Sida 2 av 3
Postat: tis mar 04, 2008 5:25 pm
av 242
vad är det för skillnad mellan ft/fk kolvar och 234f kolvar tänkte mest
angånde tjocklek i taket på kolven??
blir 234f kolven för klen om man tar bort gropen (svarvar kolven plan)??
vad hamnar kompan på med svarvad 234f kolv ??
Mvh
Robban
Postat: tis mar 04, 2008 5:45 pm
av ThaSaint
dom sägs bli för klena, om man ska ha ner kompet så mkt.
//Erik
Postat: tis jun 17, 2008 10:21 pm
av erik_duett
Men om man köper h-profils stakar som är 149c/c istället för orginal som är 152c/c då blir det ju 3 mm. Och om man också använder en topp packning som är 3mm tjock då behöver man inte svarva kolvarna för att få plats med ventilerna eller är jag helt ute och cyklar.
Rätta mig om jag har fel
Postat: tis jun 17, 2008 10:49 pm
av larsat
det räcker med 3mm mellan kolv & topp för åtminstone 7000 rpm me hydrauliska tryckare, du behöver inte ha 6mm
korta stakar ger mer sidotryck på kolvarna dvs inte bra, ju längre stakar desto bättre
Postat: ons jun 18, 2008 12:19 am
av ThaSaint
hur mkt utrymmet blir d et med bortsvarvad grop på ft/fk-kolvar, om man kör glt'ns sugmotorkammar Dom har ju högre lyft.. räcker det till ändå?
//Erik
Postat: ons jun 18, 2008 8:36 pm
av larsat
de går svarva både B23ET & B230FK FT kolvar 3mm och det funkar med GLT kammarna, var dom jag menade, inte så lätt att hitta annat i sverige:)
Postat: tor jun 19, 2008 3:42 pm
av erik_duett
men om man svarvar kolvarna 3mm. Använder man 3mm packning också eller blir det orginal bredd på den?
Trevlig midsommar på er

Postat: tor jun 19, 2008 4:47 pm
av ThaSaint
Ska vara originalpackning med svarvade kolvar..
larsat; ah tack

Då kan jag låta bli att plocka isär min B204FT som sitter i bilen nu
//Erik
Postat: tis jun 24, 2008 9:50 pm
av Honza
Sablans, jag köpte mina kolvar beggade och
dom var bara svarvade 2mm. Kan det funka ändå?
Eller kan man köra med dubbla topplockspackningar
för att öka avståndet?
Postat: ons jun 25, 2008 9:16 am
av larsat
tror inte dubbla packningar håller för mycke mer än 0,5 bar, 2mm räcker nog det med men inte för så högt varv kör du orginalsprut & har varvstopp på 6500 kanske det funkar men det kan jag tyvärr inte svara på, jag tycker själv att 3mm är i minsta laget
Postat: ons jun 25, 2008 4:40 pm
av Honza
ok
då blir det inte dubbla
Någon som vet om man kan få tag på koppar
packningar till 16v motorn? de känns som om
det är den enda utvägen...
Postat: tor jun 26, 2008 9:14 am
av larsat
du kan väll svarva kolvarna mer annars?

Postat: tor jun 26, 2008 11:41 am
av Lunkan
Honza skrev:ok
då blir det inte dubbla
Någon som vet om man kan få tag på koppar
packningar till 16v motorn? de känns som om
det är den enda utvägen...
Det är samma packning på B23/B230 som B234
/Jonas
Postat: sön nov 02, 2008 8:46 pm
av Simon.j
Sorry för att "bumpa" tråden,
men vad blir det för komp om jag skulle ta en vanlig b230 (denna bil är från -88)
och skulle sätta på en 16v topp med en 3mm packning?
kommer det inte bli rätt lågt?
nån som testat?

Postat: ons nov 05, 2008 8:26 pm
av Simon.j
Ingen?