Vatteninsprutning???

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Re: Vatten

Inlägg av Axel »

AFFE skrev:Man använder vatten när man har problem med spikningar pga för hög tändning .Bättre o skaffa en retard box el backa tändningen el skaffa en intercooler . Rätta mig om jag har fel Mvh AFFE
hm, att man kan använda vatteninsprutning mot spikningar stämmer.

att det är bättre att sänka tändningen är inte säkert, eftersom man tappar effekt då. Att montera intercooler kan vara en bra ide om man inte har sugturboanläggning, men man får bättre respons med vatteninsprutning, eftersom luften i intercoolern måste komprimeras innan man får upp laddtrycket.
På en sugturboanläggning kan man som sagt inte har intercooler alls.

En fördel med vatteninsprutning är att man ökar avgasmassan drastiskt, och kan på så vis driva en större turbo.

En annan fördel är att man ofta kan höjja laddtrycket en hel del till :twisted:

En tredje fördel är att syret i vattnet deltar i förbränningen, och på så vis höjjer effekten.

En sak man måste tänka på när man kör med vatteninsprutning är att förbränningen bromsas förvånansvärt mycket... vilket leder till att man kan komma att behöva öka(!) förtändningen en bra bit för att få max förbränningstryck "på rätt ställe" i förbränningstakten. Detta beror givetvis på hur mycket vatten man använder.
Axel Wall
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dannej »

jag har aldrig förstått varför man ska krångla med vatteninsprut på bensinare, det är ju bara onödigt jobb.

däremot på dieslare är det ju en helt annan sak, ger både mera laddtryck och mera effekt där.
Skriv svar