Sida 2 av 5

Postat: mån feb 11, 2008 7:51 pm
av Daniel-635
Är ju ingen volvo fan precis ( vågar man säga det här ? ) men
sexor är alltid helrätt....

En kompis hade en 164 70a , när vi va 18 , kan fortfarande höra den yla......

12 :shock: år senare....

Lycka till med placeringen av allt !

Postat: tis feb 12, 2008 7:05 am
av Dejvan
Här kapas det friskt ser man.
Det ser ju riktigt bra ut.. Kör hårt Håkan innan bebisen kommer:)

Ps, Dom andra volvona ser ju riktigt fräscha och fina ut.

Postat: fre feb 22, 2008 11:07 pm
av hakno
Tack för kommentarerna! Alltid kul med feedback.

Några bilder från igår då. Hade bra hjälp av min pålitlige sidekick "Päschånn", vissa bilder kan se lite rökiga ut och det beror inte på svetsrök, utan cigarr. Vi passade på att fira mitt nya projekt som nog kommer att ta lite tid från detta projekt men det är det värt!

Bild
Främre ramtassarna bortkapade, sparas till 240 rambalkarna för att få dit 164:a fronten igen.

Bild
Ramtassar

Bild
Päschånn

Bild
240 framdelen där den kommer att sitta framöver, svetsning och inpassning kvar.

Bild
Nya projektet Elsa, tillkom den 12/2 2008.

/Hakke

Postat: fre feb 22, 2008 11:16 pm
av nordlanderumeå
hakno skrev:
Bild
Nya projektet Elsa, tillkom den 12/2 2008.

[/Hakke
Dom där har jag hört går skitbra att turbokonvertera. Man kan köra med en stor turbo också för i den där åldern släpper dom ut en jäkla massa avgaser :D

Postat: lör feb 23, 2008 9:53 pm
av hakno
nordlanderumeå skrev:
hakno skrev:

Nya projektet Elsa, tillkom den 12/2 2008.

[/Hakke
Dom där har jag hört går skitbra att turbokonvertera. Man kan köra med en stor turbo också för i den där åldern släpper dom ut en jäkla massa avgaser :D
Haha, det känns som om hon är överladdad redan nu. Orkar inte med mer avgaser, det går åt så många partikelfilter. :hihi:

Postat: sön feb 24, 2008 11:03 am
av 142R
hakno skrev: Bild
240 framdelen där den kommer att sitta framöver, svetsning och inpassning kvar.
/Hakke
passar de nått vidare eller är de ett jäkla krångel? har funderat på å göra så på min 142a me..

Postat: sön feb 24, 2008 2:08 pm
av hakno
240 framdelen där den kommer att sitta framöver, svetsning och inpassning kvar.
/Hakke[/quote]

passar de nått vidare eller är de ett jäkla krångel? har funderat på å göra så på min 142a me..[/quote]

Alltså, det passar hyfsat. Rundningen på 164:ans torpedplåt är annorlunda mot 240, så där blir det lite plåtpyssel. Under bilen är det samma höjd och bredd på balkarna, så där går det bättre.

Förresten, någon som kan bekräfta att det som gör att tidiga 164:or har 2cm kortare hjulbas än nyare (72-) 164:or endast är längden på bärarmarna till bakaxeln?

Hjulbas 164:a 69-72 270cm, 72-75 272cm.

Postat: sön feb 24, 2008 9:09 pm
av ergu
på 140 så skiljer endast bärarmarna så jag skulle knappast tro att det är annorlunda på 164

Postat: tis feb 26, 2008 8:54 pm
av Cpt Tuttle
Det är som sagt bakaxelns placering som gör det... Inget framtill.

Postat: tis feb 26, 2008 9:23 pm
av hakno
Ok, då är det fastställt. Tack för tipsen!

Forsatte ikväll med att förbereda för svetsning. Tog tyvärr tog jag inga bilder, men det kommer snart. Vilket pyssel det är att få alla mått att stämma, men det är väl så. Ska man krångla till det får man skylla sig själv.

/Hakke

Postat: tis feb 26, 2008 10:22 pm
av Perkele70
Är du säker på att du e pappa till den där söta tjejen!?hon har redan mer hår än "Pappa Håkan"!hehe! :thumbright:

GRATTIS TILL DITT NYA PROJEKT! :thumbright:

Postat: sön mar 02, 2008 3:42 pm
av hakno
Tack för gratulationerna!

Nu sitter äntligen 240 framvagnen på plats, lite pyssel kvar med övre infästningar samt förstärkningar.

Några bilder då:

Bild
Skall bygga dit 164:a framdelen också. Måste fixa mer plåt och gas.

Bild
Infästning mot torpedvägg. Skall lägga en 2mm plåt på ovansidan lägsmed hela rambenen. Det blir en rörförstärkning också (förutom rören till fjäderbensinfästningen),
antingen mot torpeden eller mot buren. Det beror på vad SFRO tycker.

Bild
Skall svetsa en plåt mellan torped och domkraftsfäste också.

Bild

/Hakke

Postat: sön mar 02, 2008 3:52 pm
av 142R
nice :) du har inga mer bilder på när du måttade å lite sånt.. har funderingar på å göra samma på min 140..

msn?

Postat: sön mar 02, 2008 5:08 pm
av hakno
142R skrev:nice :) du har inga mer bilder på när du måttade å lite sånt.. har funderingar på å göra samma på min 140..

msn?
Lade till msn i profilen. Har någon bild till men inte med något måttande, det var ganska mycket pyssel och mätande innan jag vågade svetsa ihop skiten. Du kan väl höra av dig via msn om du funderar på något.

/Hakke

Postat: sön mar 02, 2008 10:58 pm
av Knut Åge Busengdal
først får eg gratulere deg som nybakt pappa til en fin datter :thumbright:

har fylt me litt på dette prosjektet ditt, er meget intresant de du holder på me.. har et lignende prosjekt på vent etter B30turbo164-prosjektet er ferdig.. er en 1973mod. volvo 164E som eg skal montere B6304F og M90H, men har tenkt og beholde orginal framhjulstilling og innersjermer.. har sett 164 før me dette oppsettet, en svart 164 fra svergie som var mykje omtalt for 6-7år sida.

skal bli kjekt å følge me på dette prosjektet :thumbright: