Sida 2 av 9
Postat: lör sep 22, 2007 3:41 pm
av vwjohan
men hur blir det på insugssidan av turbon? blir det samma tryck hela vägen in till cyllindrarna?
och hur blir det med oljesystemet blir det samma tryck i hela systemet?
Postat: lör sep 22, 2007 9:11 pm
av larsat
mellan turbo & insug är det inte samma tryck heller, säkert inte i oljesystemet heller, men i stort sett samma
genom intercooler t.ex. tappar man normalt 1 hekto (0,1bar) eller kanske som nån nyss här på forumet 0,4 bar, det beror självklart på hur mycket man laddar oxå
oljesystemet är ju inte slutet så där får man nog räkna med högst tryck ut ur pumpen sedan lägre ju längre bort
varför undrar du?

detta med pascals regel vilken jag inte har koll på nu, det kanske bara funkar på ett slutet system? trycker du in 2 bar i ett hjul/däck så är det ju 2 kilos tryck på varje kvadratcentimeter sedan.. eftersom trycket fördelar sig jämt över hela volymen
det gör det ju även i de system vi pratat om om man inte släpper ut det någonstans och slutar tillföra mer tryck
men i dessa fall både tillför man mer & släpper ut, då kan det ju inte vara lika fördelat överallt
Postat: lör sep 22, 2007 10:02 pm
av vwjohan
undrar bara om det blir samma tryck i ett olje/turbo system?
för det borde ju inte bli det i och med att rörens area ändrar på sig?

Postat: sön sep 23, 2007 7:25 pm
av vwjohan
eller är det sån liten tryck skilnad så man inte räkna med den?
Postat: sön sep 23, 2007 7:39 pm
av fredde_vit_pv
vwjohan skrev:eller är det sån liten tryck skilnad så man inte räkna med den?
om man ska göra en docktorsavhandling i ämnet är det säkert viktigt!
annars finns det mer basala problem att tampas med

Postat: sön sep 23, 2007 8:00 pm
av vwjohan
men dét är väll inte samma tryck hela vägen från turbon till cyllinder

Postat: sön sep 23, 2007 8:09 pm
av fredde_vit_pv
jo,när motorn inte är i gång! :)
annars måste man mäta för att veta tryckfallet exakt!
Postat: sön sep 23, 2007 8:11 pm
av vwjohan
så om man har 1 bars ladd så är det mer eller minder längs vägen till cyllindrarna?
Postat: sön sep 23, 2007 9:05 pm
av Martin H
vwjohan skrev:så om man har 1 bars ladd så är det mer eller minder längs vägen till cyllindrarna?
nä då skulle man inte behöva ängna sig åt portning o annan flödesförbättring

Postat: sön sep 23, 2007 9:11 pm
av vwjohan

men hur blir det i toppens kanaler blir trycket högre där?
med tanke på mindre area?
Postat: sön sep 23, 2007 9:23 pm
av Martin H
vwjohan skrev:
men hur blir det i toppens kanaler blir trycket högre där?
nä, möjligen vid en ingåendepuls o stängd ventil.
driver du med oss?

Postat: sön sep 23, 2007 9:24 pm
av vwjohan
mhr144 skrev:vwjohan skrev:
men hur blir det i toppens kanaler blir trycket högre där?
nä, möjligen vid en ingåendepuls o stängd ventil.
driver du med oss?

nää
är grön på det med turbo o allt vad det innebär
Postat: mån sep 24, 2007 7:44 pm
av vwjohan
för det jag tänkte på var ju att det blir högre tryck när t.ex oljan kommer till en trång passage då borde det bli lika för, luften från en turbo?
Postat: mån sep 24, 2007 8:16 pm
av Johan Fahlgren
inte för att vara otrevlig, men visst har du fått svar på din fråga?
Postat: mån sep 24, 2007 8:21 pm
av vwjohan
kanske:Pär lite trög...vill bara gadera mig
