"Kina" IC

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
igmab
För mycket laddtryck

Inlägg av igmab »

2.3-16 skrev:*Tar på mig mössan å vankar av å an som professor kalkyl*
Du menar "Professor Baltazar" :wink:

/Martin
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Jo,så kanske d e :lol: .

Appropå konstruktionstips-eller..tja.
Getingen e ju en bra verktyg,men roterande filar brukar vara fasansfullt dyrt.
Speciellt som det aldrig e ngn än du själv som har vett på att ta ur den svindyra filen när det skall göras annat än rent "finarbete" med den.

Lösning;
Biltema av alla ställen säljer faktiskt en riktigt vettig eliptisk roterande fil för....knappt 90:-(Annars e ju filarna en affär runt 800-1200 beroende på)
E ju knappt att man tror att det e sant,å för att tex slutjustera aluminium e den handen på hjärtat helt fantastisk.
Eg e den väl till för stål när man ser skärningen på den,men...tja...
Återigen som sagt alkohol som smörjmedel i ngn form.
Haak
Lite mer laddtryck

Inlägg av Haak »

Hva tror dere om denne intercooleren da?

http://klracing.se/?subpage=vara&vara=546

Mvh Halvor
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Haak skrev:Hva tror dere om denne intercooleren da?

http://klracing.se/?subpage=vara&vara=546

Mvh Halvor
den är nog bland det bästa man kan hitta, lite tryckfall och fina gavlar och ett ruskigt bra pris!
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Ja.Som "latmansmodell" e den vettig.
Men i min mening finns det inget som ersätter måttsydda,genomtänkta gavlar/tankar för den specifika bilen.
Samma det med gjutna gavlar.Det E bara inte rätt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

2.3-16 skrev:Ja.Som "latmansmodell" e den vettig.
Men i min mening finns det inget som ersätter måttsydda,genomtänkta gavlar/tankar för den specifika bilen.
Samma det med gjutna gavlar.Det E bara inte rätt.
vist är det sant men, den är helt ok denna 4" skulle inte tro det ger många hk om man la ned 2-3 veckor på custom gavlar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

vi får inte glömma att luft som inte har nån gas/vätska i ryggsäcken som inuti kanaler i toppen, är mycket lättare att riktnings ändra.

samt ett litet exempel, Martinsson(general lee) lyckades bromsa ut 750hk på hjulen med misständningar med en ~65mm kina ic

ibland lyckas man 'låsa fast' koncentrationen på onödiga detaljer också.
bara att kopiera andras lyckade koncept och ge energi åt topplock/kamaxlar istället.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

vi får inte glömma att luft som inte har nån gas/vätska i ryggsäcken som inuti kanaler i toppen, är mycket lättare att riktnings ändra
Njaaeee...
Vad poängen e är att de olika densiteterna kommer att göra det svårare att kröka både medierna likvärdigt-för att inte säga omöjligt.
Luften i sig e rent mekaniskt inte svårare att kröka.

Att kröka en luftström KOMMER att skapa turbulens och vakområden(vilket väl e det lurigaste av alltihop) oavsett om det e före eller i toppen.

Allt vi kan göra för att underlätta luftens väg e av godo,å igen...det e inga småmängder med luft vi hanterar.

Rent generellt kan vi konstatera att all form av diameter förändring skapar tryckförändring-eftersom tryck å fart hänger ihop i ett motsatsförhållande.(Bernouillis lag-fransk 1700 tals fysiker)
(tryck å ljud hänger fö åxå ihop,men det e en annan sak)

Ett av problemen rent praktiskt e att det e lurigt för de som inte e så vana att ta till hjärta att även om rören kan vara av samma diameter på utsidan så kan flödet i röret funka på ett vis att luften bara "ser" låt oss säga 70% av öppningen pga turbulens å vakområden.
En intercooler tank e ett utmärkt exempel på detta.
Utgången ur en tank lägger man i 90grad emot flödesriktningen på elementet tex(ganska vanligt),å då utan ngn form av entre tratt eller liknande.
Bara den 90grad skarpa utgången.
Effekten blir,som säkert Jens som portar toppar kan instämma i,att luften ser det där 2.5" röret (eller vad de nu e i diameter) som e utgången som ett rör som kanske e knappt 2".
För att luften skall hinna passera..så skapas då ett tryckfall precis där(som en venturi)
Kanske inget märkvärdigt i sig,men..när vi nu tar in det i ekvationen att vi skjutsar runt en JÄMRANS massa luft(60lbs tex blir en å annan liter)..så hamnar vi till slut där att;

