Sida 2 av 6
Postat: ons apr 09, 2008 9:11 pm
av Jens Gustavsson
Vrålapan skrev:Har beställt en bredbandslambda för att få ordning på bestyckningen, det spökar lite...
sen uppstod det ett oväntat laddtrycksfall, när jag bytte kamaxel
den nya racekammen har antagligen ett överlapp på ventilerna, detta medför att laddtrycket spolas raktigenom motorn, eller så hade den nya toppen större förbränningsutrymme?
för laddet sjönk från 1.4 bar till 0.5 bar
jag har byggt motorn för att ladda 1.5 bar, dvs sänkt kompförhållandet till 6.5:1 samt intecooler men nu med låga laddet o det låga kompförhållandet så blir det inte den fart i motorn som jag räknade med
Men, det är ju bara att dreva om kompressorn, så att laddet ökar dock finns ju inte remdrev i alla storlekar o det ska passa med längd på rem osv...
men nu med lambdan så löser jag ett bekymmer....
käns den tröttare med den vassare kammen då?
laddtrycks fallet beror på ökning av VE fylnadsgraden.
mycket vanligt att det blir så.
har du nåra data på kammen?
kan du inte dreva upp compressorn lite så du får rätt tryck igen?
Postat: tor apr 10, 2008 10:06 pm
av Vrålapan
Idag tog jag mig i kragen o slet isär motorn.
och jaghar bara mig själv att skylla, när jag bytte topp så kollade jag inte på dem!, den nya toppen har ett förbränningsutrymme minst dubbelt så stort som den första!!
så jag tog bort min kompsänknings distans.
men när jag skulle testa sen så pajade bränslepumpen?
Suck!!!
men tänkte ändå skaffa ny då denna var från en bil och antagligen tog skapligt med ström
Postat: fre apr 11, 2008 6:38 pm
av Vrålapan
12 timmar efter bränslepumpen rasade satt det en ny på plats!
filmade lite men min kamera är inte gjort för stora ljudupplevelser
den gick bra mycket bättre nu!!!
på slutet av filmen kan man höra ett vinande ljud det har inte funnits innan? misstänker att kompressorn fått en annan vinkel i förhållande till drevet på motorn så att det är remmen som tjuter lite...
Mitt projet kantas av små och stora problem! idag gick kickaxeln av? suck!!!
och batteriet var suddigt så jag fick springa igång den!
http://www.youtube.com/watch?v=GS0S9hdFryc
Postat: sön apr 13, 2008 9:58 pm
av Vrålapan
har kastat mig djupare in i förgasarens värld! höjde nålen! det fanns inga mer spår så det fick bli en bricka
varmörde aldrig men det lät lovande det lilla jag testade.
Det finns nämligen grannar som inte uppskattar att jag varvar min lilla apa sent på kvällarna

Postat: mån apr 14, 2008 11:56 am
av Jens Gustavsson
du skulle fått komma till sävar och dynat lite
vi kan nog få årdning på förgasaren då.
Postat: mån apr 14, 2008 9:33 pm
av Vrålapan
Postat: tis apr 15, 2008 7:17 pm
av Vrålapan
Lambdan monterad
Ligger mellan 12.5-14.2 bör vara lagom, eller?
Postat: ons apr 16, 2008 4:50 am
av Jens Gustavsson
Vrålapan skrev:Lambdan monterad
Ligger mellan 12.5-14.2 bör vara lagom, eller?
vilken soppa hör du på och vad har du stält lamdan på för soppa?
bättre att mäta lamda i lamda värde. alltså tex ett 0.8 värde.
Postat: ons apr 16, 2008 2:04 pm
av fredde_vit_pv
på lustgasapan fick inte lamdan gå fetare än 0.8 på last/varv
då slutade gnistan hoppa
/F
Postat: tor apr 17, 2008 3:36 pm
av Vrålapan
jag kör på vanlig 98
och lambdan går ej att ställa in, men är det inte så att det optimala värdet är 14.7:1 och lambdan visar den typ av värde?
typ 0,8 lär min aldrig visa?
och instruktionen till den är på Japanska
men det finns inga justermöjligheter, min tanke är att det värde som jag har dvs runt 13 skulle vara OK då det är lite fetare än optimalt...
Men jag är tacksam för mer info i ärendet då det är skitkul natt den nu går bra, och man vill ju justera allt rätt
Postat: tor apr 17, 2008 8:53 pm
av fredde_vit_pv
lite lättare med det här kanske!?
/F
Postat: fre apr 18, 2008 7:26 am
av PelleW
Eller så delar man bara AFR-värdet med 14.7 så har man lambda-värdet. Detta är gjort i Excelarket ovan, även om det inte är självklart vid första anblick.
-Pelle
Postat: fre apr 18, 2008 8:08 am
av j björk
Pelle och fredde, intressant
Ni har inte motsvarande för e85?
Jag kommer inte riktigt ihåg, lambda 1 på e85 är det afr 9 någonstans?
Ursäkta ot..
Postat: fre apr 18, 2008 8:56 am
av Vrålapan
Jens Gustavsson skrev:Vrålapan skrev:Lambdan monterad
Ligger mellan 12.5-14.2 bör vara lagom, eller?
vilken soppa hör du på och vad har du stält lamdan på för soppa?
bättre att mäta lamda i lamda värde. alltså tex ett 0.8 värde.
Men borde man inte sträva efter att ligga så nära 14.7:1 som möjligt?
om det nu är det optimala...
jag kan ju visserligen kleta i ett större munstycke o se om den går bättre men jag trodde ju att saken var biff om jag låg lite fetare än 14.7 typ 13, som jag gör...
Postat: fre apr 18, 2008 9:26 am
av Martin H
Vrålapan skrev:Jens Gustavsson skrev:
vilken soppa hör du på och vad har du stält lamdan på för soppa?
bättre att mäta lamda i lamda värde. alltså tex ett 0.8 värde.
Men borde man inte sträva efter att ligga så nära 14.7:1 som möjligt?
om det nu är det optimala...
jag kan ju visserligen kleta i ett större munstycke o se om den går bättre men jag trodde ju att saken var biff om jag låg lite fetare än 14.7 typ 13, som jag gör...
14,7kg luft o 1kg bränsle (98okt bensin) ger fullständig förbränning (lambda 1) men inte optimalt för max effekt, det är vid ca 12,5:1.
/mvh