Säljs!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

I kväll försökte jag få bort kammen men det gick inte så bra! Vev överfallen hitta vi inte så det gick inte så bra med att försöka kila fast veven och sen dra av muttern på kamaxeldrevet! Får klura ut nått sätt att få bort det sen! I slutändan måste jag ju ha vevöverfall för att motorn ska gå hehe!
Så istället så plockade jag isär vevstackarna från kolvarna (lr säger man tvärtom kanske :wink: ) och kollade lite närmre! Kom fram lite intressanta saker om motorn!
På kolvarna stod det 0.15" och 89.27!
Det innebär överdimension om jag inte mistar mig fel! :) Eller? :shock:
Kollade närmare på vestackarna och det såg inte så fint ut där lagrerna ska ligga!
Sen sitter det en mindre sliten K-kam i blocket :)

Har tyvär ingen bra kamera som kan ta närbilder men ska försöka ragga till mig nån som har i veckan så får ni själva se!

// Volvoraggaren
Bild
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

Nu har jag kontaktat en polare vars bror går på Wenströmska Gymnasie med inriktning Industri här i västerås!
Tog reda på lite kort fakta om dom borrade upp block balanserade & lättade! Dom borrade och lättade men ej balanserade.
Dom gjorde det tyvär inte gratis heller men det skulle vara betydligt billigare än andra företag som verkligen är inriktat på diverse trimning osv!
Ska kontakta Nils Göran Mossel i morgon efter skolan som är ansvarig där om priser och diverse! :)

// Volvoraggaren
Bild
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

En liten fråga!

Vad är det för storlek på kolvbultarna till B21ET kolvarna? 22/24mm?
M-stackar från B23/B230 har dom samma längd som orginalvevstakarna som i B20? Har dom 22/24mm kolvbultshål?
I stora drag: Passar en uppsättning B21ET kolvar + M stackar i en B20 utan problem?
Sen har jag försökt klurat ut om jag har 6 bultad lr 8 bultad vev, jämfört med bilder och så vidare, men det blir till att fråga er i stället? (bild finns på sid 1)

Tack på förhand

// Volvoraggaren
Bild
Användarvisningsbild
Luddfig
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 22, 2005 8:44 pm
Ort: Nyköping/oxbacken

Inlägg av Luddfig »

halloj..du har en 8bultad vevaxeln..svänghjulet sitter fast i veven med 8bultar och med 6 på 6bultade veven!!..

och ja 8bultad vev+b21et+M-stakar = funkar!.
:D


MVH//Ludde
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

skeden skrev:halloj..du har en 8bultad vevaxeln..svänghjulet sitter fast i veven med 8bultar och med 6 på 6bultade veven!!..

och ja 8bultad vev+b21et+M-stakar = funkar!.
:D


MVH//Ludde
Hehe! Enkla och självklara saker men inte fään kunde jag det :lol:
Nu gick det lite lättare att beställa nya vevlager också! :roll:
Tack för svaret! :thumbright:
Bild
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

Skaffat en till B20 nu! ska ta lite smått och gott från den. Bla ramlageröverfall :roll: ,toppen, oljetråget mm
Bytte den mot ett cigarettpaket :lol:

// Volvoraggaren
Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

du kan inte flytta överfall mellan motorer!! alla lagerlägen är bearbetade på plats, såsom ramlager vevstakar mm. om man nu måste det så måste lagerlägena bearbetas.
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

mhr144 skrev:du kan inte flytta överfall mellan motorer!! alla lagerlägen är bearbetade på plats, såsom ramlager vevstakar mm. om man nu måste det så måste lagerlägena bearbetas.
Jag visste det :( jag hade aningarna! Tack för varningen :!:
Bild
tobbiie
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 11, 2007 5:34 pm

Inlägg av tobbiie »

Haha, det är ser ju fint ut Emil :) Får väl hoppas mitt B20 projekt kan startas snart. Men såklart ska allt handla om pengar ^^

Har en kort fråga nu när det ändå handlar om B20.

Är det lätt/enkelt att få 250hk ur en B20 Turbo (kanske uppborrad till B21/B22) och lite smått och gott extra??
Jag tackar för svaren redan i förtid ^^

Ha det gött // tobbe.andersson
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

tobbiie skrev:Haha, det är ser ju fint ut Emil :) Får väl hoppas mitt B20 projekt kan startas snart. Men såklart ska allt handla om pengar ^^

Har en kort fråga nu när det ändå handlar om B20.

