Sida 2 av 3
Postat: ons jan 16, 2008 10:48 am
av Amazon_Sleper
Antar att ni drog dom i rätt ordnig med från mitten å ut?? för bytte topp på min B20 i helgen å sen man varmkört å lossat bultarna gick de å dra dom ett halvt varv till så pakningen sjunker ju rätt bra..
Postat: ons jan 16, 2008 11:10 am
av Pvcustom
Amazon_Sleper skrev:Antar att ni drog dom i rätt ordnig med från mitten å ut?? för bytte topp på min B20 i helgen å sen man varmkört å lossat bultarna gick de å dra dom ett halvt varv till så pakningen sjunker ju rätt bra..
japp rätt ordning,
Topplockspackning B20 93mm
Postat: ons jan 16, 2008 11:18 am
av folkraceshop
Det är jag som säljer dessa packningar.
Jag har bytt leverantör för att få fram en packning som ska passa till en borrad B20 utan att behöva köpa en dyr skärring. Det är således inte samma packningar som Mekonomen säljer. En 93mm B20 standard packning finns inte att få tag på någon annanstans.
Jag har sålt ungefär 70st av denna och detta är första gången jag hört något negativt om dom, men det betyder ju inte att det inte kan vara det.
Har själv haft en B20 som var skev i blocket. Om jag la en vinkelhake på blocket så vickade den fram och tillbaka. Testa det.
Stefan Johansson
Folkraceshop -
http://folkraceshop.se/webshop
0702-135620
Postat: ons jan 16, 2008 11:19 am
av caterpillar
har inte sett noen b18/b20 block som er skjeve på toppakningsplan( har sett noen motorer opp jennom tidene!) ; kansje dett bør kontrolleres i dette tilfellet

inte topplokk heller, å da va motorene så varmkjørte, att dom inte gikk å tørne
MEN; har sett felborrade b20 block, hvor slittasjen i sylindene var FREMover å BAKover uppe å nede i blocket
forresten ville ja ha ordnet en tenningslamp, slik att tenningen blir rett, ja bare for åha kontrollert dette
Postat: ons jan 16, 2008 11:27 am
av j björk
Inget strul med gängan till bultarna?
Vatten eller olja i hålen eller något sådant..
Det kan faktiskt ställa till det.
Re: Topplockspackning B20 93mm
Postat: ons jan 16, 2008 11:43 am
av Pvcustom
folkraceshop skrev:Det är jag som säljer dessa packningar.
Jag har bytt leverantör för att få fram en packning som ska passa till en borrad B20 utan att behöva köpa en dyr skärring. Det är således inte samma packningar som Mekonomen säljer. En 93mm B20 standard packning finns inte att få tag på någon annanstans.
Jag har sålt ungefär 70st av denna och detta är första gången jag hört något negativt om dom, men det betyder ju inte att det inte kan vara det.
Har själv haft en B20 som var skev i blocket. Om jag la en vinkelhake på blocket så vickade den fram och tillbaka. Testa det.
Stefan Johansson
Folkraceshop -
http://folkraceshop.se/webshop
0702-135620
skall testa detta i kväll, kommer att be om ursäkt för min galla som jag spytt om det är skevt.
Och inget fel på gängor, rengjorda både bult och block.
Postat: ons jan 16, 2008 4:27 pm
av Gustav
Bara lite info om skeva block..
Jag har själv planslipat ett antal motorblock så jag har sett endel olika skevheter..
Blocket är Aldrig typ bananformat eller vridet eller liknande.
Det man brukar se när man planslipar block är att man har en sjunkning på något ställe, ofta mitt mellan två toppbultar vid en vattenkanal, typ ett tårtbitsformat område av cylindern, kanske 1/8del..
Ibland kan man se dess sjunkningar om man rengör blocket ruskigt noggrant, lägger en stålskala eller ännu hellre en lång rätskiva uppe på blocket och tittar från sidan, iblan kan man få in ett 0,20mm bladmått tom!
