
volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: lör nov 25, 2006 4:15 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
tänk på att ökat laddtryck "minskar" fjädertrycket.. för de trycker ju på baksidan ventilen... asfrän bil, motor och effekt 
Du får allt säga till patte att lägga upp en tråd här med

Du får allt säga till patte att lägga upp en tråd här med

www.trepix.net - I'm not driving fast, I'm flying low...
Nice!
Räckte enkla 1600cc på e85 till den effekten?
Du körde rätt stor turbo vad, typ 76mm inlopp eller så?
Räckte enkla 1600cc på e85 till den effekten?
Du körde rätt stor turbo vad, typ 76mm inlopp eller så?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
coolt som faen! kollar i papper på mina fjädrar nu, verkar som jag har ca 55kg i inspänningstryck. Med dom fjädrarna har jag varvat 8.500 med hydrauliska tryckare. Är blocket betongat uppe eller nere? hur har du kylningen dragen nu?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
så mycket effekt på bara 7200 rpm
inga bilder eller film?
hur såg effekt/vrid kurvan ut? peka effekten rakt upp vid 7200?
vilken turbo användes?
vilka kammar?
mätte ni nått avgasmottryck?
oj vart många frågor
, ska jag flytta tråden till avanserade så vi kan gå igenom allt i detalj?


inga bilder eller film?
hur såg effekt/vrid kurvan ut? peka effekten rakt upp vid 7200?
vilken turbo användes?
vilka kammar?
mätte ni nått avgasmottryck?
oj vart många frågor

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
Lite bilder
Hitta lite bilder från Aros Motor Show. Tagna av Ziken.
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... y.jpg&uid=
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... y.jpg&uid=
Och från Aros Autumn Burnout i höstas.
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... 7.jpg&uid=
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... y.jpg&uid=
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... y.jpg&uid=
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... y.jpg&uid=
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... y.jpg&uid=
Och från Aros Autumn Burnout i höstas.
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... 7.jpg&uid=
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... y.jpg&uid=
http://www.ziken.se/gallery.aspx?path=% ... y.jpg&uid=
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
volvo pv53 16v
tack niklas för att du la ut lite bilder
ska försöka att lägga ut lite bilder och lite mer info om bilen !!

ska försöka att lägga ut lite bilder och lite mer info om bilen !!
volvo pv 53 16v
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
phredde skrev:coolt som faen! kollar i papper på mina fjädrar nu, verkar som jag har ca 55kg i inspänningstryck. Med dom fjädrarna har jag varvat 8.500 med hydrauliska tryckare. Är blocket betongat uppe eller nere? hur har du kylningen dragen nu?
jag hade c:a 47kg inspänningstryck
blocket är betongat i botten.
ska försöka ta lite bilder på vattensystemet åker med jhonsson el pump
och kör in vatten vid avgassidan och ut i termostathuset har en ingång i bak kant och ut i framkant i blocket
volvo pv 53 16v
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
volvo pv53 16v
AndreasH skrev:Hur mycket flödar jonsson punpen, har nämligen 2st som var tänkt till kylsystemet men jag vet inte om de orkar putta på tillräckligt.
Haru nå spec på den skulle ja bli glad :d
tror pumpen flödar 90l/min
volvo pv 53 16v
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
volvo pv53 16v
har varigt i borlänge och kört i helgen. hade monterat nya däck vinge och bromsskärm det gick ganska bra med tanke på att bilen inte gick som den skulle har troligt vis pajat msd7an eller något jätte knas med sprutet.
det gick inte att tomvarva bluddrade och poffade och eldade ur röret.
lite synd skulle köra mot en välkänd gul 140 sista kvalvändan
men jag är grymmt nöjd med helgen endå fast bilen inte var riktigt som den ska åkte jag 8,98-257 första repan med en ganska dålig 60fot på
1,42 hade 5,89-208 på 200
andra repan fick jag inte loss hjulen i värmaren pga missarna i motorn spann 1,2,3an innan det bettade åkte någon stans 9,60-258,74
tredje så dummade sig bilen i värmaren igen sen driftade bilen hårt vänster så det blev lite vingligt och sladdigt åkte mitten 9a och drog skärmen för första gången det var riktigt gött
fjärde kval vändan hade vi kopplat in polarens innovativ för att logga vad som cpar sig med bilen + att jag ville kolla vad jag åkte på för laddtryck eftersom jag hade sån jävla slutfart
var riktigt taggad tänkte att det skulle kunna bli kul att köra mot en ganska lika dan bil. då fick ja inte enns upp varvet poffade och sköt som fasen blev värsta eldslågan ur avgasröret+att det blev en liten brasa på backen av massa oförbränd e85
men som man säger har man inga mot gångar vet man ju inte när det blir roligt
det gick inte att tomvarva bluddrade och poffade och eldade ur röret.
lite synd skulle köra mot en välkänd gul 140 sista kvalvändan
men jag är grymmt nöjd med helgen endå fast bilen inte var riktigt som den ska åkte jag 8,98-257 första repan med en ganska dålig 60fot på
1,42 hade 5,89-208 på 200
andra repan fick jag inte loss hjulen i värmaren pga missarna i motorn spann 1,2,3an innan det bettade åkte någon stans 9,60-258,74
tredje så dummade sig bilen i värmaren igen sen driftade bilen hårt vänster så det blev lite vingligt och sladdigt åkte mitten 9a och drog skärmen för första gången det var riktigt gött
fjärde kval vändan hade vi kopplat in polarens innovativ för att logga vad som cpar sig med bilen + att jag ville kolla vad jag åkte på för laddtryck eftersom jag hade sån jävla slutfart
var riktigt taggad tänkte att det skulle kunna bli kul att köra mot en ganska lika dan bil. då fick ja inte enns upp varvet poffade och sköt som fasen blev värsta eldslågan ur avgasröret+att det blev en liten brasa på backen av massa oförbränd e85
men som man säger har man inga mot gångar vet man ju inte när det blir roligt

volvo pv 53 16v