Olje-flöde/tryck till turbo vs spool
Min första fråga e väl,varför så vanvettigt högt oljetryck?
Går ju trots allt att justera ner vid behov.
En Hx överlever som alla moderna turbos på ganska små tryck den med.
Ett av problemen med höga tryck/flöden e ju just att restflödet blir så stort att lagerhus samt avrinning får svårt att hantera mängderna-för att då inte ta upp effekterna på spoolet.
Ta ur nippeln till oljetryck in...svetsa igen hålet,åsså borra 2mm får du se vad det ger.
Vad e det för motor som vill ha över 8 bar i tryck vid de varven?
Verkar ju i min erfarenhet inte riktigt rätt,å en gissning e att det enda du åstadkommer e värme med d trycket.
Går ju trots allt att justera ner vid behov.
En Hx överlever som alla moderna turbos på ganska små tryck den med.
Ett av problemen med höga tryck/flöden e ju just att restflödet blir så stort att lagerhus samt avrinning får svårt att hantera mängderna-för att då inte ta upp effekterna på spoolet.
Ta ur nippeln till oljetryck in...svetsa igen hålet,åsså borra 2mm får du se vad det ger.
Vad e det för motor som vill ha över 8 bar i tryck vid de varven?
Verkar ju i min erfarenhet inte riktigt rätt,å en gissning e att det enda du åstadkommer e värme med d trycket.
Frågan om övertrycksventil e motiverad.
Funkar den som den skall?
Nu e jag förste man att erkänna att min kunskap om volvos maskiner e mkt begränsad,men jag ju sysslat med mkt andra smällor å tycker baserat i det att 7kilo låter som en tryck som e högt.Mkt rent av.
Vet tex att vissa Ford maskiner behöver det,men som sagt..
Finns fler goda anledningar att kika på det iom att oljetryck definitivt kostar effekt å smörjegenskaper samt värme.
Funkar den som den skall?
Nu e jag förste man att erkänna att min kunskap om volvos maskiner e mkt begränsad,men jag ju sysslat med mkt andra smällor å tycker baserat i det att 7kilo låter som en tryck som e högt.Mkt rent av.
Vet tex att vissa Ford maskiner behöver det,men som sagt..
Finns fler goda anledningar att kika på det iom att oljetryck definitivt kostar effekt å smörjegenskaper samt värme.
Jag har runt 6-7 bar som mest, och fick rätt oljetryck enligt holset manualen med 2 till 2,5mm hål in i en hx35a.youask skrev:Hur har det gått
Har någon labbat med restriktor nmå mer?
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+

- Pimplaren
- För mycket laddtryck
Har en m30b34 BMW 535 motor som ska få smaka på hx55ans vrede, den modellen med vband överallt.
2mm rekomenderat på den också eller ska man kanske ha större? den är beggad men riktigt fresh, kan inte ha gått långt!
2mm rekomenderat på den också eller ska man kanske ha större? den är beggad men riktigt fresh, kan inte ha gått långt!

BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr