Biltemas bränslepumpar, vilken är värst?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

marmander skrev:Jag har flödad biltemas volvo turbo pump, står på forumet ngn stans..

Verkar som pumpen är väl anpassad för turbo eftersom flödet inte sjunker så mkt med tryckökningen.

Däremot gjorde det stor skillnad med 12v och med 14v.

Sök lite så hittar ni nog den infon.

MVH/
Simon
nån som hittar det? på din tråd eller?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jens Gustavsson skrev:
marmander skrev:Jag har flödad biltemas volvo turbo pump, står på forumet ngn stans..

Verkar som pumpen är väl anpassad för turbo eftersom flödet inte sjunker så mkt med tryckökningen.

Däremot gjorde det stor skillnad med 12v och med 14v.

Sök lite så hittar ni nog den infon.

MVH/
Simon
nån som hittar det? på din tråd eller?
Hittar inte ens den själv, skumt... tror bestämt att det var i en tråd där du skrev att dina pumpar inte räckte till eller ngt..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

sabelström skrev:Var o skaffade en sån i går o ska montera den i dag så hoppas det funkar bra, men vad menade du med att din förpump inte orkade med mer? jag har ju volvo 240 orginal förpump i tanken.
den orkade inte med att fylla catchtanken längre så bränslet tog slut.

returen går vanligt vis tillbaka till catchtanken så då funkar det ju
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

marmander skrev:
Jens Gustavsson skrev: nån som hittar det? på din tråd eller?
Hittar inte ens den själv, skumt... tror bestämt att det var i en tråd där du skrev att dina pumpar inte räckte till eller ngt..
jag vill minas att jag läst detta nånstans på forumet också, flödade runt 2,3l/min har jag för mig
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har kört 2000mil lätt antagligen mer med en biltema 740turbo pump.

Den funkar fruktansvärt bra..

gått med etanol i 500mil nu och det har den inte klagat över
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

marmander skrev:Hittar inte ens den själv, skumt... tror bestämt att det var i en tråd där du skrev att dina pumpar inte räckte till eller ngt..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... tema#73560
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Har ju sjäv köpt två plika, bmw o volvo, o det följer inga monterings satser eller monteringsanvisningar har man tyr står det + och - på pumpen, o sen får man räkna ut åt vilket hål den ska sitta.

Man får allså bara en brun kartong med artikel nummer på, där i ligger pumpen, inget mer, ingen text inga siffror inget.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

mattias skrev:
marmander skrev:Hittar inte ens den själv, skumt... tror bestämt att det var i en tråd där du skrev att dina pumpar inte räckte till eller ngt..
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... tema#73560
Ahh.. Det var Emils lösning till Christells pumparrangemang.

Fan va kass man är på att söka :doh:
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Den levererade följande vid 13,2volt (ca 7-8A)
2,6l/min +-0,1 vid 5bar
2,9l/min +-0,1 vid 3 bar

Betyder detta att jag måste koppla pumpen försig föa att få max effekt? jag kopplade den på samma kabel som mina bakljus o det är ju 6st lampor, är det inge bra?
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

pumpen drar ju en del ström, så den bör ju ha egen strömledare, samt relä osv..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

nån som har lust att räkna på hur mycket det igentligen räcker till.

har 6st 440cc/2.5 bar i min supra,
har tänkt köra dem på säg 3.5 bar plus 1.5 bars ladd.

har en relativt stabil pump i tanken nu, hade tänkt köra dem i serie, orginalpumpen klarar att mata spridarna upp till troligen 3 bar plus ett bars ladd, sen är den på gränsen för liten. kommer biltema pumpen klara av det eller är det bättre att satsa på en 040 lr liknande direkt??
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Från ovan
sabelström skrev:Den levererade följande vid 13,2volt (ca 7-8A)
2,6l/min +-0,1 vid 5bar
Dina 440 cc kan vi anta är på drygt 500 cc med 3.5 bar grundtryck.
Vid 90% dutycycle:
6x500x0.9 = 2700 cc/min

Eftersom du bara ska ha flöde för 3.5+1.5 bar så ligger det på det gränsen där. Kör du med pumpen i serie går det kanske vägen, men det är nog bäst du dataloggar noga och helst kollar returflödet i tanken.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

Rogge skrev:pumpen drar ju en del ström, så den bör ju ha egen strömledare, samt relä osv..
Ok, då är jag med, men kan jag ta strömmen från bakljusen till att relät ska slå av o på?

Kan den gå på samma som pumpen i tanken eller behöver den ett eget relä med tro?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Styr reläet via ledaren som styr original-pumpen, det har med krocksäkerhet att göra också. Plus till pumpen ska du helst dra direkt från batteriet med en grov ledare, 4 mm² ska räcka långt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
sabelström
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tor jul 26, 2007 9:33 pm

Inlägg av sabelström »

ok, men finns relä o sånt, var ju förgasar bil med mekanisk pump innan, det finns en kabel som ska gå original som jag kopplade på men pumpen gick inte, kanske är så att allt finns men jag måste montera dit relät i hållaren om der finns en tom sån.

Ok, så grov kabel ända från batteriet då, har nog såna som gått till mindre slutsteg som jag kan använda mig av.
Det går inte använda den kabel jag redan har dragen, typ en 10mm tjock, går till en säkrings box en vidare till två slutsteg, finns två platser kvar i den säkrings dosan.
Skriv svar