B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
jag har faktiskt spekulerat i det själv efter att ha medverkat då det har gjorts några alu billet motorcyckeltoppar till en encylindrig, fartvindkyld bsa.mhr144 skrev:med den maskinpark du har tillgång till varför inte bygga en helt ny topp.
har själv spånat på det flera gånger och ska inte vara något större problem, dock tidskrävande.
det största problemet med att göra en billet b20 topp är nog att få till vettiga kylkanaler.
hoires
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
man får göra den i sektioner och svetsa väggar på den "bara"
kommer att få en skokartong men en frän sådan. hur fränt vore det inte att ha en topp med liknande flöde som denna på en b20 http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1319
är jävligt sugen på en vw när man ser priserna på dessa grejor.

kommer att få en skokartong men en frän sådan. hur fränt vore det inte att ha en topp med liknande flöde som denna på en b20 http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1319
är jävligt sugen på en vw när man ser priserna på dessa grejor.
Senast redigerad av Martin H den fre sep 07, 2007 3:16 pm, redigerad totalt 2 gång.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
41mm hål för plugg av gamla insugkanalen..
match borrat efter kanalen..
Bitar ska fällas in..
Insug resningen ska borras igen till 42-43 mm
efter att insuget är svetsat på insidan förstås..
Bitarna som ska täcka gamla insugs kanalerna
ska borras i samma tempo.. Får se om dom sitter
kvar.. Det blir gjutjärn i dom..
Det kan se lite konstigt ut nu..

match borrat efter kanalen..
Bitar ska fällas in..
Insug resningen ska borras igen till 42-43 mm
efter att insuget är svetsat på insidan förstås..
Bitarna som ska täcka gamla insugs kanalerna
ska borras i samma tempo.. Får se om dom sitter
kvar.. Det blir gjutjärn i dom..
Det kan se lite konstigt ut nu..
Senast redigerad av Roger Persson den fre sep 07, 2007 8:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
kommer med en fråga här,
Eftersom gjutjärn är så in i h-vete poröst, blir de inte svårt att få svetsarna o hålla, speciellt om du kall svetsar med MiG:en?
Min erfarenhet med o svetsa gjutjärn är att de e svårt o få en ordentlig smälta på det, har en tendens o vilja bubbla uppåt o svets fogen blir porös vilket innebär att den inte har nån styrka.
Kan iofs funka om du förvärmer med gasbrännare ordentligt o att du har slipat sjyssta svetsdiken,
Nyfiken på att se hur de funkar, men skulle nog rekomendera tig svetsning om du ska få bra svetsar på det..
Men som sagt, nyfiken på hur de slutar, en tråd som ska följas iaf.
Eftersom gjutjärn är så in i h-vete poröst, blir de inte svårt att få svetsarna o hålla, speciellt om du kall svetsar med MiG:en?
Min erfarenhet med o svetsa gjutjärn är att de e svårt o få en ordentlig smälta på det, har en tendens o vilja bubbla uppåt o svets fogen blir porös vilket innebär att den inte har nån styrka.
Kan iofs funka om du förvärmer med gasbrännare ordentligt o att du har slipat sjyssta svetsdiken,
Nyfiken på att se hur de funkar, men skulle nog rekomendera tig svetsning om du ska få bra svetsar på det..
Men som sagt, nyfiken på hur de slutar, en tråd som ska följas iaf.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21735
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag är skeptisk till allt som har med svetsning och gjutjärn att göra men vad ska du ha den toppen till och har du räknat nått på kanalarior mm.
vad blir det för aria eller innerdim på den nya insugnings canalen?
jag mena om man ska lägga ned så mycket jobb på en topp så skulle du fundera igenom allt det först.
vad blir det för aria eller innerdim på den nya insugnings canalen?
jag mena om man ska lägga ned så mycket jobb på en topp så skulle du fundera igenom allt det först.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
stocken skrev:kommer med en fråga här,
Eftersom gjutjärn är så in i h-vete poröst, blir de inte svårt att få svetsarna o hålla, speciellt om du kall svetsar med MiG:en?
Min erfarenhet med o svetsa gjutjärn är att de e svårt o få en ordentlig smälta på det, har en tendens o vilja bubbla uppåt o svets fogen blir porös vilket innebär att den inte har nån styrka.
Kan iofs funka om du förvärmer med gasbrännare ordentligt o att du har slipat sjyssta svetsdiken,
Nyfiken på att se hur de funkar, men skulle nog rekomendera tig svetsning om du ska få bra svetsar på det..
Men som sagt, nyfiken på hur de slutar, en tråd som ska följas iaf.
Ja tror att det är när man svetsar för varmt som man
får problem med det.. Ska testa lite på kapade gjutjärns
plattor ca 4mm innan ja svetsar på toppen..
Testa kallsvetsa ovh även varmsvetsa..
Ja tror på endast punkta ihop toppen när man kall svetsar..
Köra en punkt i taget o knacka svetsen..
Mellan förbränningsrummena tänkte ja inte svetsa nått alls..
Ja har sett på djutjärn som man har helsvetsat att de
blir porer för det blir varmt.. Luften i djutjärnet expanderar
ju och måste ta vägen nånsrtans.. Det borde va därför de
blir porer när de blir för varmt och svetsen inte hinner kalna..
Har pratat med en lisenserad svetsare som kunde tänka
sej göra ett svets försök på iaf kanalerna med pinne..

