Sida 2 av 2
Postat: tis jan 01, 2008 8:37 am
av jp
1980 Delta 88 med 155 hästars 307" skall enligt regelboken väga drygt 3600 + 170 pounds på startlinjen (1780kg).
...11.95 med en 155 hästars Smogmotor är absolut en utmaning.
Gnuss skrev:2ton ? My asss.
Väg en sådan bil utan en massa trams som: verktyg,full tank, reservhjul
,fet förare, mm.
Ca 1500kg skulle jag gissa.
Mch Gnuss
Postat: tis jan 01, 2008 10:02 am
av Driddler
Säja vad man vill ,men stock-klasserna är imponerande.
Postat: mån apr 07, 2008 10:14 pm
av Jokern / Woodridge
Jens Gustavsson skrev:Jokern / Woodridge skrev:Smygtrimmade, nja det vet jag inte. Det är stenhård koll på det i USA. Bluprintade ja, men det innebär bara att man kollar upp alla spel med mera, så dom håller sig inom toleranserna som det får vara. Dom har fri duration, men måste ha original lyft på kamaxeln. Men i och med att det inte är fri komressions förhållande, så går det ju inte heller ha mycket duration på kammmen.
Visst är turbinen anpassad för motorn, helt rätt. Men man får inte ha bredare slicks än 9", bara en sån sak.
kammarna är inte lite vassare det är mycke vassare än orginal

, sen är det fria hedders och utan avgassystem och när man optimerat alla mått åt rätt håll är det både mer flöde i topparna, mer kompa, lägre friktion och helt fria insprutningssystem i motorerna.
det kallar jag smygtrimning iallafall

Länge sedan man kommenterade här.
Kamaxel kan inte vara för vass, detta eftersom man inte kan ha så mycket kompression, p.g.a. reglerna.
Kompressionen bestäms ju av kamaxelns duration!!!
Mer flöde i topparna, det är möjligt, men frågan är hur, för man får inte porta dom!!!
Headers får man ha, helt rätt, och det är klart att man då försöker optimera dom för motorn.
Fria insprutnings system har man inte, det är ju stock, alltså en original klass. Stock = Standard.
Man får modifiera vissa saker, men det är väldigt strikta regler för det, eftersom det är en standard klass!!!
Läs om denna stockbil, byggd för under 100.000:-, och gick på 11,26 sek 1:a säsongen!!!
http://www.sssa.se/index.asp?sida=s_11172&hmeny=9
Postat: mån apr 07, 2008 10:26 pm
av Jokern / Woodridge
Gnuss skrev:2ton ? My asss.
Väg en sådan bil utan en massa trams som: verktyg,full tank, reservhjul
,fet förare, mm.
Ca 1500kg skulle jag gissa.
Mch Gnuss
Man får inte lätta dom mer än vad som fanns original, dessutom så är det inte säkert att det är en fördel att lätta dom.
En lättare bil klassas in annorlunda, och måste således åka fortare, en tyngre bil, klassas in i en lägre klass, och behöver således inte gå lika fort.
Jag har en nästan lika dan bil, som Oldsmobilen, och en polare som också har en, vägde sin, och den vägde 1950kg, har jag för mej.
Hej JP
Postat: tis apr 08, 2008 6:40 am
av Jokern / Woodridge
[quote="jp"]1980 Delta 88 med 155 hästars 307" skall enligt regelboken väga drygt 3600 + 170 pounds på startlinjen (1780kg).
...11.95 med en 155 hästars Smogmotor är absolut en utmaning.[quote="
Nä,,han åker inte med en 307:a, utan en så hemskt stor motor som en 350!!
Vad är en sån maskin "rated" (hmmm...hur stavas det?), 175hk??
Vikten borde väl vara den samma som du skrivit?
1780kg, med en 175hk? motor, en riktig utmaning i för en motor intresserad!!!
PS: Han har åkt 11,89 sek.
Re: Hej JP
Postat: tis apr 08, 2008 8:51 am
av jp
Ja, har inte 100% koll på dom där grabbarna...det är en del flyttande mellan klasser och motorkombinationer. Den som åker mest under index är väl numera en Chrysler Mini Van med turbomatad 4:a....Han åker typ 1.7 under
Jokern / Woodridge skrev:jp skrev:1980 Delta 88 med 155 hästars 307" skall enligt regelboken väga drygt 3600 + 170 pounds på startlinjen (1780kg).
...11.95 med en 155 hästars Smogmotor är absolut en utmaning.[quote="
Nä,,han åker inte med en 307:a, utan en så hemskt stor motor som en 350!!
Vad är en sån maskin "rated" (hmmm...hur stavas det?), 175hk??
Vikten borde väl vara den samma som du skrivit?
1780kg, med en 175hk? motor, en riktig utmaning i för en motor intresserad!!!
PS: Han har åkt 11,89 sek.
Re: Hej JP
Postat: tis apr 08, 2008 2:51 pm
av Jokern / Woodridge
jp skrev:Ja, har inte 100% koll på dom där grabbarna...det är en del flyttande mellan klasser och motorkombinationer. Den som åker mest under index är väl numera en Chrysler Mini Van med turbomatad 4:a....Han åker typ 1.7 under

Hej.
Ojj, 1,7 sek under, det var inte dåligt, men kanske inte sååå kul för puliken.
Såg entrylist, till någon tävling, att han åkte med en 350.
Hoppas det går framåt för dej, med ditt Super Stock projekt.
Re: Hej JP
Postat: tis apr 08, 2008 2:57 pm
av jp
Riktigt booring...
Jokern / Woodridge skrev:jp skrev:Ja, har inte 100% koll på dom där grabbarna...det är en del flyttande mellan klasser och motorkombinationer. Den som åker mest under index är väl numera en Chrysler Mini Van med turbomatad 4:a....Han åker typ 1.7 under

