcirkel för att passa mot bil som man vill bromsa. Hydralkolvarna drar man slang ifrån till ett block där man monterar en tryckgivare (momentavläsning) och abs givarna annvänds som signal för varvtal på axlarna. Sedan har man en kolv som man kopplar ihop med bromsarna för att kunna bromsa dessa...
Skulle inte det bli en rätt fin bromsbänk för bilar?
Eventuellt får man komplettera med fläktar el dyl för att kyla bromsarna men det går ju. Och man kan ju även koppla in en varvtalsgivare ifrån motorn och på så vi ex via datorn med hjälp av bromsen hålla ner motorn till ex 2500v/min om man gör så datorn kan styra mängden broms.
Ozze skrev:Attans... nu fick ni mig att börja lura igen... Har alltid varit sugen på att bygga bromsbänk.. men när jag såg det här fick jag en rakkarns fin ide..
Om man skulle ta Hubbarna från en stor tung lastbil x2 dvs hö+ vä fram,lite modernare modell. Då har man fått: en bromsskiva, bromsok, samt en givare (abs) Och något att bulta saker i (där fälgen skall sitta)
Om man nu monterar löst oket och monterar denna på en hävarm istället, som trycker på en hydraulkolv. Och sedan monterar detta i en liten ställning (ala dynapack). sedan bygger man en adapter som kan skruvas på där fälgen egentligen sitter, denna adapter kan sedan har en annan bultcirkel för att passa mot bil som man vill bromsa. Hydralkolvarna drar man slang ifrån till ett block där man monterar en tryckgivare (momentavläsning) och abs givarna annvänds som signal för varvtal på axlarna. Sedan har man en kolv som man kopplar ihop med bromsarna för att kunna bromsa dessa...
Skulle inte det bli en rätt fin bromsbänk för bilar?
Eventuellt får man komplettera med fläktar el dyl för att kyla bromsarna men det går ju. Och man kan ju även koppla in en varvtalsgivare ifrån motorn och på så vi ex via datorn med hjälp av bromsen hålla ner motorn till ex 2500v/min om man gör så datorn kan styra mängden broms.
Vad tycks om idéen?
jag har gamla ritningar på en liknande bänk, har man sen spole eller aga diff så behöver man bara bulta fast på ena sidan bakaxeln.
men det är stora grejor som tat mycket tid och pengar så vi lär oss först på en liten modell så man vet vad som fungerar och inte.
conny har nu byggt lagrigen och momentarmen som håller i bromsoket.
Jovisst en lasbilsgrej, det är en tillsats som sitter monterad på växellådan och består av ett hus med en turbin, typ automatlåda, som bromsar mer ju mer olja som skickas in i den, samma princip som en vattenbromsbänk. På den sista lastbil (Scania V8 530hk) jag körde så bromsade retardern 500kW vid typ 1500rpm... hyfsat mycket. Har själv tänkt tanken på att använda en sådan som grund i en motorbroms. Vet inte hur höga varvtal den klarar, men med tanke på allt vrid den är byggd för borde det funka att växla ner en hel del. Man behöver en rejäl kylare, den är vattenkyld via en värmeväxlare, för oljevolymen är inte stor, tror den var 4-5 liter. Att kyla bort 500kW kräver en del.. Retardern är mycket kompakt byggd och borde vara i stort sett outslitlig som bromsbänk med tanke på hur driftsäker den är på en lastbil. Vet inte hur ventilsystemet som styr är gjort, men det styrs av en dator. Det borde väl finnas nån kunnig lastbilsmek här på forumet som kan fylla i luckorna.