Sida 2 av 5
Postat: sön jan 27, 2008 4:40 pm
av JoBy
Ok, jo det är klart.
Men i princip är det inget problem att paralellkoppla så många som behövs för att få tillräckligt flöde.
Ritade en bild. Som jag skrev i bilden bör funktionen hos PWM-ventilerna inverteas så att ena öker trycket i klockan när andra minskar. Då kan styrningen reglera mellan max öppnande och max stängande kraft.
Elekriskt/pneumatiskt enligt detta så sitter begränsningarna enbart i databoxens styrprogram.

Postat: tis jan 29, 2008 12:37 am
av dgyldmark
Detta är ju verkligen någon ting att satsa på. Har du en aning om någon separat box man kan styra dessa med? Kör gammalt E6K, Det fina hade ju vart om man hade haft en 3d mapp till varje ventil.
Postat: tis jan 29, 2008 4:35 pm
av JoBy
Man vinner inget på att styra dom var för sig eftersom det är difftrycket som är intressant. Man styr dom så att ena ökar när andra minskar. Att invertera den elektriska signalen till ena ventilen kan man enkelt göra med ett par transistorer i en liten låda mellan 'databoxen' och PWM-ventilerna. Man är då även säker på att inte överlasta utgången på databoxen om man skulle paralellkoppla flera PWM-ventiler för snabbare styrning.
Detta skulle alltså funka på vilken 'databox' som helt som har utgång för att PWM-styra laddtryck.
Postat: tis jan 29, 2008 9:43 pm
av JK
Inga problem att få stabila laddtryck med PWM styrda magnetventiler även med stora WG:s. Kanske måste välja större ventil bara, tex Autronic har 2 storlekar.
Postat: ons jan 30, 2008 9:09 am
av j björk
Jo, men jag har läst på mrm:s hemsida att man inte skulle använda den stora modellen.
Kommer inte riktigt ihåg varför dock.
Postat: ons jan 30, 2008 9:23 am
av mattias
Jakten efter lämpliga ventiler är alltså problemet, och dessutom sådana som är lämpliga för pulsviddsmodulering (PWM). Ingen som känner till några industri-ventiler som skulle fungera?
Postat: ons jan 30, 2008 9:32 am
av JoBy
Jag vet inte hur bra dom är men priset är rätt iallafall.
SAAB 9-3
Trionic 7
1998-
375 kr
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... iler.shtml

Postat: ons jan 30, 2008 9:55 am
av ///Peter
Subaru´s motorsportsavdelning har en 3 ports solenoid som tydligen skall funka väldigt bra, i nivå med autronics egen iaf. Är inte så dyr heller, vet inte vad den kostar i sverige men i japan kostar den ca 350:- och känns betydligt mer ordentlig och "heavy duty" än saab´s som kostar ungefär samma.
Postat: ons jan 30, 2008 12:18 pm
av JoBy
Postat: ons jan 30, 2008 8:51 pm
av BMW_pelaren^^
någon som har någon idee om hur de ska funka på en diesel ?
Postat: tor jan 31, 2008 12:58 am
av emil
det jag provat mest är att ha en icke-pwmande ventil till översidan wastegaten, genom en tryckregulator. där verkar inte storleken ha särskilt mkt betydelse, dubbla 60mm wastegate med en liten boschventil, och laddtrycket kommer precis som gubben i lådan när man drar igång magnetventilen..
Postat: tor jan 31, 2008 9:14 am
av j björk
Emil, hur menar du?
Om man bara kan styra från och till, måste man väl få rätt svajigt laddtryck?
Visst, det beror ju på hur fort man kan slå till och från, det är ju det man gör med pwm också, men då går det ju rätt fort..
Postat: tor jan 31, 2008 10:29 am
av JoBy
Emil, förstår jag rätt?
Du har laddtryck till undre porten som 'vanligt' och atmosfärstryck i övre. Detta ger grundtryck.
Du kan även via en solenoid sätta ett fast reglerat övertryck i övre porten och det höjer laddtrycket motsvarande.
Alltså en strömbrytare som växlar mellan för t.ex. 0.8 och 1.5 bar laddtryck.
Postat: tor jan 31, 2008 10:31 am
av JoBy
BMW_pelaren^^ skrev:någon som har någon idee om hur de ska funka på en diesel ?
Det lär väl funka lika. Det är ju inget motorvakum inblandat i PWM-styrningen.
Postat: tor jan 31, 2008 10:31 am
av JK
j björk skrev:Jo, men jag har läst på mrm:s hemsida att man inte skulle använda den stora modellen.
Kommer inte riktigt ihåg varför dock.
Den kräver en stor WG för att funka bra.