142 TIC 400+, På G igen
Händer lite här då. Men bilder har jag inga för frun har kameran och är bortrest med ungarna.
Har iaf fått i motorn med avgassystem och allt nu.
Håller på med elsystemet för det var kaos. Blir nog klart i morgon ser det ut som. Polaren håller på och bygger nya dörrsidor, sidopaneler och instrumentbräda åt mig. Sen ska jag byta generator till en som laddar, den jag har ger ingen laddning....
Den riktiga motorn har jag haft iväg toppen på bearbetning, blev en specialkam oxå. Kolvarna har jag viktat, håller på och viktar vevstakarna, efter det kan jag skruva dit toppen permanent och bara justera in ventilspelet.
Köpt mätare och turbo, en T04S med steg 5 axel. Svänghjul är bestämt till det plana.
Någon som har artnr på en lamell och tryckplatta som orkar med mycket vrid, effekt och fäste?
Kvar innan besiktning är:
Få tätt på avgassystemet, i med bälten, dit med skylt fram, byta generator samt i med mer soppa
Dirket efter godkänd besiktning så åker konstruktionsblock och topp i för tillverkning av grenrör och insug. I samband med det så plockar jag bort bromsservon och kör utan, blir bättre med plats då.
Har iaf fått i motorn med avgassystem och allt nu.
Håller på med elsystemet för det var kaos. Blir nog klart i morgon ser det ut som. Polaren håller på och bygger nya dörrsidor, sidopaneler och instrumentbräda åt mig. Sen ska jag byta generator till en som laddar, den jag har ger ingen laddning....

Den riktiga motorn har jag haft iväg toppen på bearbetning, blev en specialkam oxå. Kolvarna har jag viktat, håller på och viktar vevstakarna, efter det kan jag skruva dit toppen permanent och bara justera in ventilspelet.
Köpt mätare och turbo, en T04S med steg 5 axel. Svänghjul är bestämt till det plana.
Någon som har artnr på en lamell och tryckplatta som orkar med mycket vrid, effekt och fäste?
Kvar innan besiktning är:
Få tätt på avgassystemet, i med bälten, dit med skylt fram, byta generator samt i med mer soppa

MGC GT -69. Jacta alea est
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
I helgen har jag målat hus konstant, hyrde en skylift för mycket pengar för att få allt högt gjort och fortfarande överleva.
Men här kommer iaf lite bilder.
Nytvättad för någon vecka sen

Lite av den överblivna kabelhärvan.

Det tar sig, bara några kablar kvar att stryra upp

Nya säkringshållare, mätarmodellen syns med

Gamla fula dörrsidan, dom nya är klara men jag ska hinna hämta dom oxå.

Har lite frågor oxå.
Storlek på spridare, högohm, ca 400-450hk. bensin tror jag.
Tips???
Plana eller djupa svänghjulet? Lamell och tryckplatta? På min Getrad 262 är det samma splines som volvo m45-47. Hur går det till?
Vilka saker ska jag ha tycker ni???
Hjälp mig gärna!
Men här kommer iaf lite bilder.
Nytvättad för någon vecka sen

Lite av den överblivna kabelhärvan.

Det tar sig, bara några kablar kvar att stryra upp

Nya säkringshållare, mätarmodellen syns med

Gamla fula dörrsidan, dom nya är klara men jag ska hinna hämta dom oxå.

