Enkelturbo för cheva smallblock-turboval mm

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
vinkelåtta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor sep 20, 2007 8:47 am

Inlägg av vinkelåtta »

Har kollat lite på den där Schwitzer 475 och hittade följande på ebay:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Borg-War ... dZViewItem

Den har ju en A/R på 1.32. Det finns liknande turbos med A/R på runt 1 men är då också betydligt dyrare. Jag har fått för mig att ett högt A/R värde innebär att det krävs rejäl cylindervolym och varv för att den ska börja ladda-korrekt?

Sökte lite i Sverige men den verkar inte vara lika lätt att få tag i som Holset och Garrett.

Jag provade förresten att se om den Holset HX50 fick plats-det fick den. Det finns nog plats för en större med... Som jag förstod det så är Schweitzer 475 kompaktare är HX 60 också så den verkat ju vara ett trevligt alternativ.
vinkelåtta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor sep 20, 2007 8:47 am

Inlägg av vinkelåtta »

Har införskaffat mig en skrotad HX60 som visade sig ha nästan exakt samma yttermått som en S475. Här provpassar jag "bojsänket": Bild

Tyvärr så verkar det inte möjligt att få dit en så stor turbo på förarsidan utan rätt stora förändringar/förflyttningar av diverse komponenter i motorrummet :( . Själva turbon får plats men rördragning...suck... Sannolikt blir det även nödvändigt att kapa bort en del av de invändiga förstärkningsbalkarna i huven också. Downpipen hade hamnat mkt nära många komponenter som är gjorda i plast (bl a servoklocka). JoBy´s lösning med att ta bort AC'n och sätta turbon på passagerarsidan verkar vara enklare. Det får väl bli en större kompressor istället....
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ser trångt ut det där.

Varför inte lägga den i bak? Finns ju de som provat med framgång.

Jobbet blir då att transportera olja och dra tryckrör.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Turbolag
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: lör okt 20, 2007 11:40 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Turbolag »

j björk skrev:Tycker du att en HX50 är gigantisk...
..Vänta bara tills du sett en HX60 :hihi:
De är inte små! :wink:

Har en kkk31 eller 33 (vet ej vilken av dem, men den är enorm)

Exempelvis avgasimpeller (exducer?) är 93mm i diameter. Det borde säga en del om hur enorm den är.

Det största jag sett (förutom en del båt turbos som är ett par meter i diameter) satt på ett reservkraftverk i karlskrona. De hade en skön lösning - 4 kompressorer kopplade till ett stort mekaniskt avgashus. Motorn var på 3000 diesel hästar.

Turbon är till salu för 6000:-
Aldrig monterad!

mvh//Joakim
Bmw e36 sedan
7mgte supra motor
R154 låda med tilton 3skivig
Supra kardan
GT35R
Helsmidd motor med ARP bultar
Civinco sprut

Helbur
60 grader styrförmåga
Uppspänd lamelldiff 188hus
Egentillverkade delrinbussningar i hela bakvagnen
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Driddler skrev:Ser trångt ut det där.

Varför inte lägga den i bak? Finns ju de som provat med framgång.

Jobbet blir då att transportera olja och dra tryckrör.

Det där är ingen dum Ide!

Oljan transporteras tillbaka med en vanlig Holley soppapump.

Jänkarna åker mkt fort med sådana installationer nu.

Finns väl tom ett färdigt Kit till nyare Camaro (-90 talare)
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
vinkelåtta
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: tor sep 20, 2007 8:47 am

Inlägg av vinkelåtta »

Driddler skrev:Ser trångt ut det där.

Varför inte lägga den i bak? Finns ju de som provat med framgång.

Jobbet blir då att transportera olja och dra tryckrör.
Jag har funderat lite på det och det finns gott om plats därbak (under bensintanken iofs...). Kruxet är väl rören som ska samsas med avgasrören i kardantunneln (som är rätt trång pga av en stor U-balk som sitter mellan låda och bakaxelklump).
Bild
Det som känns minst lyckat med en bakmonterad turbo är att det borde bli rätt ordentlig "lag" med alla dessa meter rör. Är väl inte speciellt påläst på ämnet så stämmer det inte så får någon gärna rätta mig.

Jag tror inte att det funkar med en Holley bränslepump att pumpa het olja-vad jag har förstått så använder STS i USA en specialpump som jag faktiskt snubblade över på nätet (kostade runt $200 vad jag kommer ihåg). Nåja, jag ska ta och krypa under bilen och ta mig en titt.
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Ok då vet jag.
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Skriv svar