Sida 2 av 6

Postat: tor nov 13, 2003 4:44 am
av CWR
larsat skrev:jag menade att byta ventilerna bara utan att fräsa
Men det ger ju ingenting isåfall... 8)

Postat: tor nov 13, 2003 6:35 am
av Fredde Holmgren
det säger ju sig självt att man måste fräsa upp sätena i en topp som haft 42mm ventiler för att få dit 44mm.

Postat: tor nov 13, 2003 10:03 am
av Jonas CRX VTi 94
Jens Gustavsson skrev:jag vet inte vad det kostar vi fick ett spesial pris,när vi skötte jobbet själv. jag och BMW peter håller på att bygga en egen bänk(vi prov belastar den i kväll), så du får fixa topen till sävar får vi flöda den åt dig.en liten portning skulle också kanse va nåt!
Förlåt min okunskap, Men vart ligger Sävar? Porta min topp skulle vara lite kul Men det är inte prio 1. Den är ganska fet orginal. Men avgassidan skulle kunna behöva lite gröpning kanske. Jag ska fixa en bild på Toppen vid tillfälle.

Postat: tor nov 13, 2003 10:12 am
av Fredde Holmgren
Sävar ligger typ 1.5 mil norr om Umeå och jag tror turbobilar / invånare är ovanligt högt där... :)

Postat: tor nov 13, 2003 12:12 pm
av Simon Jonsson
två nya 140 med b20 turbo håller på att byggas i sävar

Postat: tor nov 13, 2003 2:04 pm
av Fredde Holmgren
Kul me fler b20:s !! blir det nå värstingbyggen eller ? 8)

Postat: tor nov 13, 2003 2:28 pm
av Jens Gustavsson
En ny turbo hund koja turbo är också på gång i sävar jag har hjälpt han med portning, turbo och lite teorier. den blir dock snällare än Mackans värsting koja(höga 13sek tider med +3sec 60fot)

Postat: mån nov 17, 2003 9:07 am
av Jens Gustavsson
om jag läst forct indukton performens tuning. jag tror att jag läst dom flesta turbo böcker men jag tror inte jag läst denna vad handlar den om?

Postat: mån nov 17, 2003 9:51 am
av norrback
Den handlar om överladdning, mycket bra bok det gås igenom allt man bör tänka på, alla småsaker. mycket bra bok. ca 500 sidor.

Postat: mån nov 17, 2003 11:54 am
av Jens Gustavsson
står det samma som i dom andra böckerna, eller står det om lite värre motorer som vi trimmar?

Postat: mån nov 17, 2003 12:06 pm
av Jens Gustavsson
jag och peter har flödestestat avgas canaler hela heljen och kommit fram till att BMW toppen flödar bra redan vid en mycket försiktig portning,om man har rätt ventil(ca 162cfm/12mm/28tum). Angående b20 avgas canalen har jag kommit fram till nya portnings teoriet efter mycket exprimenterande, flödet har ökat från 132cfm på fjolårets max portade topp till närmare 160cfm på en prototypcanal.(utan att tillföra matreal)man kan säga att jag hittat en osynlig plugg i canalen.

Postat: mån nov 17, 2003 1:51 pm
av naken janne
vad är det för plugg som sitter där , kan man ta bort den ? hur ser det ut i kanalen , har do foto på det

Avgasportning

Postat: mån nov 17, 2003 5:55 pm
av Martin
Det låter onekligen mycket intressant det där med avgaskanalen i B20 toppen. Hur är det egentligen möjligt att få avgaskanalen att flöda så mycket utan att lägga på innerradien? Det är ju onekligen en mycket skarp radie.

Postat: mån nov 17, 2003 8:23 pm
av Jimmy
norrback skrev:Den handlar om överladdning, mycket bra bok det gås igenom allt man bör tänka på, alla småsaker. mycket bra bok. ca 500 sidor.
Vad är det för bok ni snackar om?, Jag skulle behöva läsa några böcker om Turbo så att jag blir lite mer insatt i ämnet...,Eller vet ni någon bra Bok om Turbo?

Postat: tis nov 18, 2003 9:04 am
av Jens Gustavsson
jimmy visst är du från sävar? om så, kan du låna ett par böcker av mig.