Har lite frågor oxå.
Storlek på spridare, högohm, ca 400-450hk. bensin tror jag.
Tips???
Plana eller djupa svänghjulet? Lamell och tryckplatta? På min Getrad 262 är det samma splines som volvo m45-47. Hur går det till?
Vilka saker ska jag ha tycker ni???
Hjälp mig gärna!
Senast redigerad av Croner den mån jul 07, 2008 9:26 pm, redigerad totalt 2 gång.
angående din låda, är det omsvetsad kåpa/adapter till volvo rödblock?
då är det ju bara en vanlig lamell 215mm 22 splines du behöver om du skall använda plana svänghjulet. för det är väl 218mm i dubbelmasse hjulet?? rätta mig om jag har fel nån!!
spridare bör väl räcka med 600-700 cc nånting men som micke999 säger är det inte fel med mer kanske, du har ju programerbart sprut så det går ju justera öppningstiderna och det så..
köp en riktig tryckplatta, sachs engineering eller nåt gött så du får ner pollarna i backen, de är dyra men kan ju vara värt att slippa en slirande koppling.. finns ju 'förstärkta' plattor med till b21et eller b230et/ft beroende på vilket svänghjul du ska använda. Lamell av sintertyp med stelt centra bör räcka, flerskiviga är ju så satans dyra!!
då är det ju bara en vanlig lamell 215mm 22 splines du behöver om du skall använda plana svänghjulet. för det är väl 218mm i dubbelmasse hjulet?? rätta mig om jag har fel nån!!
spridare bör väl räcka med 600-700 cc nånting men som micke999 säger är det inte fel med mer kanske, du har ju programerbart sprut så det går ju justera öppningstiderna och det så..
köp en riktig tryckplatta, sachs engineering eller nåt gött så du får ner pollarna i backen, de är dyra men kan ju vara värt att slippa en slirande koppling.. finns ju 'förstärkta' plattor med till b21et eller b230et/ft beroende på vilket svänghjul du ska använda. Lamell av sintertyp med stelt centra bör räcka, flerskiviga är ju så satans dyra!!
Lite mer gjort då.

Brädan blev såhär
Här är min lista på vad som ska göras:
Parkeringsljus [X]
Bromsljus [X]
Hel/halvljus [X]
Blinkers [X]
Varningsblinkers [X]
Kupéfläkt [X]
Tuta [X]
Instrumenten [ ]
El till kylfläkt [ ]
Torkare [X]
V-rutespolare [X]
Oljetryckslampa [ ]
Laddningslampa [ ]
Helljuslampa [ ]
Blinkersindikering [ ]
Skyltbelysning [ ]
Bälten [X]
Bromsar kollas över [X]
Täta avgasrör [X]
De mesta av kryssen blev klara i veckan, något för ett tag sen.
Hoppas bli klar med resten av punkterna i helgen så nu ska jag boka besiktningstid

Brädan blev såhär
Här är min lista på vad som ska göras:
Parkeringsljus [X]
Bromsljus [X]
Hel/halvljus [X]
Blinkers [X]
Varningsblinkers [X]
Kupéfläkt [X]
Tuta [X]
Instrumenten [ ]
El till kylfläkt [ ]
Torkare [X]
V-rutespolare [X]
Oljetryckslampa [ ]
Laddningslampa [ ]
Helljuslampa [ ]
Blinkersindikering [ ]
Skyltbelysning [ ]
Bälten [X]
Bromsar kollas över [X]
Täta avgasrör [X]
De mesta av kryssen blev klara i veckan, något för ett tag sen.
Hoppas bli klar med resten av punkterna i helgen så nu ska jag boka besiktningstid

fan byt varvis, kan ju inte åka runt med en leksaks varvräknareCroner skrev:Nu är allt klart för besiktning, har varit och provkört och jag lär byta utväxling i bakaxeln om jag ska köra på strippen. varvar massor....Får väl satsa på enbart drifting....
Bilder kommer i morgon kväll på dörrsidor osv.

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Den fyller sin funktion, som allt annat som sitter på denna bil. Ingenting skruvas dit utan att göra nytta. Visst man kan ju alltid köpa en vdo eller autometer för 3000+. Men varför??Rydberg skrev:fan byt varvis, kan ju inte åka runt med en leksaks varvräknareCroner skrev:Nu är allt klart för besiktning, har varit och provkört och jag lär byta utväxling i bakaxeln om jag ska köra på strippen. varvar massor....Får väl satsa på enbart drifting....
Bilder kommer i morgon kväll på dörrsidor osv.
Jo men det skiter vi iB20TicPower skrev:Du har glömt fylla på X i din tjeck lista!![]()

Tyvärr sket det sig med besiktning pga att något kortsluter batteriet vid körning (eller drar ur) kom halvvägs till besiktningen men igår kväll kördes bilen utan problem så jag vet f_n inte vad som är fel.
Så nu vet jag inte om jag gör om HELA elsystemet och gör i ordning hela bilen och besiktar nästa år.