Jag ringde och pratade med allan i SHRA Luleå. Han hadde förståelse men var inte så insatt i reglerna, han tyckte vi skulle köra bracket. Men om vi får i hop lite bilar som kör så kanske vi skulle kuna köra typ hitech. Jag ska ringa han om ett par veckor så han har tid och sätta sig in lite i våra problem.
VILKA ÄR INTRESSERADE AV ATT KÖRA I EN SPECIELL 4-6 CYL KLASS DÄR ALLA FÅR VARA MED OCH KÖRA?
OCH HUR VILL NI ATT DEN I SÅ FALL SKA SE UT?
IMPORT RACE NÄSTA ÅR?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Jag *tror* att Tomas är sugen. Vad gäller regler, så tycker jag att ProTech skulle funka, kanske med nedanstående ändringar:
ProTech:
Grundspecifikation: Avsedd för bilar som är precis som klassnamnet antyder modifierade bilar, du får t. ex. byta från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. Här finns det m.a.o. utrymme för skaparglädje…var dock uppmärksamma vad som står under "Kaross". För fordon som registrerats som amatörbyggt fordon gäller att det i stort ska framföras i samma skick som det SFRO-besiktats i (kopia på protokoll kan krävas) - SFRO-besiktat utförande räknas som "standardutförande".
Motor:
Cylindervolym: max. 3350cc
Antal cylindrar: 3,4,5 eller 6, wankel max 3 skivor. ( Wankel 2 skivor = 4 cyl, 3 skivor = 6 cyl. )
Motor ska vara av serieproducerad automobil- eller motorcykeltyp.
Motor får i de förekommande fall där motor är original bakplacerad flyttas till det ”främre motorrummet”. Att observera är att det inte är tillåtet att göra en mittplacering ! Självklart får den som vill begagna sig av en original mittmotorbil.
Överladdning: tillåten dock ej i kombination av varandra. Du får t.ex. inte kombinera lustgas och turbo. Dubbelturbo är tillåten
Bränsle: fritt dock ej nitro.
Drivlina:
Växellåda: Fritt dock ej av Clutchlesstyp ( Lenco,Liberty…. ) Fråga, sekventiella rallylådor, räknas de som clutchless?
Bakhjulsdrift: Bakaxel fritt.
Framhjulsdrift: Fritt dock ej avsteg från framvagnstypsregler ( se under "Kaross" ).
Antal drivhjul: 2 eller 4
Avgassystem: Effektiv ljuddämpning enl. gällande ET- reglemente.
Inredning: Fritt
Kaross:
Av typ doorslammer.
Skall vara i plåt dock får man använda fritt material i "lösa" delar som huv ,skärmar och baklucka.
Original golv förbi framstolarna.
Ombyggnad av kardantunnel tillåten likaså att bygga en ny för konvertering från fram till bakhjulsdrift.
Det är tillåtet att flytta original torpedvägg eller ersätta den med en ny som då ska ha en min. tjocklek av 1 mm stålplåt. Som torpedvägg avses den vägg som är mot motorrummet. Se upp när ni bygger så att inga oklarheter uppstår när tanken sitter i fram. För mer information se i SBF:s regelbok.
Torpedväggens bakre placering får aldrig vara längre bak än en lodrät linje från framrutans underkant mätt vid bilens längsgående centrumlinje.
Ombyggnad av hjulhus bak för anpassning mot lämpliga däck tillåtet.
Ombyggnad av ram eller balkar tillåtet för anpassning mot lämpliga däck och fäste av fyrlink tillåtet samt att bygga lämplig ram vid konvertering från fram till bakhjulsdrift.
Originalliknande framvagn ( ej byte A-armar till McPherson och vice versa ).
Rutor: Fritt.
Chassie:
Ej rörchassie. För att klargöra så får rambalkarna fram inte bytas ut mot rördito. Dock får innerskärmar bytas mot rör vid montering av flipfront eller liknande.
Hjulbas: max 2920mm , min 2286mm.
För att inte bygga "fel" kontakta oss via mail och red ut hur mycket man får ändra och även tilldelas rekommendationer för den som inte har rätt erfarenhet. Samma sak gäller kardantunnelns anpassning det nya rörande torpedvägg o.s.v.