Jag har iofs aldrig planslipat något B20-block.. så just dom ska jag inte yttra mig om.
Postat: ons jan 16, 2008 9:39 pm
av Jens Gustavsson
bra att du formulerat om rubriken Pvcustom och det du skrivit, för som jag sa så här på sävar turbo så diskuterar vi först igenom problemen vetenskapligt sen avgör vi vad som är problemet innan vi hänger ut firmor och smutskastar dem på kanse felaktiga grunder (tyvär mycket vanligt på div andra forum).
börja att förklara vad som är gjort med motorn, sen så kan man knappt ställa tändningen på en gammal Albin O21 utan strobblampa, det är mycket snårt att veta mer än +-10-20grader i bästa fall med hur de låter på startmotorn.
en B20 med fräsh startmotor kan smälla igång med upp mot 40grader förtändning utan att det låter konstigt sen när motorn varvar upp kan de bli upp mot 60grader förtändning och då håller inte packningen många sekunder.
låna en strobblampa, nästa gång, sen dubbel kolla alla bultar med att skruva de i botten utan topp och mät, sen kolla centrerigen på packningen mot topp och block. är toppen mycke planad kan vissa vattenkanaler bli för nära cylindern.
kalibrera också momentnyckeln även om den är ny (fins en tråd om det här nånstans)
vad är det för förgasare och hur är de bestyckade, bränsle tryck på full gas?
det kan va 100 olika saker som är fel, har varit liknade diskutioner här förut där vissa kör sönder en viss packning vid 0.8bars laddtryck men på en annan väldigt lik motor håller de till 3 dubbla effekten och dubbla laddtrycken, offtast så har det varit nått av ovanliggande problemen.
Postat: tor jan 17, 2008 9:38 am
av Jens Gustavsson
jag kom på en annan viktig grej också, har du monterat vatten pumpen efter du momentat toppen?
Postat: tor jan 17, 2008 10:47 am
av Pvcustom
Jens Gustavsson skrev:bra att du formulerat om rubriken Pvcustom och det du skrivit, för som jag sa så här på sävar turbo så diskuterar vi först igenom problemen vetenskapligt sen avgör vi vad som är problemet innan vi hänger ut firmor och smutskastar dem på kanse felaktiga grunder (tyvär mycket vanligt på div andra forum).
börja att förklara vad som är gjort med motorn, sen så kan man knappt ställa tändningen på en gammal Albin O21 utan strobblampa, det är mycket snårt att veta mer än +-10-20grader i bästa fall med hur de låter på startmotorn.
en B20 med fräsh startmotor kan smälla igång med upp mot 40grader förtändning utan att det låter konstigt sen när motorn varvar upp kan de bli upp mot 60grader förtändning och då håller inte packningen många sekunder.
låna en strobblampa, nästa gång, sen dubbel kolla alla bultar med att skruva de i botten utan topp och mät, sen kolla centrerigen på packningen mot topp och block. är toppen mycke planad kan vissa vattenkanaler bli för nära cylindern.
kalibrera också momentnyckeln även om den är ny (fins en tråd om det här nånstans)
vad är det för förgasare och hur är de bestyckade, bränsle tryck på full gas?
det kan va 100 olika saker som är fel, har varit liknade diskutioner här förut där vissa kör sönder en viss packning vid 0.8bars laddtryck men på en annan väldigt lik motor håller de till 3 dubbla effekten och dubbla laddtrycken, offtast så har det varit nått av ovanliggande problemen.
all info jag har för tillfället;
B20 block borrat till 92mm med b21et-kolvar vet ej om det är toppdeckat eller liknande, övrig bottendel vet jag inte, okänd rallycrosskam
kör med 085-alufördelare utan vakum med nya brytare, nya stift, gammal spole
komptestade igår cyl 1= 7.4 cyl2= 9.5 cyl3=7.5 cyl4=9.5 bar varm motor
den gick att köra helt ok men vattnet försvinner och den ryker gött
1ans + 3ans stift var blöta + ånga ur cylindrarna
toppen är väldigt planad, 38.5 44 ventiler dubbla fjädrar, upptagna och masserade förbrännigsrum med rundade kanter.
