Sida 2 av 3

Postat: mån dec 13, 2004 5:02 pm
av Tommy Luhr
Jens:
Med den kullagrade historian så fick jag fullt ladd vid 3000rpm 1,8bar,
Fullt vrid vid 4500rpm (710nm 441hk) max effekt vid 5500rpm (470hk).

Den andra turbon (hx50) Som var mycket stor, pumpar luft för nästan 800hk, den kom först vid 5500rpm och var tvungen att varvas till 8000rpm. Laddade med den 2bar.

Men jag tror att org insuget tog stopp någonstans under 500hk, så det spelade ingen större roll hur mycket jag laddade på.

Kunde säkert ha kört med högre tändning med men vågade inte det.
Har ju varken bredbandslamda eller egt mätare.

Gick ju skapligt iaf, och med ett litet näringstillskott på 75friska lustgashästar som följde med upp till 1bars ladd så blev responsen inte värst dålig ändå. Men det var ju en högst tillfällig lösning för att kunna köra klart serien och lite andra roliga tävlingar :D

Postat: tis dec 14, 2004 10:43 am
av Fredde Holmgren
Vad körde du med för tändkurva ungefär?

Postat: tis dec 14, 2004 5:41 pm
av Tommy Luhr
körde med en fast kurva på 17 grader

Postat: tis dec 14, 2004 7:33 pm
av Fredde Holmgren
hehe.. ja det var ju inte så mycket.. jag körde med en fast på ca 27 grader innan jag bromsade motorn.

Postat: ons dec 15, 2004 10:50 pm
av Tommy Luhr
skall installera msn ikväll, hur får jag tag på dig peppe?

Postat: tor dec 16, 2004 12:54 am
av peppe
volvo140turbo skrev:skall installera msn ikväll, hur får jag tag på dig peppe?
Adda mig på msn, min adress är: BoNetKund@hotmail.com

Skoa imorgon, men bör vara hemma vid eftermiddagen!

Postat: tor dec 16, 2004 1:42 am
av Tommy Luhr
skall bromsa en motor imorgon (torsdag) så det kan bli en lång dag men det märks om det blir något med filmerna:)

Postat: mån dec 20, 2004 1:01 pm
av Jens Gustavsson
vad bromsade ni?

Postat: mån dec 20, 2004 10:13 pm
av Tommy Luhr
gjorde ett litet bränsletest mellan 98okt och e85

std405topp på en 2,5liters underdel och en folkracekam (290-110-12mm)
samt extraktor.
Bromsade med 98okt 190hk och med e85 195hk

Men toppen tog slut vid 190hk så den förbättringen som gjordes med e85 är enbart bränslets egenskaper i sig.
Spelade ingen roll om vi tvångsmatade den med bränsle och gigantisk tändning, fick inte ur mer än så..

Postat: tis dec 21, 2004 12:39 am
av mattias
Mycket intressant, jag gillar att höra att folk provat E85 som bränsle.
Vad tror du om det bränslet i sig? Nåt du ska köra på?
Du kan ju ladda på mer.. ;)

Postat: tis dec 21, 2004 7:53 am
av Jens Gustavsson
vilken kompa hadde ni och vilken klämspalt/kolvuppstick var det? vilken förtändning var det?

Postat: tis dec 21, 2004 4:21 pm
av Tommy Luhr
vi körde med futtiga 10:6 i kompförhållande, standrard klämspalt utan kolvuppstick..
37graders förtändning

Postat: tis dec 21, 2004 5:17 pm
av Axel
volvo140turbo skrev:vi körde med futtiga 10:6 i kompförhållande, standrard klämspalt utan kolvuppstick..
37graders förtändning
10:6=1,66667:1 är lite lågt ja... är du säker på att det inte var 10,6:1? :smt017 :smt111

Postat: tis dec 21, 2004 7:45 pm
av robban
var nog de han menade hehe

Postat: tis dec 21, 2004 9:59 pm
av Tommy Luhr
japp :) 10,6:1 hehe. ursäkta slarvet