Bygga ett avgasrör + lite annat till 200cc ATVn

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag gjorde en snik flödes test på toppen din den flödar 100cfm/8.5mm lyft.

få se vad lite portning kan göra.....

Jens Gustavsson skrev:
Galne Gunnar skrev:Cooolt!! då kan det bara bli bättre.... :thumbright:
jo den hadde ett fult ljud också som säkert går till sig.

det är inte exakt lika topp som jag har men väldigt lig (olika kopior på orginal kopian :hihi: )
nu flödar den 119cfm/8.5mm och den låter mycket bra :thumbright:

den är plastad och upphöjd insugningscanalen så den har samma aria så det blir säkert mycket brätt register och mycket mer toppeffekt också.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

De blir kul att provköra, det kommer nog att vara lite skillnad :lakrits:
Hittade en 32mm VM, den passar nog fint :thumbright:

Någon som vet hur man bygger om en 2t förgasare så att den funkar på en 4t????
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3701
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Det här kan nog vara dagens dummaste fråga från min sida, men varför skulle den behöva ombyggnad ?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Galne Gunnar skrev:De blir kul att provköra, det kommer nog att vara lite skillnad :lakrits:
Hittade en 32mm VM, den passar nog fint :thumbright:

Någon som vet hur man bygger om en 2t förgasare så att den funkar på en 4t????
ehh. jag visste inte ens att dte var nån skillnad.
har kört med 2t förgasare på flera 4t motorer utan att göra nått annat än att plugga oljenippeln :P
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

4T motorn behöver lite xtra soppa vid gaspådrag, ååå en förgasare från en 2t fixar inte det, såå man ska borra eller lägga igen hål på e-röret...
Vad man ska göra är jag lite osäker på..
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

Galne Gunnar skrev:4T motorn behöver lite xtra soppa vid gaspådrag, ååå en förgasare från en 2t fixar inte det, såå man ska borra eller lägga igen hål på e-röret...
Vad man ska göra är jag lite osäker på..
Jag tror inte du behöver mecka med emulsionsröret.. Har alldrig hört detta när det gäller byte av förgasare från 2 till 4-takt. Det du tänker på är nog acc-pump. Skruva på förgasaren och börja justera blandskruv och munstycken så blir det nog prima! :thumbright:

/David
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

i nån av graham bell böckerna så står det att det fins speciella 4 takts e rör till mirkuni VM förgasarna.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons jun 20, 2007 11:04 am, redigerad totalt 1 gånger.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

en vanlig injustering med munstyckena brukar räcka för mej,
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Jens Gustavsson skrev:i nån av graham bell böckerna så står det att det fins speciella 4 takts e rör till mirkuni VM förgasarna.
Ååå dom böckerna har jag inte :doh:
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Äh. ta en koppaffe. Kopplan av .

Din ljudempare låter nog fint. På lördag vid korremojjen
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Bild
Satan va lååååånt insug det sitter, de kan man ju inte köra me.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan räkna ut längden här http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2.html

3 e vågen ska nog bli bäst och kanse 8000rpm
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Om jag har fattat det rätt så ska det vara 285.78mm, de måste ju vara från ventilen?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Galne Gunnar skrev:Om jag har fattat det rätt så ska det vara 285.78mm, de måste ju vara från ventilen?
jo det är hela längden från ventil till tratt kant eller just utanför tratten (mins inte vad det stod)

har siffror till avgasröret på gång nu också.
Skriv svar