B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Diskussioner för erfaret folk
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

med den maskinpark du har tillgång till varför inte bygga en helt ny topp.
har själv spånat på det flera gånger och ska inte vara något större problem, dock tidskrävande.
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

mhr144 skrev:med den maskinpark du har tillgång till varför inte bygga en helt ny topp.
har själv spånat på det flera gånger och ska inte vara något större problem, dock tidskrävande.
jag har faktiskt spekulerat i det själv efter att ha medverkat då det har gjorts några alu billet motorcyckeltoppar till en encylindrig, fartvindkyld bsa.

det största problemet med att göra en billet b20 topp är nog att få till vettiga kylkanaler.
hoires
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

man får göra den i sektioner och svetsa väggar på den "bara" :wink:
kommer att få en skokartong men en frän sådan. hur fränt vore det inte att ha en topp med liknande flöde som denna på en b20 http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1319
är jävligt sugen på en vw när man ser priserna på dessa grejor.
Senast redigerad av Martin H den fre sep 07, 2007 3:16 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

skulle de inte räcka att gröpa ur från ena sidan sen svetsa igen den, eller ev. ha bultat lock me packning, inte för man vill in där så ofta men blir väll inga större tryck där i vattet..
vore riktigt fränt iaf, e nog många som har möjligheten att göra de.. tar bara en jävla tid :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

41mm hål för plugg av gamla insugkanalen..
match borrat efter kanalen..
Bitar ska fällas in..

Insug resningen ska borras igen till 42-43 mm
efter att insuget är svetsat på insidan förstås..

Bitarna som ska täcka gamla insugs kanalerna
ska borras i samma tempo.. Får se om dom sitter
kvar.. Det blir gjutjärn i dom..

Det kan se lite konstigt ut nu..

Bild

Bild
Senast redigerad av Roger Persson den fre sep 07, 2007 8:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

mhr144 skrev:med den maskinpark du har tillgång till varför inte bygga en helt ny topp.
har själv spånat på det flera gånger och ska inte vara något större problem, dock tidskrävande.


Det är lite fusk, då är de ju inte B20 längre.. :)
stocken
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: mån sep 03, 2007 3:21 pm

Inlägg av stocken »

kommer med en fråga här,
Eftersom gjutjärn är så in i h-vete poröst, blir de inte svårt att få svetsarna o hålla, speciellt om du kall svetsar med MiG:en?
Min erfarenhet med o svetsa gjutjärn är att de e svårt o få en ordentlig smälta på det, har en tendens o vilja bubbla uppåt o svets fogen blir porös vilket innebär att den inte har nån styrka.
Kan iofs funka om du förvärmer med gasbrännare ordentligt o att du har slipat sjyssta svetsdiken,
Nyfiken på att se hur de funkar, men skulle nog rekomendera tig svetsning om du ska få bra svetsar på det..

Men som sagt, nyfiken på hur de slutar, en tråd som ska följas iaf.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21735
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är skeptisk till allt som har med svetsning och gjutjärn att göra men vad ska du ha den toppen till och har du räknat nått på kanalarior mm.

vad blir det för aria eller innerdim på den nya insugnings canalen?

jag mena om man ska lägga ned så mycket jobb på en topp så skulle du fundera igenom allt det först.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

stocken skrev:kommer med en fråga här,
Eftersom gjutjärn är så in i h-vete poröst, blir de inte svårt att få svetsarna o hålla, speciellt om du kall svetsar med MiG:en?
Min erfarenhet med o svetsa gjutjärn är att de e svårt o få en ordentlig smälta på det, har en tendens o vilja bubbla uppåt o svets fogen blir porös vilket innebär att den inte har nån styrka.
Kan iofs funka om du förvärmer med gasbrännare ordentligt o att du har slipat sjyssta svetsdiken,
Nyfiken på att se hur de funkar, men skulle nog rekomendera tig svetsning om du ska få bra svetsar på det..