Vikt:
Överladdning: 0.377 kg / cc
Sugmotor: 0.275 kg / cc
Wankelvolym räknas upp med faktor 1,7
Däck:
Endast slicks tillåtna på drivhjul (Anledningen brukar vara att man vill spara på underlaget, i Piteå släpper man ju gatbilar så vi kanske kan köra med fra däck?)
/Gustaf
ProTech:
Grundspecifikation: Avsedd för bilar som är precis som klassnamnet antyder modifierade bilar, du får t. ex. byta från framhjulsdrift till bakhjulsdrift. Här finns det m.a.o. utrymme för skaparglädje…var dock uppmärksamma vad som står under "Kaross". För fordon som registrerats som amatörbyggt fordon gäller att det i stort ska framföras i samma skick som det SFRO-besiktats i (kopia på protokoll kan krävas) - SFRO-besiktat utförande räknas som "standardutförande".
Motor:
Cylindervolym: max. 3350cc
Antal cylindrar: 3,4,5 eller 6, wankel max 3 skivor. ( Wankel 2 skivor = 4 cyl, 3 skivor = 6 cyl. )
Motor ska vara av serieproducerad automobil- eller motorcykeltyp.
Motor får i de förekommande fall där motor är original bakplacerad flyttas till det ”främre motorrummet”. Att observera är att det inte är tillåtet att göra en mittplacering ! Självklart får den som vill begagna sig av en original mittmotorbil.
Överladdning: tillåten dock ej i kombination av varandra. Du får t.ex. inte kombinera lustgas och turbo. Dubbelturbo är tillåten
Bränsle: fritt dock ej nitro.
Drivlina:
Växellåda: Fritt dock ej av Clutchlesstyp ( Lenco,Liberty…. ) Fråga, sekventiella rallylådor, räknas de som clutchless?
Bakhjulsdrift: Bakaxel fritt.
Framhjulsdrift: Fritt dock ej avsteg från framvagnstypsregler ( se under "Kaross" ).
Antal drivhjul: 2 eller 4
Avgassystem: Effektiv ljuddämpning enl. gällande ET- reglemente.
Inredning: Fritt
Kaross:
Av typ doorslammer.
Skall vara i plåt dock får man använda fritt material i "lösa" delar som huv ,skärmar och baklucka.
Original golv förbi framstolarna.
Ombyggnad av kardantunnel tillåten likaså att bygga en ny för konvertering från fram till bakhjulsdrift.
Det är tillåtet att flytta original torpedvägg eller ersätta den med en ny som då ska ha en min. tjocklek av 1 mm stålplåt. Som torpedvägg avses den vägg som är mot motorrummet. Se upp när ni bygger så att inga oklarheter uppstår när tanken sitter i fram. För mer information se i SBF:s regelbok.
Torpedväggens bakre placering får aldrig vara längre bak än en lodrät linje från framrutans underkant mätt vid bilens längsgående centrumlinje.
Ombyggnad av hjulhus bak för anpassning mot lämpliga däck tillåtet.
Ombyggnad av ram eller balkar tillåtet för anpassning mot lämpliga däck och fäste av fyrlink tillåtet samt att bygga lämplig ram vid konvertering från fram till bakhjulsdrift.
Originalliknande framvagn ( ej byte A-armar till McPherson och vice versa ).
Rutor: Fritt.
Chassie:
Ej rörchassie. För att klargöra så får rambalkarna fram inte bytas ut mot rördito. Dock får innerskärmar bytas mot rör vid montering av flipfront eller liknande.
Hjulbas: max 2920mm , min 2286mm.
För att inte bygga "fel" kontakta oss via mail och red ut hur mycket man får ändra och även tilldelas rekommendationer för den som inte har rätt erfarenhet. Samma sak gäller kardantunnelns anpassning det nya rörande torpedvägg o.s.v.
Vikt:
Överladdning: 0.377 kg / cc
Sugmotor: 0.275 kg / cc
Wankelvolym räknas upp med faktor 1,7
Däck:
Endast slicks tillåtna på drivhjul (Anledningen brukar vara att man vill spara på underlaget, i Piteå släpper man ju gatbilar så vi kanske kan köra med fra däck?)
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå