vi får inte glömma att luft som inte har nån gas/vätska i ryggsäcken som inuti kanaler i toppen, är mycket lättare att riktnings ändra
Njaaeee...
Vad poängen e är att de olika densiteterna kommer att göra det svårare att kröka både medierna likvärdigt-för att inte säga omöjligt.
Luften i sig e rent mekaniskt inte svårare att kröka.
Att kröka en luftström KOMMER att skapa turbulens och vakområden(vilket väl e det lurigaste av alltihop) oavsett om det e före eller i toppen.
Allt vi kan göra för att underlätta luftens väg e av godo,å igen...det e inga småmängder med luft vi hanterar.
Rent generellt kan vi konstatera att all form av diameter förändring skapar tryckförändring-eftersom tryck å fart hänger ihop i ett motsatsförhållande.(Bernouillis lag-fransk 1700 tals fysiker)
(tryck å ljud hänger fö åxå ihop,men det e en annan sak)
Ett av problemen rent praktiskt e att det e lurigt för de som inte e så vana att ta till hjärta att även om rören kan vara av samma diameter på utsidan så kan flödet i röret funka på ett vis att luften bara "ser" låt oss säga 70% av öppningen pga turbulens å vakområden.
En intercooler tank e ett utmärkt exempel på detta.
Utgången ur en tank lägger man i 90grad emot flödesriktningen på elementet tex(ganska vanligt),å då utan ngn form av entre tratt eller liknande.
Bara den 90grad skarpa utgången.
Effekten blir,som säkert Jens som portar toppar kan instämma i,att luften ser det där 2.5" röret (eller vad de nu e i diameter) som e utgången som ett rör som kanske e knappt 2".
För att luften skall hinna passera..så skapas då ett tryckfall precis där(som en venturi)
Kanske inget märkvärdigt i sig,men..när vi nu tar in det i ekvationen att vi skjutsar runt en JÄMRANS massa luft(60lbs tex blir en å annan liter)..så hamnar vi till slut där att;
a/Vi använder energi som kompressorn tillför till ngt som vi hade kunnat skjutsa in i motorn istället(Mao samma effekt vid lägre ladd om vi tillverkar en vettig flödesväg)
b/Med de massflöden vi diskuterar e det rent av troligt att vi till slut närmar oss ljudhastigheten på massflödet.
Problemet e att luften när det närmar sig den gränsen kommer att råka på ett motstånd som e helt sanslöst.(Går ifrån 2a exponent till 6e exponent)
Med de massflöden vi snackar här å de rördimensioner samt krökar mm som MÅSTE finnas i systemet e det inga småhastigheter vi e inne på.(Tänker då inte på "mammas SAAB turbo i orginalskick)
Mao...tänk 3 ggr....klipp en.
750 häst e en himla massa effekt.Inget snack om den saken,men....
Sätt det lite i perspektiv.
E la ganska vettigt att konstatera att det vi försöker göra e att utvinna maximum av effekt med minimum av laddtryck.
Finessen med att göra det vid minsta möjliga ladd e att det för BARA med sig positiva effekter.Mindre stress på komponenter,mindre risk för ras,mindre belastning på coolern osv osv.
Vad jag försöker säga e att om man nu vill optimera det hela så gott det går tycker iaf jag att de e väl använd tid att kika på sån´t här.
Ligger väl lugnt sagt i den här sitens natur?
Att åka fort utan att kasta pengar omkring sig?
Å..det här med flöden e mkt en fråga om att tänka...behövs bara logik-när jobbet då kanske skall göras iaf.