Sida 2 av 2

Postat: sön feb 24, 2008 9:22 pm
av Mattias D
vilken koppling och kardan kan man använda om man ska ha m400 låda på en b20

Postat: mån feb 25, 2008 11:07 am
av C Upp
B30-koppling på omborrat svänghjul och 164-kardan (alt. 140-kardan om du byter medbringare på lådan, men den är lite svagare).

(I en 140 då antog jag när jag skrev).

Postat: mån feb 25, 2008 1:58 pm
av Mattias D
Okej så det är bara att borra om svänghjulet så ska deta passa. Passar 164 medbringaren på 140 kardan???

Postat: mån feb 25, 2008 10:29 pm
av Loke
Annars är det väll bara att ta en lämplig tryckplatta som passar svänghjulet (eller som det går att anpassa svänghjulet till om det inte finns nån lämplig som passar), och en lamell (sinter lamell om man ska ha mycket effekt) med rätt diameter för tryckplattan och rätt centrum, 10splines har för mej det är 1 1/8, ska tydligen passa med getraglamell, tror dom är för 29mm axel...
Medbringaren på M400an är samma som alla gamla Volvon med grova kardan, alltså 164, 240, 260 ev. 740 (eller har dom såndär hardey-skiva?), så du behöver inte leta efter nån 164kardan, om du inte har nån ligger och skräpar.

Postat: tis okt 28, 2008 11:21 pm
av Landa_in_Racing
Hej, Håller på med en liknande gräj å tänkte väcka tråden till liv igen,
Förstår inte riktigt vad ni kommit fram till här ang. sprängkåpa.

Passar den sprängkåpan som sitter orginal i P1800 med b20 och m400 låda till en 140 med rakställd b23 och m400 låda?

:wink: MVH Andreas

Postat: tor okt 30, 2008 10:25 pm
av Lindqvist Racing
Ja, den passar. Har kört med en sån kåpa, fast med B20. Men det blir ju samma sak om du rakställer en B23. Hade en Audi tryckplatta (omgjort bultmönster på ett B20 svänghjul) och en 228 mm lamell från 164:an.

Postat: fre okt 31, 2008 4:45 pm
av Driddler
volvo 144 skrev:vilken koppling och kardan kan man använda om man ska ha m400 låda på en b20
Jag skulle rekomendera en Jaguarkoppling och tryckplatta. Inte ett problem med min 3.3l turbomotor och billiga är dom med.

Bara att bulta på. Jagparts lär ha kopplingar.

Postat: fre okt 31, 2008 9:03 pm
av Lindqvist Racing
Driddler skrev:
volvo 144 skrev:vilken koppling och kardan kan man använda om man ska ha m400 låda på en b20
Jag skulle rekomendera en Jaguarkoppling och tryckplatta. Inte ett problem med min 3.3l turbomotor och billiga är dom med.

Bara att bulta på. Jagparts lär ha kopplingar.
Menar du att den är "bulta på" på en B20 eller B30?

Postat: fre okt 31, 2008 9:45 pm
av Driddler
Passar på B30. Men vet inte om det passar på B20 eller om svänghjulet passar på B20.

Men det vet väl du?

Postat: lör nov 01, 2008 10:03 am
av Lindqvist Racing
Driddler skrev:Passar på B30. Men vet inte om det passar på B20 eller om svänghjulet passar på B20.

Men det vet väl du?
B20 och B30 har olika svänghjul och koppling. Men den koppling du nämner bör ju gå att använda om man gör om B20 svänghjulet.

Postat: lör nov 01, 2008 1:19 pm
av Driddler
Ok. Hursomhelst är den väldigt stark och billig.

Jag provtryckte min. Den tryckte dubbelt så mycket som kompisens hejåhå turbokoppling för 6000kr. Den brann upp första testen.

Den var även relativt lättrampad.

Postat: mån nov 10, 2008 2:25 pm
av Finnsebbe
Driddler skrev:Ok. Hursomhelst är den väldigt stark och billig.

Jag provtryckte min. Den tryckte dubbelt så mycket som kompisens hejåhå turbokoppling för 6000kr. Den brann upp första testen.

Den var även relativt lättrampad.
Detta låter mycket intressant!

Hur många kg trycker jaguarplattan? Kommer du ihåg märket på plattan? Delnummer?

Den passar alltså rakt på ett obearbetat B30 svänghjul?

Postat: mån nov 10, 2008 7:15 pm
av Driddler
Ja den passar rakt av på B30 svänghjul. Det är samma fabrikat på koppling.

Kommer ej ihåg vad den tryckte. Vad ligger en standard på?

Postat: mån nov 10, 2008 8:40 pm
av Walle
Hur mycket flis fick du pröjsa för jaguarkopplingen?

till vilken jaguarmodell/motor är den till ursprungligen?

Postat: mån nov 10, 2008 8:47 pm
av Driddler
Runt tusenlappen för tryckplattan. Men det var 15 år sen.

Tror att det var XJ6. Jag tror Jagparts har koll på detta.