Hej.
Ojj, 1,7 sek under, det var inte dåligt, men kanske inte sååå kul för puliken.
Såg entrylist, till någon tävling, att han åkte med en 350.
Hoppas det går framåt för dej, med ditt Super Stock projekt.
Postat: tor apr 10, 2008 10:42 pm
av Jens Gustavsson
Jokern / Woodridge skrev:Jens Gustavsson skrev:
kammarna är inte lite vassare det är mycke vassare än orginal

, sen är det fria hedders och utan avgassystem och när man optimerat alla mått åt rätt håll är det både mer flöde i topparna, mer kompa, lägre friktion och helt fria insprutningssystem i motorerna.
det kallar jag smygtrimning iallafall

Länge sedan man kommenterade här.
Kamaxel kan inte vara för vass, detta eftersom man inte kan ha så mycket kompression, p.g.a. reglerna.
Kompressionen bestäms ju av kamaxelns duration!!!
Mer flöde i topparna, det är möjligt, men frågan är hur, för man får inte porta dom!!!
Headers får man ha, helt rätt, och det är klart att man då försöker optimera dom för motorn.
Fria insprutnings system har man inte, det är ju stock, alltså en original klass. Stock = Standard.
Man får modifiera vissa saker, men det är väldigt strikta regler för det, eftersom det är en standard klass!!!
Läs om denna stockbil, byggd för under 100.000:-, och gick på 11,26 sek 1:a säsongen!!!
http://www.sssa.se/index.asp?sida=s_11172&hmeny=9
jag kan inte diskutera detta fullt ut då jag inte har fullt koll på reglerna och inte har jobbat med denna typ av motorsport nått än. (
men jag har jobbat mycke med volvo org cup motorer därimot som har mycket strängare regler och ändå ökas effekten från 140hk till 170 på veven ungefär och då är kam,grenrör och avgasrör bara volvo orginal delar.
man behöver inte traditionell trimning(holley och hedders

) för att öka effekten drastiskt bara lus läsa reglerna och ligga på gränsen hela vägen och va noga.
men om man går fullt ut på alla regler så blir bland annat kompan högre genom att plana till max mått på block och topp, även trix med andra godkända ventiler har jag sett sen så är säterna fria om jag inte är helt fel ute och det är just där mycke av flödes begränsningen sitter det i kombination med det fina grenröret och låga avagstrycket möjlig gör en mycket vassare kam.
nu kanse jag svamlar igen men i dit exempel med mats gearman som (jag känner rätt väl) så tror jag det sitter ett fullt programerbart insprutningssystem, sen har mats ful koll på BB lamda mm via lamda loggern.
Postat: fre apr 11, 2008 5:19 am
av jp
Rätt så lustigt att man får köra med fullt programmerbart sprut och fria spridare, men förgasare får inte modifieras. Men iof trottelhus måste vara original precis som venturi...
Jag tycker det är fräna klasser (Stock och Superstock), att trolla fram 50-100% mer hästar genom att förfina befintligt material.
Postat: fre apr 11, 2008 6:10 am
av Driddler
jp skrev:Rätt så lustigt att man får köra med fullt programmerbart sprut och fria spridare, men förgasare får inte modifieras. Men iof trottelhus måste vara original precis som venturi...
Jag tycker det är fräna klasser (Stock och Superstock), att trolla fram 50-100% mer hästar genom att förfina befintligt material.
Ett konst-stycke

Postat: fre apr 11, 2008 3:31 pm
av Jens Gustavsson
jp skrev:Rätt så lustigt att man får köra med fullt programmerbart sprut och fria spridare, men förgasare får inte modifieras. Men iof trottelhus måste vara original precis som venturi...
Jag tycker det är fräna klasser (Stock och Superstock), att trolla fram 50-100% mer hästar genom att förfina befintligt material.
om man inte skulle få mappa insprutarna så vore ju det att gämföra med att man inte skulle få byta munstycken i en förgasare och då skulle det inte bli många fler hk.
jag tycker det är jätte frän klass också men på ett helt tvärt om sätt än tex en turbo dragrace bil där tjusningen är att man kan bygga och trimma fullt ut utan att behöva ha nån begränsning i tankarna gällande trimningen (nästan inga iallafall

) ända motor tävligs formen där det är så tror jag.
Postat: fre apr 11, 2008 4:55 pm
av EDLUND
Måste ju säga att Stock SuperStock är de fränaste inom dragracing, helt otroligt va bilarna rör på sig med "orginal" grejjor. Men som tidigare nämnts så är de ju väldigt tufft med klasser där man får trimma å utveckla saker, men blir ändå alltid lite extra varm när en stocker rullar förbi i depån å man får lyssna på motorljudet!
mvh Johan
Postat: sön aug 31, 2008 6:36 am
av nordenstahl
Som sagt.. bortåt 5500 i flash på tubin och 5.57 utv i bak gör sitt till...
Turbin & utväxling.
Postat: tis sep 02, 2008 5:22 am
av Jokern / Woodridge
Att ha rätt turbin, betyder naturligtvis väldigt mycket.
Utväxlingen är inte lika kritisk om den inte är helt rätt, även om den bör vara låg, men några hundra delar gör det ju, om den är helt optimal.
5.57 i utäxling, för just den här bilen, betyder att den ska varva ca. 7000 över mål linjen.