a/Vi använder energi som kompressorn tillför till ngt som vi hade kunnat skjutsa in i motorn istället(Mao samma effekt vid lägre ladd om vi tillverkar en vettig flödesväg)

b/Med de massflöden vi diskuterar e det rent av troligt att vi till slut närmar oss ljudhastigheten på massflödet.
Problemet e att luften när det närmar sig den gränsen kommer att råka på ett motstånd som e helt sanslöst.(Går ifrån 2a exponent till 6e exponent)
Med de massflöden vi snackar här å de rördimensioner samt krökar mm som MÅSTE finnas i systemet e det inga småhastigheter vi e inne på.(Tänker då inte på "mammas SAAB turbo i orginalskick)

Mao...tänk 3 ggr....klipp en.

750 häst e en himla massa effekt.Inget snack om den saken,men....

Sätt det lite i perspektiv.
E la ganska vettigt att konstatera att det vi försöker göra e att utvinna maximum av effekt med minimum av laddtryck.
Finessen med att göra det vid minsta möjliga ladd e att det för BARA med sig positiva effekter.Mindre stress på komponenter,mindre risk för ras,mindre belastning på coolern osv osv.

Vad jag försöker säga e att om man nu vill optimera det hela så gott det går tycker iaf jag att de e väl använd tid att kika på sån´t här.
Ligger väl lugnt sagt i den här sitens natur?
Att åka fort utan att kasta pengar omkring sig?
Å..det här med flöden e mkt en fråga om att tänka...behövs bara logik-när jobbet då kanske skall göras iaf.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag är givetvis fullt medveten om flöde då jag själv bygger efter den teorin.
Jag har även jag portat toppar i sen 18 års åldern(är nu 36år)
Jag vet inte om du missade vad jag menade. men ett luftflöde som 'bär på ett medie' är mindre gynnsam att riktningsändra än ett utan medie.
Bensin som sprutas in i kanalen är långt ifrån gasform, vilket gör att dropparna har en viss massa som vill inget annat än rakt fram i en kurva.
nog om det.

vi får även tänka på det du skriver om 2.5" tums rör som bara flödar som ett 2" rör är att juh längre rör vi har desto mera friktion blir det också(även fast röret är rakt)

min setup för ett par år sedan var(i rörstorlekar)
4" till turbon
3" ut ur turbon(ca 20-25cm långt)
och 4" mellan insug och intercooler.(röret var bara ca 30-35cm långt)
Jag hade även gavlar med ena anslutningen nere(inloppet) på ena sidan och på andra sidan 'uppe' just för att få luften genom hela Ic´n och få så korta tryckrör som möjligt med så få kurvar jag kunde.

Hade även lite idéer om att luften skulle kylas lite extra med rör som ökade i diam.
Måhända man fick lite tryckfall,, men är det viktigt i tryckrören?
Det är väl viktigt att trycket blir högt i cylindern?
så om man kan leda luften enklast möjligt genom 'systemet' och sedan använda den på rätt sätt från trattkanten inuti plenumet till toppen på kolven så ska det nog spruta ut hästar ;)

men ändå bromsar de mycket med 'dåliga' gavlar på billiga ic´s..
det är trökit när man lägger energi på systemet att en bonnmeckare bara 'dänger till' *S*

det får en att fundera...

men till min fördel var att min turbo spoolade som besatt.
Fullt ladd LÅNGT under 3000rpm(läs ~2500rpm) som höll i sig ända upp till 8000rpm utan att sucka.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Sant...mkt sant.
Det där med bränsle emulsion e som du skriver en historia i sig,å uppriktigt talat e det nog enklast att kika på vad tillverkarna av spridare har att erbjuda där.Placering e väl dock kanske ngt som hamnar i knät på oss räsers allt som oftast.

Det där med friktionen kan du dock ta med en nypa salt.
Visst blir det friktion,men beroende på ett antal orsaker så e den förlusten rent procentuellt mkt liten-i storleksordningen 2-3% av de TOTALA förlusterna för FLÖDET.(Alltså inte de total förlusterna i sig)

Det där med sk "boundry layers" e det många som inte riktigt hajat,å det kan jag mkt väl förstå då det e lite halv svåra grejer.Mkt beroende på att det e en balans å ett ofrånkomligt faktum.
Själv har jag åxå portat under många år i yngre dar,å hade då bla Tom Avellans egna gamla bänk jag köpte av hnm.
Lärde mig en del av det för att vara diplomatisk.
Bla då att just det där med boundry layers e ngt man kan ta det lite kallt med-se ovan.Det går inte fortare för att porten blänker direkt.
(Inte det minsta för att vara gapig,men för att det kanske hör till att ge en liten förklaring.Kan lite om just flödeslära å aerodynamik då jag en ggn i tiden läste till flygingenjör.)

