Sida 2 av 2
Postat: sön apr 20, 2008 11:13 am
av Christian L
Fränt med snik som funkar!
Postat: sön apr 20, 2008 2:52 pm
av Mikael S
Kul att ni gillar
Tog ett ryck idag och bytte ut dom blåa slangarna till svarta, blev ju lite bättre i alla fall. Fast nå snyggt motorrum lär det väl aldrig bli

Postat: sön apr 20, 2008 8:00 pm
av Mattias J
riktigt coolt bygge
dina bygge är helt i min stil

Postat: lör maj 24, 2008 10:03 pm
av Mikael S
Tjahopp, på väg hem från långshyttan igår så började motorn ticka som fasen, lyfte på ventilkåpan och såg att en vippa på sexans cylinder hade gått sönder. Efter jag hade studerat lite text på autopower samt utfört lite expriment på en lös topp kom vi fram till att toppen måste bort. Måste säga att BMW gör grymma vagnar, går bra och funkar bra. Men när det väl händer nått så är det ett helvete. Vissa lösningar är så idiotiska så man blir alldelles matt. Jag är inbiten FORD fantast och 70, 80tals fordar är ungefär 1375ggr enklare att skruva med. Tyvär så är det svårt att få lika prestanda så man måste tydligen hålla ut med helt vansinniga lösningar som galna tyskar som druckit för mycket öl på arbetstid tagit fram
Vippan på bilden är föresten en piratvippa, alla andra vipporna i motorn var BMW orginal
Postat: lör maj 24, 2008 10:12 pm
av Jonas Ohlsson
om du tar bort alla toppbultar och c-ringar på den sida som är trasig så kan du styra båda vippaxlarna framåt det som behövs för att byta den trasiga vippan utan att lyfta toppen!
Postat: lör maj 24, 2008 10:16 pm
av Mikael S
Få ur den första axeln var nog inga större bekymmer men kom inte på hur man skulle få tag på den andra och dra ur den. Men nu är toppen borta redan så spelar mindre roll
Postat: lör maj 24, 2008 10:20 pm
av Jonas Ohlsson
man får pressa ut den bakifrån. ser kolvar och förbränningsrummen bra ut annars?
Postat: sön maj 25, 2008 12:41 am
av Mikael S
Jepp ser mycket bra ut. inte ett enda spikmärke

Kammen är kanonfin också så måste vara materialbrist på vippen då jag ställde spelet för två veckor sen bara
tänkte köpa en sån där packning som är 0.3mm tjockare. Bra ide?
Postat: sön maj 25, 2008 4:24 pm
av Johan Lindberg
Mikael S skrev:Måste säga att BMW gör grymma vagnar, går bra och funkar bra. Men när det väl händer nått så är det ett helvete. Vissa lösningar är så idiotiska så man blir alldelles matt.
Ja det är väll överlag på tyska vagnar, men å andra sidan tänkte inte ford till riktigt heller på pinton när man tar ut kammen bakåt
Iofs farsan bytte kam på nån gammal häck åt nån för en massa år sedan då blev det igenom torpeden

Postat: tis maj 27, 2008 5:18 pm
av Hollizini
Kör du av fler så kan jag skicka några fräscha original vippor till dig, original håller många gånger bättre än Febi skiten och alltsom oftast så skjuter man vipporna på 6an konstigt nog.
Postat: tis maj 27, 2008 7:03 pm
av Mikael S
Nu funkar bilen som vanligt igen, Passade på att peta i en tjockare topplockspackning (0.3mm tjockare). Ska ge 9.0:1 i komp istället för 9.3:1 som är orginal
Hollizini: Ja nu har jag bara orginal monterat i bilen
