Saab 16v toppar (bilder på isärsågad topp, flöden mm.)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

-->Flinty
Roligt med fler Saabportningar, långtopparna har väldigt liten area på kanalerna så de är en hel del som måste portas. Fast 2,3 långtoppen är nog bästa utgångsläget i sådana fall.
Är den där toppen provkörd på någon bil?

Jag har kämpat vidare med insugskanalerna. Bäst hittills är med en specialslipad org ventil, 256cfm vid 12mm lyft. 28,5mm under sätet.

Med nytt säte för och med 34,5mm Volvo 16v ventil och 30mm under sätet ökade låglyftsflödet mellan 2-4mm något men sen vände det och den flödade bara 252cfm vid 12mm :?

-->Tommy och andra Volvoåkare
Brukar ni preppa era 16v insugsventiler något

Sen har jag laborerat lite med insugsrör och plenum men är inte helt klar med den utläggningen än, men de verkar som att ett stort plenum gäller om man inte vill försämra flödet.

/Gustav
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att se hur den svarar med modifierade volvo ventiler, detta blir sen kul att desta på en volvo topp också.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har tyvärr inte testat att slipa om ventilerna..

Men skulle vilja svarva skaftet lite och testa lite med annorlunda vinklar innan 45an, även lite olika tätningsvinklar vore kul..

Tror det kan ge en del faktiskt..

Oftast brukar man bara slipa bort stygga kanter ut mot 45an
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Jo de finns en del fula kanter som borde bearbetas bort på ventilerna. Tänkte slipa till dem lite idag så kanske man gör ett nytt test, ska ordna lite bilder på det oxå. Men de lustiga var att i princip allt "visselljud" försvann, om de var ventilen eller sätet låter jag vara osagt.

Saab ventilerna har 6mm skaft i den delen som finns i kanalen så de ger dem ett litet övertag, kanske speciellt då jag portat bort hela styrningen??
Användarvisningsbild
Roberth
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Roberth »

Faen va roligt att se en Korttopp isärkapad! :wink:

Nu fattas ju bara bilder på portningar.... :thumbright:

Mvh/Roberth
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Bobban skrev:Faen va roligt att se en Korttopp isärkapad! :wink:

Nu fattas ju bara bilder på portningar.... :thumbright:

Mvh/Roberth
Kul att du tycker de, kommer några bilder på en testtopp här men de blev tyvvär väldigt kassa.

Testade att slipa om ett par Volvo ventiler idag men de blev rent sämre med dem, tillbaks med Saabventilerna och flödet kom tillbaka :thumbright: 257cfm vid 14mm.

Dock har flödet mellan 8-10mm blivit markant sämre med nya säten, ett exempel:
8mm lyft sätesdiameter 0,86 236cfm med standard säte.
8mm lyft sätesdiameter 0,90 224cfm de utan radie mellan 45:an och kanalen.

Från vänster, standard Volvo 16v ventil, org Saab ventil, preppad Saab ventil.
Bild

Testkanalen.
Bild

Suddig bild på sätesjobet.
Bild
Användarvisningsbild
Roberth
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Roberth »

Roligt att läsa! , Men de är väl flödet just över 10mm lyft som är intressant eller :wink:

Det är väl std säte som du förstorat?
Så det är std storlek på säte som gäller?

Härligt med lite bilder på portjobb :lol:

Mvh/Roberth
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

de vart över 260cfm nu med nya innerradien vid 12mm lyft :thumbright: , de vart inte nå mindre flöde på 2-4-6mm heller så gustav ska nog testa och lägga tilbaka innerradien lite till också.
Användarvisningsbild
flinty
Lite mer laddtryck

Inlägg av flinty »

Gustav N skrev:-->Flinty
Roligt med fler Saabportningar, långtopparna har väldigt liten area på kanalerna så de är en hel del som måste portas. Fast 2,3 långtoppen är nog bästa utgångsläget i sådana fall.
Är den där toppen provkörd på någon bil?
/Gustav
Ja jag gillar saab-motorer, varför vet jag inte för jag har knappt rotat i dom förut.
Tyvärr så har jag inte startat den ännu :( det har blivit ett längre tids projekt lite mot min vilja. Just nu håller jag på med en tidskrävande husrenovering. Hade inga bilder på toppen när den blev färdig så jag ska försöka åka iväg och skruva av insuget och ta några bilder.
Ramlade över en 2,3 långtopp härom dagen som jag kanske får köpa billigt med, den hade blivit varmkörd och slagit sig lite
Ja herregud va små kanaler det var innan jag började fila,,
8,854 201m Volvo 340

-"DEN knappen...e fanimig RESPEKT!"-

Så...nu vet ni det!
Heter inte launch...heter RESPEKT knapp... (citat 2,3-16)
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Bobban skrev:Roligt att läsa! , Men de är väl flödet just över 10mm lyft som är intressant eller :wink:

Mvh/Roberth
Ja de är fortfarande standard sätesring, men över 34mm ventil bör man fundera på ett byte. Gränsfall är de dock med Volvos 34,5mm ventiler.

Jag säger inte att de är standard storlek som gäller, allt beror på användningsområde. De ska dock tilläggas att detta inte är en "fullraceportning" utan jag vill mer likna de till "racegatportning"

Som Jens skrev så hittade flödet förbi 260 strecket vid 12mm, 263cfm vid 14mm, de roliga var att den höll samma flöde även vid 60" vattenpelare.

Efter att jag fräst nya säten idag så hittade låglyftsflödet tillbaka med Volvoventilerna, nu fattas bara lite mer jobb på innerradien.

