Det är ju så lugnt här så...................................

Allt inom Usa bilar samt hot rods
jp
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jp »

1980 Delta 88 med 155 hästars 307" skall enligt regelboken väga drygt 3600 + 170 pounds på startlinjen (1780kg).
...11.95 med en 155 hästars Smogmotor är absolut en utmaning.

Gnuss skrev:2ton ? My asss.

Väg en sådan bil utan en massa trams som: verktyg,full tank, reservhjul
,fet förare, mm.

Ca 1500kg skulle jag gissa.

Mch Gnuss
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Säja vad man vill ,men stock-klasserna är imponerande.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

Inlägg av Jokern / Woodridge »

Jens Gustavsson skrev:
Jokern / Woodridge skrev:Smygtrimmade, nja det vet jag inte. Det är stenhård koll på det i USA. Bluprintade ja, men det innebär bara att man kollar upp alla spel med mera, så dom håller sig inom toleranserna som det får vara. Dom har fri duration, men måste ha original lyft på kamaxeln. Men i och med att det inte är fri komressions förhållande, så går det ju inte heller ha mycket duration på kammmen.

Visst är turbinen anpassad för motorn, helt rätt. Men man får inte ha bredare slicks än 9", bara en sån sak.
kammarna är inte lite vassare det är mycke vassare än orginal :twisted: , sen är det fria hedders och utan avgassystem och när man optimerat alla mått åt rätt håll är det både mer flöde i topparna, mer kompa, lägre friktion och helt fria insprutningssystem i motorerna.

det kallar jag smygtrimning iallafall :wink:
Länge sedan man kommenterade här.
Kamaxel kan inte vara för vass, detta eftersom man inte kan ha så mycket kompression, p.g.a. reglerna.
Kompressionen bestäms ju av kamaxelns duration!!!
Mer flöde i topparna, det är möjligt, men frågan är hur, för man får inte porta dom!!!
Headers får man ha, helt rätt, och det är klart att man då försöker optimera dom för motorn.
Fria insprutnings system har man inte, det är ju stock, alltså en original klass. Stock = Standard.
Man får modifiera vissa saker, men det är väldigt strikta regler för det, eftersom det är en standard klass!!!

Läs om denna stockbil, byggd för under 100.000:-, och gick på 11,26 sek 1:a säsongen!!!
http://www.sssa.se/index.asp?sida=s_11172&hmeny=9
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

Gnuss skrev:2ton ? My asss.

Väg en sådan bil utan en massa trams som: verktyg,full tank, reservhjul
,fet förare, mm.

Ca 1500kg skulle jag gissa.

Mch Gnuss
Man får inte lätta dom mer än vad som fanns original, dessutom så är det inte säkert att det är en fördel att lätta dom.
En lättare bil klassas in annorlunda, och måste således åka fortare, en tyngre bil, klassas in i en lägre klass, och behöver således inte gå lika fort.
Jag har en nästan lika dan bil, som Oldsmobilen, och en polare som också har en, vägde sin, och den vägde 1950kg, har jag för mej.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

Hej JP

[quote="jp"]1980 Delta 88 med 155 hästars 307" skall enligt regelboken väga drygt 3600 + 170 pounds på startlinjen (1780kg).
...11.95 med en 155 hästars Smogmotor är absolut en utmaning.[quote="

Nä,,han åker inte med en 307:a, utan en så hemskt stor motor som en 350!!
Vad är en sån maskin "rated" (hmmm...hur stavas det?), 175hk??
Vikten borde väl vara den samma som du skrivit?
1780kg, med en 175hk? motor, en riktig utmaning i för en motor intresserad!!!
PS: Han har åkt 11,89 sek.
Nästan magi.

jp
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Hej JP

Inlägg av jp »

Ja, har inte 100% koll på dom där grabbarna...det är en del flyttande mellan klasser och motorkombinationer. Den som åker mest under index är väl numera en Chrysler Mini Van med turbomatad 4:a....Han åker typ 1.7 under :-)
Jokern / Woodridge skrev:
jp skrev:1980 Delta 88 med 155 hästars 307" skall enligt regelboken väga drygt 3600 + 170 pounds på startlinjen (1780kg).
...11.95 med en 155 hästars Smogmotor är absolut en utmaning.[quote="

Nä,,han åker inte med en 307:a, utan en så hemskt stor motor som en 350!!
Vad är en sån maskin "rated" (hmmm...hur stavas det?), 175hk??
Vikten borde väl vara den samma som du skrivit?
1780kg, med en 175hk? motor, en riktig utmaning i för en motor intresserad!!!
PS: Han har åkt 11,89 sek.
/JP

Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

jp skrev:Ja, har inte 100% koll på dom där grabbarna...det är en del flyttande mellan klasser och motorkombinationer. Den som åker mest under index är väl numera en Chrysler Mini Van med turbomatad 4:a....Han åker typ 1.7 under :-)
Hej.
Ojj, 1,7 sek under, det var inte dåligt, men kanske inte sååå kul för puliken.
Såg entrylist, till någon tävling, att han åkte med en 350.
Hoppas det går framåt för dej, med ditt Super Stock projekt.
Nästan magi.