Från mitt sätt att se det handlar detta med turbo motorer-mer än sugisar-om just luftlära i olika former.

Håller med du....det har gått troll i det där med effekt.
Visst e det svinkul med massor av mos,men sanningen för mig egen del efter att ha trimmat motorer i 25 år e att lycka e ofta användbarhet.
Där KAN turbomotorn verkligen skina om man gör det rätt.
Tricket,återigen i min mening,e att åka hyggligt fort med ett minimum av instats(gissa varför jag gillar sävarkillarna :lol: ),å att kunna göra det för att man inte e kokt bakom pannbenet bara för att man inte e rädd för att bli skitig.Handlar som jag ser det mkt om balans å vad man specifikt e ute efter.
Ta mercan min tex.E många som lite snävt frågat mig varför jag pysslar med den istället för min pro-street camaro med BBC för tiden(ex vis).
Å..tja..de e för att jag tycker den e rolig.
Den går bra,jag kan använda den varje dag,trivs med att stressa motorcyklarna ute på lederna kring gbg,den drar 1,08 blandat med mig bakom styret..du vet.. :lol: .Som bilar mest. :lol: :lol:

(Å...Birgitta Dahl lille vän-å allt vad naturministrar mm har hetat under årens lopp-....vi E inte "raggare" allihop som går i nedslitna naturfärgade träskor å mest klara att skrika boll,cirkel å andra runda ord...)

Så...diskussionen om ICs...
Jag VET att det finns funktion mm att hämta i att göra det rätt.
Effekt...jösses...handlar väl mest om antalet bar i ladd-även om det inte alltid e det lättaste det heller.
Så..ja...jag anser absolut att man lika väl kan göra jobbet rätt om det ändå skall göras.

Sen e inte att förglömma att de allra flesta turbosmällor faktiskt inte e renodlade räsermaskiner-utan smällor folk pysslar med mest för att de e kul.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Till volvo 240:
Bild
Bild
Axel Wall
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

vattenkyld kina intercooler, har dom gjort någon sån?
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

Gunnar skrev:vattenkyld kina intercooler, har dom gjort någon sån?
Japp, det finns ett helt gäng på ebay sist jag kollade.

Det enda som behövs för att utvärdera om en intercooler duger är väll detta:
Hur mycket som flödar genom den(effekt, cfm eller va man nu vill)
Trycket före och efter intercoolern
Tempen före och efter intercoolern

Det enda jag hittat är detta:
600x300x67 = 1050 CFM @ 1.5 pressure drop
På samma cellpaket har jag även hittat dessa siffror:
High flow rate : 900 CFM (with a pressure drop of 3.0 psi/0,2bar)
Pressure drop : 0.58 psi at 410 CFM
Pressure drop : 1.29 psi at 600 CFM

och
31.5cm hög, 51cm bred och 9,5cm tjock "With over 1200 cfm flow at 1 psi pressure loss"

här är en till:
(lägg märkte till storleken, säkert kina ic det med, 300x600x4.5")
Precision Turbo and Engineering Core. 12x24x4.5" core. 1300hp rating.
Bar and plate style, dense amount of turbolators.
Peak pressure drop was 3psi thru system. Average pressure drop was 2psi thru system. This is 36psi off turbochargers.
Max HP so far is 720.2awhp, 98.6 intake air temps with 95+ engine bay temps at turbochargers.
Heatsoaking non-revelant or apparent. Back to back 710+hp pulls result in 98.6 degree intake temps (3 back to back pulls done with testing, raising power each time. 705, 712, 720).

en till:
http://www.superchargersonline.com/prod ... ICE-IC40-M
31x12x4
# Max. flow rate: over 1200 CFM (with a pressure drop of 2.8 psi)
# Pressure drop: 0.73 psi at 600 CFM
# Pressure Drop: 1.65 psi at 910 CFM

skulle vara mycket intressant att se siffror på den tunnare 3" icn när man går bortom 900cfm.

Alla siffrorna känns inte helt pålitliga och jag skulle gärna vilja veta vad ni själva har fått för tryckfall vid olika effekter och olika ICs.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Du vet inte om det är någon som säljer dom här hemma??
Gillar inte ebay :thumbdown:
Skriv svar