De är lite småluriga Saabtopparna och man ska inte ta nått för givet..
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

flinty skrev:
Ja jag gillar saab-motorer, varför vet jag inte för jag har knappt rotat i dom förut.
Tyvärr så har jag inte startat den ännu :( det har blivit ett längre tids projekt lite mot min vilja. Just nu håller jag på med en tidskrävande husrenovering. Hade inga bilder på toppen när den blev färdig så jag ska försöka åka iväg och skruva av insuget och ta några bilder.
Ramlade över en 2,3 långtopp härom dagen som jag kanske får köpa billigt med, den hade blivit varmkörd och slagit sig lite
Ja herregud va små kanaler det var innan jag började fila,,
Ja ta gärna lite fler bilder nu när den är färdig, jag har ett par sådana toppar som man skulle fått grotta lite i när man får tid över. De som är bra med dem är att de är i princip gratis, med en del jobb tror jag de blir lika bra som en portad korttopp. De var bara bakom styrningen på insug de såg lite hemska ut, men de ska nog gå att trolla sig förbi.

Körde du med standard ventil å säte?
Användarvisningsbild
Johan H
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Johan H »

Gustav N skrev:
Bobban skrev:Roligt att läsa! , Men de är väl flödet just över 10mm lyft som är intressant eller :wink:

Mvh/Roberth
Ja de är fortfarande standard sätesring, men över 34mm ventil bör man fundera på ett byte. Gränsfall är de dock med Volvos 34,5mm ventiler.

Jag säger inte att de är standard storlek som gäller, allt beror på användningsområde. De ska dock tilläggas att detta inte är en "fullraceportning" utan jag vill mer likna de till "racegatportning"

Som Jens skrev så hittade flödet förbi 260 strecket vid 12mm, 263cfm vid 14mm, de roliga var att den höll samma flöde även vid 60" vattenpelare.

Efter att jag fräst nya säten idag så hittade låglyftsflödet tillbaka med Volvoventilerna, nu fattas bara lite mer jobb på innerradien.

De är lite småluriga Saabtopparna och man ska inte ta nått för givet..
Hej!

Här fanns det mycket matnyttigt att läsa :)
Står precis i startgroparna för att porta min topp lite ytterligare(seriösare) så denna tråd är guld.

Har du rört avgassidan något än eller är det bara insug du laborerar med?

Ditt nuvarande maxflöde är det med standardventil eller den slipade?

Jag funderade tidigare på att byta till större ventiler men fick då höra att sätena var tvungna att bytas. Menar du att det finns material för att gå på större ventiler(34/32)?

Kan du inte slänga in lite nya bilder på hur det ser ut nu? eller är det hemligt :hihi:

mvh Johan
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Johan H skrev: Hej!

Här fanns det mycket matnyttigt att läsa :)
Står precis i startgroparna för att porta min topp lite ytterligare(seriösare) så denna tråd är guld.

Har du rört avgassidan något än eller är det bara insug du laborerar med?

Ditt nuvarande maxflöde är det med standardventil eller den slipade?

Jag funderade tidigare på att byta till större ventiler men fick då höra att sätena var tvungna att bytas. Menar du att det finns material för att gå på större ventiler(34/32)?

Kan du inte slänga in lite nya bilder på hur det ser ut nu? eller är det hemligt :hihi:

mvh Johan
Hej och välkommen hit Johan!

Avgas är i princip färdigportad på min nya topp. Den flödar 222cfm med standard ventiler men jag ska in med 30,5mm ventiler så kanalen ska tas upp lite till så jag hoppas på 230-235cfm.

Men på den här skrottoppen jobbar jag bara med insug, där behövs flödet och de är rätt svåra att få till.

Nu sitter de bearbetade Volvo 34,5mm ventiler i toppen. Men de flödar rätt fint med org ventiler oxå.

Allt beror på vem man frågar, viktigaste är rätt ventilfjädrar. Jag hade iaf tänkt köra 34mm ventiler på org säten och ser inga problem med det. På avgas har jag inte mätt något men sätena är stora, men jag ser dock ingen mening att stoppa dit 32mm ventiler.

Har inga fler bilder, och ja lite hemligt är det faktiskt. Har lagt ned åtskilliga timmar på portning/flödning. Men jag har ingen aning om hur man står sig mot andra då alla Saabportare jag pratat med aldrig flödar sina toppar..

/Gustav
Användarvisningsbild
Gustav N
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Gustav N »

Dags att uppdatera denna tråd lite.
Har äntligen blivit klar med min nya topp, blev en del flödestester, portningar, sätesfräsningar och funderingar innan jag blev nöjd.

Resultatet blev;
Insug 34mm ventil 14mm lyft 275cfm.
Avgas 30,5mm ventil 14mm lyft 237cfm

De blev faktiskt lite plast i de nya insugskanalerna även fast jag var emot de från början. Men jag tror dock inte de gav mer än ca 5cfm.

Ingångshålet på insug håller ungefär 42mm omräknat till ett runt rör, och kanalarean är 0,88. På avgas har jag varit lite blyg och ligger på 0,83 men jag nöjjer mig med de flödet så ser ingen anledning att göra de större.

Finns de intresse kan jag lägga upp flöden vid alla olika lyft.

/Gustav
Junior
För lite laddtryck

Inlägg av Junior »

Gustav N skrev: ...

Finns de intresse kan jag lägga upp flöden vid alla olika lyft.

/Gustav
Intresse finns :lol: ..

Otroligt trevligt information det fanns i denna tråd :thumbright:

Bra jobbat för övrigt!

Mvh // Junior
No Speakers
No Bodykits
No Bullshit
Skriv svar