Förgasare Dubbla SU hf6 heter dom va? orginalbestyckade lite glapp i gasspjällsaxeln, portade insug och extraktor, 2.5" hela vägen.
skall idag: mäta höjden på toppen och kolla tändningen med strob. även plocka av toppen och se hur det ser ut. bränsletryck på fullgas vet jag inte än får kolla upp det.
så möjligheten är förutom att blocket är skevt, för hög tändning?
Eftersom allt verkade ok när vi hade satt ihop och stod och torrgasade. den började först efter 2 gaspådrag när jag körde, så eftersom det är högre motstånd vid körning ger det mer påfrestning i cylindrarna mot att stå och torrgasa? tändningen ändras väl inte från att man står still och varvar mot att man kör bilen? vad är lämplig tändning för denna motorn? vi gjorde ju som sagt: ställde den efter örat...
Postat: tor jan 17, 2008 10:48 am
av Pvcustom
Jens Gustavsson skrev:jag kom på en annan viktig grej också, har du monterat vatten pumpen efter du momentat toppen?
nej den satt på innan.
Postat: tor jan 17, 2008 11:07 am
av wyzer
kan väl hända att du fått såkallade måndagsex???? av topppackningen
att dem skadats i transport hem till dig mm.??
kanse inte att du vet det men det kan ju va så

Postat: tor jan 17, 2008 11:07 am
av caterpillar
sånn ca fornuftig tenning( om remhjulet er ok å sitter i sporet på rett plass) ca 12-15gr v 1000 rpm v ca 4000 max 36gr
får du tenningsspikninger, må tenningsystemet seees over , om det trenger oppgradering( trøtt koil?) å tenningen bør senkes
om det INTE hjelper, se over dom forgassere, om dom gir nokk bensin, lavt bensintrykk( trøtt pumpe?)
se opp med dom justerbare stroblamper; har inte sett noen som kan bruke dom rett. enkel stroblampene er best.
brukbar koil tips: bruker crane ps91 gir minst 45000v; bare ett MEN den vil INTE ha ledninger med motstand, eller plugghette.
så ja bruker 0kohm ledninger( lager selv) å KUN klipstet( dopsko) på pluggen, å 1mm gap i pluggen ( ngk bp6es) multi elektroder funker INTE
Postat: tor jan 17, 2008 12:23 pm
av Pvcustom
caterpillar skrev:sånn ca fornuftig tenning( om remhjulet er ok å sitter i sporet på rett plass) ca 12-15gr v 1000 rpm v ca 4000 max 36gr
får du tenningsspikninger, må tenningsystemet seees over , om det trenger oppgradering( trøtt koil?) å tenningen bør senkes
om det INTE hjelper, se over dom forgassere, om dom gir nokk bensin, lavt bensintrykk( trøtt pumpe?)
se opp med dom justerbare stroblamper; har inte sett noen som kan bruke dom rett. enkel stroblampene er best.
brukbar koil tips: bruker crane ps91 gir minst 45000v; bare ett MEN den vil INTE ha ledninger med motstand, eller plugghette.
så ja bruker 0kohm ledninger( lager selv) å KUN klipstet( dopsko) på pluggen, å 1mm gap i pluggen ( ngk bp6es) multi elektroder funker INTE
ska kolla tändningen som sagt, får hem ignitor brytarlöst + ny spole (flamethrower) 40000v i feb. kanske ska vänta o starta den igen tills då, har nu köpt en elring skärkanstpackning från elleman. ska plana toppen i morgon.
Postat: tor jan 17, 2008 12:56 pm
av Jens Gustavsson
Pvcustom skrev:Jens Gustavsson skrev:jag kom på en annan viktig grej också, har du monterat vatten pumpen efter du momentat toppen?
nej den satt på innan.
då kan det va felet, den skall ALLTID bort! då det kan va så att mycket tryck hamnar på den istället för på packnigen.