jp
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Riktigt booring...
jp skrev:Ja, har inte 100% koll på dom där grabbarna...det är en del flyttande mellan klasser och motorkombinationer. Den som åker mest under index är väl numera en Chrysler Mini Van med turbomatad 4:a....Han åker typ 1.7 under :-)
Hej.
Ojj, 1,7 sek under, det var inte dåligt, men kanske inte sååå kul för puliken.
Såg entrylist, till någon tävling, att han åkte med en 350.
Hoppas det går framåt för dej, med ditt Super Stock projekt.
/JP

Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev: kammarna är inte lite vassare det är mycke vassare än orginal :twisted: , sen är det fria hedders och utan avgassystem och när man optimerat alla mått åt rätt håll är det både mer flöde i topparna, mer kompa, lägre friktion och helt fria insprutningssystem i motorerna.

det kallar jag smygtrimning iallafall :wink:
Länge sedan man kommenterade här.
Kamaxel kan inte vara för vass, detta eftersom man inte kan ha så mycket kompression, p.g.a. reglerna.
Kompressionen bestäms ju av kamaxelns duration!!!
Mer flöde i topparna, det är möjligt, men frågan är hur, för man får inte porta dom!!!
Headers får man ha, helt rätt, och det är klart att man då försöker optimera dom för motorn.
Fria insprutnings system har man inte, det är ju stock, alltså en original klass. Stock = Standard.
Man får modifiera vissa saker, men det är väldigt strikta regler för det, eftersom det är en standard klass!!!

Läs om denna stockbil, byggd för under 100.000:-, och gick på 11,26 sek 1:a säsongen!!!
http://www.sssa.se/index.asp?sida=s_11172&hmeny=9
jag kan inte diskutera detta fullt ut då jag inte har fullt koll på reglerna och inte har jobbat med denna typ av motorsport nått än. (
men jag har jobbat mycke med volvo org cup motorer därimot som har mycket strängare regler och ändå ökas effekten från 140hk till 170 på veven ungefär och då är kam,grenrör och avgasrör bara volvo orginal delar.

man behöver inte traditionell trimning(holley och hedders :hihi: ) för att öka effekten drastiskt bara lus läsa reglerna och ligga på gränsen hela vägen och va noga.

men om man går fullt ut på alla regler så blir bland annat kompan högre genom att plana till max mått på block och topp, även trix med andra godkända ventiler har jag sett sen så är säterna fria om jag inte är helt fel ute och det är just där mycke av flödes begränsningen sitter det i kombination med det fina grenröret och låga avagstrycket möjlig gör en mycket vassare kam.

nu kanse jag svamlar igen men i dit exempel med mats gearman som (jag känner rätt väl) så tror jag det sitter ett fullt programerbart insprutningssystem, sen har mats ful koll på BB lamda mm via lamda loggern.
jp
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Rätt så lustigt att man får köra med fullt programmerbart sprut och fria spridare, men förgasare får inte modifieras. Men iof trottelhus måste vara original precis som venturi...

Jag tycker det är fräna klasser (Stock och Superstock), att trolla fram 50-100% mer hästar genom att förfina befintligt material.
/JP

Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

jp skrev:Rätt så lustigt att man får köra med fullt programmerbart sprut och fria spridare, men förgasare får inte modifieras. Men iof trottelhus måste vara original precis som venturi...

Jag tycker det är fräna klasser (Stock och Superstock), att trolla fram 50-100% mer hästar genom att förfina befintligt material.
Ett konst-stycke :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jp skrev:Rätt så lustigt att man får köra med fullt programmerbart sprut och fria spridare, men förgasare får inte modifieras. Men iof trottelhus måste vara original precis som venturi...

om man inte skulle få mappa insprutarna så vore ju det att gämföra med att man inte skulle få byta munstycken i en förgasare och då skulle det inte bli många fler hk.

jag tycker det är jätte frän klass också men på ett helt tvärt om sätt än tex en turbo dragrace bil där tjusningen är att man kan bygga och trimma fullt ut utan att behöva ha nån begränsning i tankarna gällande trimningen (nästan inga iallafall :wink: ) ända motor tävligs formen där det är så tror jag.
EDLUND
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av EDLUND »

Måste ju säga att Stock SuperStock är de fränaste inom dragracing, helt otroligt va bilarna rör på sig med "orginal" grejjor. Men som tidigare nämnts så är de ju väldigt tufft med klasser där man får trimma å utveckla saker, men blir ändå alltid lite extra varm när en stocker rullar förbi i depån å man får lyssna på motorljudet!
mvh Johan
2010:
1a Gatbilsklassen på Kubbe Raceway
1a Streetracecupen i Ö-vik
2a Umeå Open
nordenstahl
Lite mer laddtryck

Inlägg av nordenstahl »

Som sagt.. bortåt 5500 i flash på tubin och 5.57 utv i bak gör sitt till...
Användarvisningsbild
Jokern / Woodridge
För mycket laddtryck

Turbin & utväxling.

Att ha rätt turbin, betyder naturligtvis väldigt mycket.

Utväxlingen är inte lika kritisk om den inte är helt rätt, även om den bör vara låg, men några hundra delar gör det ju, om den är helt optimal.
5.57 i utäxling, för just den här bilen, betyder att den ska varva ca. 7000 över mål linjen.
Nästan magi.

Skriv svar