Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
värmde upp toppen till ca 150 grader, svetsade med MIG i små, små intervaller med mycket ström över hela toppen. altså inte ett förbränningsrum åt gången utan lite lit i alla, tar ganska länge. sedan efter svetsning släpte vi ner temperaturen i 6 timmar tils den låg på rums temperatur. planades efteråt.
syns inga prickor iaf. får väl se då den blir körd.
/andre'
syns inga prickor iaf. får väl se då den blir körd.
/andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Epoxyn har härdat i kanalen och i insuget, filade snabbt ner till rätt form. Kanalstorleken är 1050mm2 på minsta stället om man räknar ut det från flödet och gashastigheten uppmätt med pitot.
Här är resultatet, kanalen har inte rätt yt-finnish ännu. Vet inte hur det påverkar flödet.
2mm_52cfm
4mm_97cfm
6mm_146cfm
8mm_186cfm
10mm_214cfm
12mm_232cfm
14mm_234cfm
Motorn kommer att ha ett piston_cfm_demand på mellan 210cfm och 230 cfm, beroende på hur bra motorn kommer fungera. Då ligger hastigheten på 311fps vid 210cfm och 340fps vid 230cfm.


http://www.anorrback.fi//picture_library/ohc.jpg
http://www.anorrback.fi//picture_library/ohc2.jpg
/Andre'
Här är resultatet, kanalen har inte rätt yt-finnish ännu. Vet inte hur det påverkar flödet.
2mm_52cfm
4mm_97cfm
6mm_146cfm
8mm_186cfm
10mm_214cfm
12mm_232cfm
14mm_234cfm
Motorn kommer att ha ett piston_cfm_demand på mellan 210cfm och 230 cfm, beroende på hur bra motorn kommer fungera. Då ligger hastigheten på 311fps vid 210cfm och 340fps vid 230cfm.


http://www.anorrback.fi//picture_library/ohc.jpg
http://www.anorrback.fi//picture_library/ohc2.jpg
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Avgas är urputsad ordentlig. Går nog att få flöde med orginalventiler men, tid/arean räcker inte till mera än ca 5500 rpm på insug med orginal.loop skrev:Hur bra tror du man kan få till det med orginalventiler? Och gjorde du mycket på avgas?
Därför bör man köra 46/36 ventiler. inte 44.5/38 som alla kör, det förvärrar bara problemet.
/Andre'
power
lyfter denna tråd lite.
jag håller på med en 2.0L pinto topp och pratade med TG-motor idag om att montera 46mm insug ventiler
(tänkte snik trimma lite och har en ny KentCam RL32 liggandes
och en portad topp med orginalventiler i)
men han sa till mej att 46mm får inte plats???
stämmer detta eller är det bara att lämna in och få ditt satt 46mm ventiler på insug och behålla 36mm på avgassidan?
jag håller på med en 2.0L pinto topp och pratade med TG-motor idag om att montera 46mm insug ventiler
(tänkte snik trimma lite och har en ny KentCam RL32 liggandes
och en portad topp med orginalventiler i)
men han sa till mej att 46mm får inte plats???
stämmer detta eller är det bara att lämna in och få ditt satt 46mm ventiler på insug och behålla 36mm på avgassidan?
Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm
Undrar lite om motorn blev kört sen, är ett väldigt intressant experiment.