Sida 2 av 2
Postat: sön sep 23, 2007 6:04 pm
av vinkelåtta
Har kollat lite på den där Schwitzer 475 och hittade följande på ebay:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Borg-War ... dZViewItem
Den har ju en A/R på 1.32. Det finns liknande turbos med A/R på runt 1 men är då också betydligt dyrare. Jag har fått för mig att ett högt A/R värde innebär att det krävs rejäl cylindervolym och varv för att den ska börja ladda-korrekt?
Sökte lite i Sverige men den verkar inte vara lika lätt att få tag i som Holset och Garrett.
Jag provade förresten att se om den Holset HX50 fick plats-det fick den. Det finns nog plats för en större med... Som jag förstod det så är Schweitzer 475 kompaktare är HX 60 också så den verkat ju vara ett trevligt alternativ.
Postat: tis nov 06, 2007 9:11 pm
av vinkelåtta
Har införskaffat mig en skrotad HX60 som visade sig ha nästan exakt samma yttermått som en S475. Här provpassar jag "bojsänket":
Tyvärr så verkar det inte möjligt att få dit en så stor turbo på förarsidan utan rätt stora förändringar/förflyttningar av diverse komponenter i motorrummet

. Själva turbon får plats men rördragning...suck... Sannolikt blir det även nödvändigt att kapa bort en del av de invändiga förstärkningsbalkarna i huven också. Downpipen hade hamnat mkt nära många komponenter som är gjorda i plast (bl a servoklocka). JoBy´s lösning med att ta bort AC'n och sätta turbon på passagerarsidan verkar vara enklare. Det får väl bli en större kompressor istället....
Postat: tis nov 06, 2007 9:27 pm
av Driddler
Ser trångt ut det där.
Varför inte lägga den i bak? Finns ju de som provat med framgång.
Jobbet blir då att transportera olja och dra tryckrör.
Postat: tis nov 06, 2007 9:35 pm
av Turbolag
j björk skrev:Tycker du att en HX50 är gigantisk...
..Vänta bara tills du sett en HX60
De är inte små!

Har en kkk31 eller 33 (vet ej vilken av dem, men den är enorm)
Exempelvis avgasimpeller (exducer?) är 93mm i diameter. Det borde säga en del om hur enorm den är.
Det största jag sett (förutom en del båt turbos som är ett par meter i diameter) satt på ett reservkraftverk i karlskrona. De hade en skön lösning - 4 kompressorer kopplade till ett stort mekaniskt avgashus. Motorn var på 3000 diesel hästar.
Turbon är till salu för 6000:-
Aldrig monterad!
mvh//Joakim
Postat: tis nov 06, 2007 9:54 pm
av Henrik Braun
Driddler skrev:Ser trångt ut det där.
Varför inte lägga den i bak? Finns ju de som provat med framgång.
Jobbet blir då att transportera olja och dra tryckrör.
Det där är ingen dum Ide!
Oljan transporteras tillbaka med en vanlig Holley soppapump.
Jänkarna åker mkt fort med sådana installationer nu.
Finns väl tom ett färdigt Kit till nyare Camaro (-90 talare)
Postat: tis nov 06, 2007 11:04 pm
av vinkelåtta
Driddler skrev:Ser trångt ut det där.
Varför inte lägga den i bak? Finns ju de som provat med framgång.
Jobbet blir då att transportera olja och dra tryckrör.
Jag har funderat lite på det och det finns gott om plats därbak (under bensintanken iofs...). Kruxet är väl rören som ska samsas med avgasrören i kardantunneln (som är rätt trång pga av en stor U-balk som sitter mellan låda och bakaxelklump).

Det som känns minst lyckat med en bakmonterad turbo är att det borde bli rätt ordentlig "lag" med alla dessa meter rör. Är väl inte speciellt påläst på ämnet så stämmer det inte så får någon gärna rätta mig.
Jag tror inte att det funkar med en Holley bränslepump att pumpa het olja-vad jag har förstått så använder STS i USA en specialpump som jag faktiskt snubblade över på nätet (kostade runt $200 vad jag kommer ihåg). Nåja, jag ska ta och krypa under bilen och ta mig en titt.
Postat: ons nov 07, 2007 5:55 pm
av Henrik Braun
Ok då vet jag.