142 TIC 400+, På G igen

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Inlägg av Perfix »

breddade plåtisar är underskattat.. Tycker jag är grymt. Frän Bil.
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

Händer lite här då. Men bilder har jag inga för frun har kameran och är bortrest med ungarna.
Har iaf fått i motorn med avgassystem och allt nu.
Håller på med elsystemet för det var kaos. Blir nog klart i morgon ser det ut som. Polaren håller på och bygger nya dörrsidor, sidopaneler och instrumentbräda åt mig. Sen ska jag byta generator till en som laddar, den jag har ger ingen laddning.... :thumbdown:

Den riktiga motorn har jag haft iväg toppen på bearbetning, blev en specialkam oxå. Kolvarna har jag viktat, håller på och viktar vevstakarna, efter det kan jag skruva dit toppen permanent och bara justera in ventilspelet.

Köpt mätare och turbo, en T04S med steg 5 axel. Svänghjul är bestämt till det plana.
Någon som har artnr på en lamell och tryckplatta som orkar med mycket vrid, effekt och fäste?

Kvar innan besiktning är:
Få tätt på avgassystemet, i med bälten, dit med skylt fram, byta generator samt i med mer soppa :thumbright: Dirket efter godkänd besiktning så åker konstruktionsblock och topp i för tillverkning av grenrör och insug. I samband med det så plockar jag bort bromsservon och kör utan, blir bättre med plats då.
MGC GT -69. Jacta alea est
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

En liten hemsk fråga bara, va dköpte du dne för??har inte sett den på blocket så..

Riktigt frän e den iallaf...
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

Köpte den för lagom pengar. Med tanke på hur många som ringde var det nog billigt men jag tänker inte gå in på det.

Tackar.
Ska se om jag kan fixa bilder ikväll efter att jag målat huset i några timmar. :doh:
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fin bil.. :thumbright:
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

I helgen har jag målat hus konstant, hyrde en skylift för mycket pengar för att få allt högt gjort och fortfarande överleva.

Men här kommer iaf lite bilder.

Nytvättad för någon vecka sen
Bild

Lite av den överblivna kabelhärvan.
Bild

Det tar sig, bara några kablar kvar att stryra upp
Bild

Nya säkringshållare, mätarmodellen syns med
Bild

Gamla fula dörrsidan, dom nya är klara men jag ska hinna hämta dom oxå.
Bild

Har lite frågor oxå.
Storlek på spridare, högohm, ca 400-450hk. bensin tror jag.
Tips???

Plana eller djupa svänghjulet? Lamell och tryckplatta? På min Getrad 262 är det samma splines som volvo m45-47. Hur går det till?
Vilka saker ska jag ha tycker ni???

Hjälp mig gärna!
Senast redigerad av Croner den mån jul 07, 2008 9:26 pm, redigerad totalt 2 gång.
MGC GT -69. Jacta alea est
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

du har ju sprut så du kan mappa så bara ta så du kan växa i sen med 1000cc borde väl funka bra annars
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Inlägg av Perfix »

angående din låda, är det omsvetsad kåpa/adapter till volvo rödblock?
då är det ju bara en vanlig lamell 215mm 22 splines du behöver om du skall använda plana svänghjulet. för det är väl 218mm i dubbelmasse hjulet?? rätta mig om jag har fel nån!!

spridare bör väl räcka med 600-700 cc nånting men som micke999 säger är det inte fel med mer kanske, du har ju programerbart sprut så det går ju justera öppningstiderna och det så..

köp en riktig tryckplatta, sachs engineering eller nåt gött så du får ner pollarna i backen, de är dyra men kan ju vara värt att slippa en slirande koppling.. finns ju 'förstärkta' plattor med till b21et eller b230et/ft beroende på vilket svänghjul du ska använda. Lamell av sintertyp med stelt centra bör räcka, flerskiviga är ju så satans dyra!!
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

har nog en 763 tryckplatta til salu eventuellt!!
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

lådan har löst bultat volvosvep med adapter mot lådan.
har ev ett par 860cc på gång.
art nr på en platta till plana hjulet någon?
och gärna artnr på lamell med... :)
MGC GT -69. Jacta alea est
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

Lite mer gjort då.
Bild
Brädan blev såhär

Här är min lista på vad som ska göras:

Parkeringsljus [X]
Bromsljus [X]
Hel/halvljus [X]
Blinkers [X]
Varningsblinkers [X]
Kupéfläkt [X]
Tuta [X]
Instrumenten [ ]
El till kylfläkt [ ]
Torkare [X]
V-rutespolare [X]
Oljetryckslampa [ ]
Laddningslampa [ ]
Helljuslampa [ ]
Blinkersindikering [ ]
Skyltbelysning [ ]
Bälten [X]
Bromsar kollas över [X]
Täta avgasrör [X]

De mesta av kryssen blev klara i veckan, något för ett tag sen.
Hoppas bli klar med resten av punkterna i helgen så nu ska jag boka besiktningstid :thumbright:
MGC GT -69. Jacta alea est
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

Nu är allt klart för besiktning, har varit och provkört och jag lär byta utväxling i bakaxeln om jag ska köra på strippen. varvar massor.... :thumbdown: Får väl satsa på enbart drifting....
Bilder kommer i morgon kväll på dörrsidor osv.
MGC GT -69. Jacta alea est
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

Croner skrev:Nu är allt klart för besiktning, har varit och provkört och jag lär byta utväxling i bakaxeln om jag ska köra på strippen. varvar massor.... :thumbdown: Får väl satsa på enbart drifting....
Bilder kommer i morgon kväll på dörrsidor osv.
fan byt varvis, kan ju inte åka runt med en leksaks varvräknare :lol:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Croner skrev:Nu är allt klart för besiktning, har varit och provkört och jag lär byta utväxling i bakaxeln om jag ska köra på strippen. varvar massor.... :thumbdown: Får väl satsa på enbart drifting....
Bilder kommer i morgon kväll på dörrsidor osv.


Du har glömt fylla på X i din tjeck lista! :hihi: :thumbright:
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

Rydberg skrev:
Croner skrev:Nu är allt klart för besiktning, har varit och provkört och jag lär byta utväxling i bakaxeln om jag ska köra på strippen. varvar massor.... :thumbdown: Får väl satsa på enbart drifting....
Bilder kommer i morgon kväll på dörrsidor osv.
fan byt varvis, kan ju inte åka runt med en leksaks varvräknare :lol:
Den fyller sin funktion, som allt annat som sitter på denna bil. Ingenting skruvas dit utan att göra nytta. Visst man kan ju alltid köpa en vdo eller autometer för 3000+. Men varför??
B20TicPower skrev:Du har glömt fylla på X i din tjeck lista! :hihi: :thumbright:
Jo men det skiter vi i :) blev iaf mycket mer gjort.
Tyvärr sket det sig med besiktning pga att något kortsluter batteriet vid körning (eller drar ur) kom halvvägs till besiktningen men igår kväll kördes bilen utan problem så jag vet f_n inte vad som är fel.
Så nu vet jag inte om jag gör om HELA elsystemet och gör i ordning hela bilen och besiktar nästa år.
MGC GT -69. Jacta alea est
Skriv svar