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
[quote="Jens Gustavsson"]jag är skeptisk till allt som har med svetsning och gjutjärn att göra men vad ska du ha den toppen till och har du räknat nått på kanalarior mm.
vad blir det för aria eller innerdim på den nya insugnings canalen?
jag mena om man ska lägga ned så mycket jobb på en topp så skulle du fundera igenom allt det först.[/quote
Ja testar mej fram till vad som går att göra på denna
topp.. Det är endast 6-7 timmars jobb hittills på den..
En på jobbe rekomendera svetsa med rostfritt,
är mkt nickel i det och de blir en seg fog..
Vi har även rörtråd men den fogen blir stenhård..
Sen så måste man svetsa så man kan ta i biten
helatiden.. Får inte bli för varmt.. Ytterhöjet testar
ja med migg o rostfri tråd..
Vill inte vara låst av att bara kunna porta runt
3mm och ändå riskera vatten..
Det ska öppnas lite mer hål uppifrån precis över
avgaskanalen, hålet kommer sen täckas med
plattan för rest insug så behöver inte pluggas..
Dock behöver det svetsas på lite längst ut på
sidorna för det ska funka.. Behöver även svetsas
på mitten delen döär det inte finns nån förstärknings
platta över avgas...
Det blir första svets testet..
Nån som har lust att flöda en sektion efter svets o portning..?
vad blir det för aria eller innerdim på den nya insugnings canalen?
jag mena om man ska lägga ned så mycket jobb på en topp så skulle du fundera igenom allt det först.[/quote
Ja testar mej fram till vad som går att göra på denna
topp.. Det är endast 6-7 timmars jobb hittills på den..
En på jobbe rekomendera svetsa med rostfritt,
är mkt nickel i det och de blir en seg fog..
Vi har även rörtråd men den fogen blir stenhård..
Sen så måste man svetsa så man kan ta i biten
helatiden.. Får inte bli för varmt.. Ytterhöjet testar
ja med migg o rostfri tråd..
Vill inte vara låst av att bara kunna porta runt
3mm och ändå riskera vatten..
Det ska öppnas lite mer hål uppifrån precis över
avgaskanalen, hålet kommer sen täckas med
plattan för rest insug så behöver inte pluggas..
Dock behöver det svetsas på lite längst ut på
sidorna för det ska funka.. Behöver även svetsas
på mitten delen döär det inte finns nån förstärknings
platta över avgas...
Det blir första svets testet..

Nån som har lust att flöda en sektion efter svets o portning..?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Joo visst är det så, men gjutna material är gjutna material, de e samma fenomen att svetsa gjut aluminium som gjutjärn av alla slag, de finns alltid luft porer i materialet eftergjutningen som bubblar upp i svets fogen som gör den porös,fredde_vit_pv skrev:gjutjärn är ett ganska brett samlingsnamn! materialet i en B20topp
blir tex blankt om man polerar,villket en gjutjärnskamin inte blir!
så det är nog bara att prova på toppen i fråga och hoppas att det
funkar!
Men ang svetsningen så kan de ju kanske funka som B20TiC säger o punkta o slå när man kallsvetsar med MiG:en, aldrig provat det på gjutjärn så jag vet inte, funkar i teorin iaf, men kom ihåg att slipa svets diken i fogen innan du börjar, annars får du bara en yt svets som inte hålle överhuvud taget..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Hoppas den som tagit bilderna inte har
nått imot att ja "lånar" dom..
Det här är min tanke iaf..
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... rinsug.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ravgas.JPG[/img]
nått imot att ja "lånar" dom..

Det här är min tanke iaf..
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... rinsug.JPG[/img]
[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ravgas.JPG[/img]
- T Fahlgren
- B20-trimmare
- Inlägg: 389
- Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
- Ort: piteå
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
T Fahlgren skrev:jag skulle nog vilja behålla mer på innerradien på insug.
Ska rita om insug vart inte heller helt nöjd med den.. Så titta nu istället..?
Senast redigerad av Roger Persson den lör sep 08, 2007 9:31 am, redigerad totalt 1 gånger.