Är det lätt/enkelt att få 250hk ur en B20 Turbo (kanske uppborrad till B21/B22) och lite smått och gott extra??
Jag tackar för svaren redan i förtid ^^

Ha det gött // tobbe.andersson
Tackar tobbe :D Ja det går väl bra men lite segt bara eftersom vi bara har studiebidraget än så länge!
Har skaffat mig sommarjobb nu så jag får ut ca 21 000 totalt :)
Jag hoppas du startar ditt projekt snart.
Och gör gärna en tråd här för man får BRA MYCKET hjälp här!
Vet att frågan var mer ställd åt alla på forumet men jag svarar väl också:P
Dubbla weber/Dellorto´45or, steg 2-3 topp, Kg5-kam :roll:
Är inte så hemma på det där med kammar, är ite tillräkligt fullärd inom alla dessa olika kammar men Kg5 kammen ska vara bra till det mesta har jag hört :)

Tjohej :thumbright: // Emil
Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

gör det enkelt och billigt från början...
kör en K eller F kam...sånna med lyftare får du för 500lappen

jag tog ut 400+ hk med en F kam så satsa på att få bilen att gå istället
lägg ner tid och pengar där det behövs och utvecka vidare när den går
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
tobbiie
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 11, 2007 5:34 pm

Inlägg av tobbiie »

volvoraggaren skrev:
tobbiie skrev:Haha, det är ser ju fint ut Emil :) Får väl hoppas mitt B20 projekt kan startas snart. Men såklart ska allt handla om pengar ^^

Har en kort fråga nu när det ändå handlar om B20.

Är det lätt/enkelt att få 250hk ur en B20 Turbo (kanske uppborrad till B21/B22) och lite smått och gott extra??
Jag tackar för svaren redan i förtid ^^

Ha det gött // tobbe.andersson
Tackar tobbe :D Ja det går väl bra men lite segt bara eftersom vi bara har studiebidraget än så länge!
Har skaffat mig sommarjobb nu så jag får ut ca 21 000 totalt :)
Jag hoppas du startar ditt projekt snart.
Och gör gärna en tråd här för man får BRA MYCKET hjälp här!
Vet att frågan var mer ställd åt alla på forumet men jag svarar väl också:P
Dubbla weber/Dellorto´45or, steg 2-3 topp, Kg5-kam :roll:
Är inte så hemma på det där med kammar, är ite tillräkligt fullärd inom alla dessa olika kammar men Kg5 kammen ska vara bra till det mesta har jag hört :)

Tjohej :thumbright: // Emil


Haha aa, 1050kr i månaden är ju inte direkt mycket vad jag kan påstå iaf ^^ Men mitt kommer väl snart det också :) Då blir det mecka 24/7 på lovet..
Joo jag har kollat runt en del på andra projekt och sånt, man ser att det är folk som kan en del på denna sida.. Mer än vad många kan på Garaget ^^

Tack för svaret Emil.. Hoppas fler kan svara!!
Skulle vara lite trevligt..

// tobbe
tobbiie
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 11, 2007 5:34 pm

Inlägg av tobbiie »

Eric Wiklund skrev:gör det enkelt och billigt från början...
kör en K eller F kam...sånna med lyftare får du för 500lappen

jag tog ut 400+ hk med en F kam så satsa på att få bilen att gå istället
lägg ner tid och pengar där det behövs och utvecka vidare när den går

Okej, det låter smart :) Då blir det nog så att man börja fint och går sedan framåt.. Men då frågar jag nästan samma fråga fast:
Är det svårt att bygga sig framåt till 250hk? Och dyrt eller billigt? :P
250-300hk(max) är mitt mål, men sen får man ju helt enkelt se hur det blir med det målet ^^

Men tack för svaret.. Missade det innan jag postade mitt svar innan detta :)

// tobbe
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: lör apr 21, 2007 8:18 pm

Inlägg av volvoraggaren »

Har en liten fråga!

Kan man svarva ner B20 Orginalkolvar? Har försökt å mäta å så! Fick fram till att det var 7mm tjockt material på toppen av kolvarna(inte hundra på måttet), håller det då om man skulle svarva ner 2 mm och köra med 1-1,3 bar?

Tacksam för svar!
Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vad jag förstått det som så tänker du inte ta ut några jätte effekter 200-250hk kanske?? och då är det inga problem(om du inte ska ha det vid 2000rpm :wink: ), svarva inte av hela kolven utan behåll ca 10-15mm lägst ut så du får lite klämspalt kvar som gör gott för din motor.
ps har det ordnat sig med överfall
mvh martin
Skriv svar