Olje-flöde/tryck till turbo vs spool

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Blir livslängden enormt lidande med litet hål? Är ju rätt grova oljerör ändå på lastbilarna som aggregaten ofta kommer ifrån
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Nej.
Aggen e uppsatta för att klara sig på mkt små mängder olja rent relativt.
Jmfr med de tryck vi behöver ha i själva motorn,å se till den interna balans som finns i en turbo i jmfrl.
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Vad rekomenderar ni för tryck på en HX40 då?

Jag varvar 8500rpm och har säkert 8bar tryck där..
Mina skit autometer oljetryckmätare (eller givare) som går till 7bar håller typ 2 repor sen är den paj:)
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Min första fråga e väl,varför så vanvettigt högt oljetryck?
Går ju trots allt att justera ner vid behov.

En Hx överlever som alla moderna turbos på ganska små tryck den med.
Ett av problemen med höga tryck/flöden e ju just att restflödet blir så stort att lagerhus samt avrinning får svårt att hantera mängderna-för att då inte ta upp effekterna på spoolet.

Ta ur nippeln till oljetryck in...svetsa igen hålet,åsså borra 2mm får du se vad det ger.

Vad e det för motor som vill ha över 8 bar i tryck vid de varven?
Verkar ju i min erfarenhet inte riktigt rätt,å en gissning e att det enda du åstadkommer e värme med d trycket.
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Det är så orginal på motorn. Orginalpump ingen konstig högtrycksvariant
Har 1.8bar på tomgång (1000rpm)
Användarvisningsbild
Griffin88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: tis jun 13, 2006 8:54 pm
Ort: Gausdal, Norge

Inlägg av Griffin88 »

youask skrev:Det är så orginal på motorn. Orginalpump ingen konstig högtrycksvariant
Har 1.8bar på tomgång (1000rpm)
Er det ingen overtrykksventil på oljepumpen??
85`E30 BMW 323 turbo
91`E30 BMW 324TDS Touring
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

jo det sitter en sån

men det är hursomhelst 7bar+ (mätaren slutar där)
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Frågan om övertrycksventil e motiverad.
Funkar den som den skall?

Nu e jag förste man att erkänna att min kunskap om volvos maskiner e mkt begränsad,men jag ju sysslat med mkt andra smällor å tycker baserat i det att 7kilo låter som en tryck som e högt.Mkt rent av.
Vet tex att vissa Ford maskiner behöver det,men som sagt..

Finns fler goda anledningar att kika på det iom att oljetryck definitivt kostar effekt å smörjegenskaper samt värme.
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Mitsubishi 4g63 motor inte volvo:)

Jo den är monterad, pumpen har bara varit isär och uppmätt.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Ah!
Ja,de har jag skruvat med lite.
Verkar som man generellt fått för sig att mkt tryck skall få axial lagren att överleva?
Tycker oavsett att det e ett problem,för till min kännedom e de mkt få motorer som behöver de trycken du pratar om.
Det ÄR mkt,å som påpekat..det kostar.
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Hur har det gått

Har någon labbat med restriktor nmå mer?
Användarvisningsbild
tobiasw
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av tobiasw »

youask skrev:Hur har det gått

Har någon labbat med restriktor nmå mer?
Jag har runt 6-7 bar som mest, och fick rätt oljetryck enligt holset manualen med 2 till 2,5mm hål in i en hx35a.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)
youask
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons feb 14, 2007 11:52 am
Ort: Örebro

Inlägg av youask »

Borde det inte gå och preppa/göra en egen banjobult?
Och sen kör ~2mm hål eller dylikt

Går det räkna på flödet på nått smidigt sätt med 1mm eller 2mm hål i banjon?
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Har en m30b34 BMW 535 motor som ska få smaka på hx55ans vrede, den modellen med vband överallt.

2mm rekomenderat på den också eller ska man kanske ha större? den är beggad men riktigt fresh, kan inte ha gått långt! :thumbright:
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Stålfälg
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor mar 08, 2007 7:07 pm
Ort: Mellannorrland

Inlägg av Stålfälg »

Kan bara nämna att när jag köpte min T28BB (kullagrad)till 230 rödmotorn för åtskilliga år sedan medföljde en restrictor med 1,3 mm hål.
Skriv svar