Sida 2 av 8
Postat: mån mar 31, 2008 8:43 pm
av Luddfig
Fan långdojjan står och gör sig fin i bakgrunden på sista bilden

Postat: mån mar 31, 2008 10:02 pm
av Jernström
skeden skrev:Fan långdojjan står och gör sig fin i bakgrunden på sista bilden

hehe ja.. den står och längtar efter motor och låda.. har hört att du skulle komma ut någon helg så vi kan lasta över det?

Postat: sön apr 06, 2008 11:22 am
av Jernström
Nu är ett Megasquirt beställt från glensgarage. blev ett MS1 v3.0 med kablage och ett megastim.
har även varit på skroten och plockat lite spridarkontakter(volvo 740), lufttempgivare (volvo 440) och en
spjällägesgivare från en 90 tals ford.
Postat: sön apr 06, 2008 2:24 pm
av LarC
Våra MS lämnade Miami för ett par timmar sedan.

uppdatering
Postat: ons maj 07, 2008 7:02 pm
av Jernström
jaha, nu har man suttit och lött ett antal timmar.. så megasquirtet är nästintill klart.. bara några lödningar kvar..
har även sett till att få fäste till tempgivaren och gasspjällsgivaren svetsade med hjälp av torstentec och ludde... äger ju ingen mig svets själv..
började även känna lite på kabelhärvan till motorn... men suget försvann ganska snabbt då jag insåg att det inte var helt lätt...
har även beställt rörböjar till ett framtida grenrör..
det som är kvar att göra nu då innan uppstarten:
*montera orginal grenrör och org turbo med avgassystem
*montera lufttempgivaren, lambda sond, tändspole och fördelarlock, även byta soppapump
*koppla in elhärvan och fixa en grundmapp.
det är väl det jag vet just nu...

Postat: ons maj 07, 2008 9:39 pm
av stefan j fd cab
Postat: ons maj 07, 2008 9:49 pm
av Jernström
sweet

Postat: ons maj 07, 2008 9:52 pm
av readytorace
har på mer vilda japsbilar om du/ni vill ha
Postat: tor maj 08, 2008 3:05 pm
av stefan j fd cab
kör på dom är ju asfräna
har du dom på nån sida så du slipper länka eller
Postat: ons maj 21, 2008 9:12 pm
av TommyBrand
jävligt grymt stuk. Är den reggad med motorn eller hur gör du med besiktning? Har nämligen en likadan jag med, fast en 72a som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
Postat: tor maj 22, 2008 9:22 pm
av Jernström
TommyBrand skrev:jävligt grymt stuk. Är den reggad med motorn eller hur gör du med besiktning? Har nämligen en likadan jag med, fast en 72a som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.
nej den är tyvärr inte reggad med motor och låda och bakaxel..
men det borde väl gå att regga motorn med bilen.. den är ju bara på 135hk orginal. blir väl som ombyggt fordon då. det är värre med den breda bakaxeln... tänkte slänga på 850 fälgar och kolla om det fortfarande sticker ut så mkt...
bilen är nu avställd och obes..
är sugen på att regga den som ombyggt fordon i framtiden, men det är ju inte helt gratis och är därför inte högsta prioritet just nu..

Postat: fre maj 30, 2008 3:12 pm
av Jernström
jaha, några timmars meckande senare är nu alltså megasquirtet helt färdiglött och nästan hela kabelhärvan är inkopplad.
testade förra helgen att koppla in boxen och datan till bilen och försöka få signal från vr givaren, men det misslyckades...
senare nu i veckan fick jag och LarC äntligen en signal som visade ca 200rpm..
även lufttempgivaren, vattentempen och TPSen fungerade.
kostade även på mig ny rotor och fördelarlock och tändkablar.
i helgen blir det väl att försöka få fram en gnista.
och koppla in bränsepumpar och lite annat tjaffs...
Postat: sön jun 01, 2008 8:57 pm
av Jernström
jahapp, då var helgen över och bränslepumparna blev inkopplade... även elfläkten.. kom väl igentligen inte så mkt närmre en uppstart, då bilen inte fick någon gnista...
ska nu byta ut ett felaktigt motstånd i mset, lödde dit ett 390ohm istället för ett 330ohms som skulle sitta där i tändningskretsen igentligen. har läst att det ska vara känsligt.
ska även försöka få tag i någon skaplig mapp som man kan börja på.

uppstart
Postat: lör jun 07, 2008 9:42 pm
av Jernström
äntligen startade bilen.
motståndet behövdes inte bytas ut, utan felet var att transistorn på tändningsutgången gjordade i heat sinken där den sitter monterad... var inte en vb921 som det stod i lödguiden. utan min version hade istället en metallbaksida och en mica/isolator skulle alltså monteras mellan heat sinken och transistorn...
fixade även bränsle och tändmapp av melkutt som man kunde tillverka en egen mapp av...
efter det så hoppade motorn nästan igång av sig självt och den hade tomgång och allting med en gång... vart väldigt förvånad..
dock så upptäckte jag att mappsensorn inte var försedd med någon slang och bilen gick inte alls lika bra efter att den monterades...
men men, man hade iallafall kommit en bra bit på vägen..
vid första provturen upptäcktes även att 3an inte gick att få i alls i fart, och 4an fick våldas i.
så nya synkringar måste fås tag i...
med 1,2,5an och backen gick det inte så värst bra att fixa någon schysst mapp, utan istället blir det att fokusera på att laga lådan.
hade tänkt att hinna få bilen körbar till en dag på strippen i strängnäs om en vecka. men nu ser det inte så värst ljust ut måste jag säga..
det som är kvar att göra är alltså:
*fixa fram och montera synkringar till 3an och 4ans växel till m90 lådan..(någon som har eller vet vart man kan få tag i dom?)
*fixa fram en bakruta.
*få till en körbar mapp
*byta till lagliga däck där det är lite slitet och få dom balanserade.
*gänga in högra styrleden så framvagnsinställningen blir bättre (finns 2 lägen nu när man kör)
det är iaf tur att man har semester nu i veckan som kommer, det gör ju att det iallafall finns en chans att hinna...

Postat: sön jun 15, 2008 11:30 am
av Jernström
bilen hanns inte klar till strängnäs. dessutom ändrade dom ju anmälningsdag helt plötsligt, från den 14e till den 9e. men ändå kunde bilar efteranmäla sig på plats.
framstegen med bilen under veckan har väl inte varit så enorma, gjorde ett desperat försök med att montera en gammal m47 låda från en 740 som gått 44000 mil.
var tvungen att korta axeln i lådan ca 5cm, och kapa ur för VR givaren i sprängkåpan. fick även flytta över kopplingsarmen från min m90 låda och kulan som den ledar mot då jag ville ha kvar hydraliska kopplingen. växellådsbalken och spakstället fick även moddas lite och ett nytt stödlager inhandlades. fick såklart ta lamellen från 740n och tryckplattan använde jag den som satt monterad innan, (sachs sporting hette den, vet ej om det är orginal eller ej, var ingen 712 platta iaf) hittade även en sliten 6puckad sinter under tryckplattan vid demonteringen

, den hade någon tidigare ägare svetsat om centrumet för att den skulle passa till m90 lådan... vid det här laget har lådan blivit monterad/demonterad ca 7ggr..
monterade även bromsok bak och luftade alla bromsar.
men när provturen kom till kritan så kopplade självklart inte bilen ur. där slutade veckans meck då man insåg att lådan skulle demonteras en gång till, tiden var ute och livsgnistan försvann
det är bara att ta nya tag någon dag.. ska slänga upp lite bilder också tänkte jag...