nån som hittar det? på din tråd eller?marmander skrev:Jag har flödad biltemas volvo turbo pump, står på forumet ngn stans..
Verkar som pumpen är väl anpassad för turbo eftersom flödet inte sjunker så mkt med tryckökningen.
Däremot gjorde det stor skillnad med 12v och med 14v.
Sök lite så hittar ni nog den infon.
MVH/
Simon
Biltemas bränslepumpar, vilken är värst?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21745
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Hittar inte ens den själv, skumt... tror bestämt att det var i en tråd där du skrev att dina pumpar inte räckte till eller ngt..Jens Gustavsson skrev:nån som hittar det? på din tråd eller?marmander skrev:Jag har flödad biltemas volvo turbo pump, står på forumet ngn stans..
Verkar som pumpen är väl anpassad för turbo eftersom flödet inte sjunker så mkt med tryckökningen.
Däremot gjorde det stor skillnad med 12v och med 14v.
Sök lite så hittar ni nog den infon.
MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
den orkade inte med att fylla catchtanken längre så bränslet tog slut.sabelström skrev:Var o skaffade en sån i går o ska montera den i dag så hoppas det funkar bra, men vad menade du med att din förpump inte orkade med mer? jag har ju volvo 240 orginal förpump i tanken.
returen går vanligt vis tillbaka till catchtanken så då funkar det ju
jag vill minas att jag läst detta nånstans på forumet också, flödade runt 2,3l/min har jag för migmarmander skrev:Hittar inte ens den själv, skumt... tror bestämt att det var i en tråd där du skrev att dina pumpar inte räckte till eller ngt..Jens Gustavsson skrev: nån som hittar det? på din tråd eller?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag har kört 2000mil lätt antagligen mer med en biltema 740turbo pump.
Den funkar fruktansvärt bra..
gått med etanol i 500mil nu och det har den inte klagat över
Den funkar fruktansvärt bra..
gått med etanol i 500mil nu och det har den inte klagat över
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... tema#73560marmander skrev:Hittar inte ens den själv, skumt... tror bestämt att det var i en tråd där du skrev att dina pumpar inte räckte till eller ngt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Har ju sjäv köpt två plika, bmw o volvo, o det följer inga monterings satser eller monteringsanvisningar har man tyr står det + och - på pumpen, o sen får man räkna ut åt vilket hål den ska sitta.
Man får allså bara en brun kartong med artikel nummer på, där i ligger pumpen, inget mer, ingen text inga siffror inget.
Man får allså bara en brun kartong med artikel nummer på, där i ligger pumpen, inget mer, ingen text inga siffror inget.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Ahh.. Det var Emils lösning till Christells pumparrangemang.mattias skrev:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... tema#73560marmander skrev:Hittar inte ens den själv, skumt... tror bestämt att det var i en tråd där du skrev att dina pumpar inte räckte till eller ngt..
Fan va kass man är på att söka

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
nån som har lust att räkna på hur mycket det igentligen räcker till.
har 6st 440cc/2.5 bar i min supra,
har tänkt köra dem på säg 3.5 bar plus 1.5 bars ladd.
har en relativt stabil pump i tanken nu, hade tänkt köra dem i serie, orginalpumpen klarar att mata spridarna upp till troligen 3 bar plus ett bars ladd, sen är den på gränsen för liten. kommer biltema pumpen klara av det eller är det bättre att satsa på en 040 lr liknande direkt??
har 6st 440cc/2.5 bar i min supra,
har tänkt köra dem på säg 3.5 bar plus 1.5 bars ladd.
har en relativt stabil pump i tanken nu, hade tänkt köra dem i serie, orginalpumpen klarar att mata spridarna upp till troligen 3 bar plus ett bars ladd, sen är den på gränsen för liten. kommer biltema pumpen klara av det eller är det bättre att satsa på en 040 lr liknande direkt??
Från ovan
Vid 90% dutycycle:
6x500x0.9 = 2700 cc/min
Eftersom du bara ska ha flöde för 3.5+1.5 bar så ligger det på det gränsen där. Kör du med pumpen i serie går det kanske vägen, men det är nog bäst du dataloggar noga och helst kollar returflödet i tanken.
Dina 440 cc kan vi anta är på drygt 500 cc med 3.5 bar grundtryck.sabelström skrev:Den levererade följande vid 13,2volt (ca 7-8A)
2,6l/min +-0,1 vid 5bar
Vid 90% dutycycle:
6x500x0.9 = 2700 cc/min
Eftersom du bara ska ha flöde för 3.5+1.5 bar så ligger det på det gränsen där. Kör du med pumpen i serie går det kanske vägen, men det är nog bäst du dataloggar noga och helst kollar returflödet i tanken.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
Styr reläet via ledaren som styr original-pumpen, det har med krocksäkerhet att göra också. Plus till pumpen ska du helst dra direkt från batteriet med en grov ledare, 4 mm² ska räcka långt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm
ok, men finns relä o sånt, var ju förgasar bil med mekanisk pump innan, det finns en kabel som ska gå original som jag kopplade på men pumpen gick inte, kanske är så att allt finns men jag måste montera dit relät i hållaren om der finns en tom sån.
Ok, så grov kabel ända från batteriet då, har nog såna som gått till mindre slutsteg som jag kan använda mig av.
Det går inte använda den kabel jag redan har dragen, typ en 10mm tjock, går till en säkrings box en vidare till två slutsteg, finns två platser kvar i den säkrings dosan.
Ok, så grov kabel ända från batteriet då, har nog såna som gått till mindre slutsteg som jag kan använda mig av.
Det går inte använda den kabel jag redan har dragen, typ en 10mm tjock, går till en säkrings box en vidare till två slutsteg, finns två platser kvar i den säkrings dosan.