Men som sagt, nyfiken på hur de slutar, en tråd som ska följas iaf.


Ja tror att det är när man svetsar för varmt som man
får problem med det.. Ska testa lite på kapade gjutjärns
plattor ca 4mm innan ja svetsar på toppen..
Testa kallsvetsa ovh även varmsvetsa..

Ja tror på endast punkta ihop toppen när man kall svetsar..
Köra en punkt i taget o knacka svetsen..
Mellan förbränningsrummena tänkte ja inte svetsa nått alls..

Ja har sett på djutjärn som man har helsvetsat att de
blir porer för det blir varmt.. Luften i djutjärnet expanderar
ju och måste ta vägen nånsrtans.. Det borde va därför de
blir porer när de blir för varmt och svetsen inte hinner kalna..

Har pratat med en lisenserad svetsare som kunde tänka
sej göra ett svets försök på iaf kanalerna med pinne.. :lol:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

[quote="Jens Gustavsson"]jag är skeptisk till allt som har med svetsning och gjutjärn att göra men vad ska du ha den toppen till och har du räknat nått på kanalarior mm.

vad blir det för aria eller innerdim på den nya insugnings canalen?

jag mena om man ska lägga ned så mycket jobb på en topp så skulle du fundera igenom allt det först.[/quote

Ja testar mej fram till vad som går att göra på denna
topp.. Det är endast 6-7 timmars jobb hittills på den..

En på jobbe rekomendera svetsa med rostfritt,
är mkt nickel i det och de blir en seg fog..
Vi har även rörtråd men den fogen blir stenhård..
Sen så måste man svetsa så man kan ta i biten
helatiden.. Får inte bli för varmt.. Ytterhöjet testar
ja med migg o rostfri tråd..

Vill inte vara låst av att bara kunna porta runt
3mm och ändå riskera vatten..

Det ska öppnas lite mer hål uppifrån precis över
avgaskanalen, hålet kommer sen täckas med
plattan för rest insug så behöver inte pluggas..
Dock behöver det svetsas på lite längst ut på
sidorna för det ska funka.. Behöver även svetsas
på mitten delen döär det inte finns nån förstärknings
platta över avgas...
Det blir första svets testet.. :)



Nån som har lust att flöda en sektion efter svets o portning..?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

gjutjärn är ett ganska brett samlingsnamn! materialet i en B20topp
blir tex blankt om man polerar,villket en gjutjärnskamin inte blir!
så det är nog bara att prova på toppen i fråga och hoppas att det
funkar!
stocken
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: mån sep 03, 2007 3:21 pm

Inlägg av stocken »

fredde_vit_pv skrev:gjutjärn är ett ganska brett samlingsnamn! materialet i en B20topp
blir tex blankt om man polerar,villket en gjutjärnskamin inte blir!
så det är nog bara att prova på toppen i fråga och hoppas att det
funkar!
Joo visst är det så, men gjutna material är gjutna material, de e samma fenomen att svetsa gjut aluminium som gjutjärn av alla slag, de finns alltid luft porer i materialet eftergjutningen som bubblar upp i svets fogen som gör den porös,

Men ang svetsningen så kan de ju kanske funka som B20TiC säger o punkta o slå när man kallsvetsar med MiG:en, aldrig provat det på gjutjärn så jag vet inte, funkar i teorin iaf, men kom ihåg att slipa svets diken i fogen innan du börjar, annars får du bara en yt svets som inte hålle överhuvud taget..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Hoppas den som tagit bilderna inte har
nått imot att ja "lånar" dom.. :lol:

Det här är min tanke iaf..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... rinsug.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... ravgas.JPG[/img]
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

jag skulle nog vilja behålla mer på innerradien på insug.
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:jag skulle nog vilja behålla mer på innerradien på insug.


Ska rita om insug vart inte heller helt nöjd med den.. Så titta nu istället..?
Senast redigerad av Roger Persson den lör sep 08, 2007 9:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar