Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm, bromsad.

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

värmde upp toppen till ca 150 grader, svetsade med MIG i små, små intervaller med mycket ström över hela toppen. altså inte ett förbränningsrum åt gången utan lite lit i alla, tar ganska länge. sedan efter svetsning släpte vi ner temperaturen i 6 timmar tils den låg på rums temperatur. planades efteråt.

syns inga prickor iaf. får väl se då den blir körd.


/andre'
power
iron_man
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: mån mar 17, 2008 5:53 pm
Ort: ske-å

Inlägg av iron_man »

verkar funka bra med migen iallafall på min fösta pinto topp. vi svetsade utan att för värma dock blev det lite porer som man fick fixa till. och jag har kört ca 500mil med det utan att det har blivit några sprickor
You Can Never Go Fast Enough
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Epoxyn har härdat i kanalen och i insuget, filade snabbt ner till rätt form. Kanalstorleken är 1050mm2 på minsta stället om man räknar ut det från flödet och gashastigheten uppmätt med pitot.

Här är resultatet, kanalen har inte rätt yt-finnish ännu. Vet inte hur det påverkar flödet.

2mm_52cfm
4mm_97cfm
6mm_146cfm
8mm_186cfm
10mm_214cfm
12mm_232cfm
14mm_234cfm


Motorn kommer att ha ett piston_cfm_demand på mellan 210cfm och 230 cfm, beroende på hur bra motorn kommer fungera. Då ligger hastigheten på 311fps vid 210cfm och 340fps vid 230cfm.


BildBild


http://www.anorrback.fi//picture_library/ohc.jpg
http://www.anorrback.fi//picture_library/ohc2.jpg

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

lite nya bilder på silikon avgjutningar finns på www.anorrback.fi och sen referenser.


/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

tittade lite snabbt.

vad skulle ett 'rakare tak' göra för flödet?
kändes som det skulle kunna bli lite lite turbulens direkt efter strypningen och mot ventilstyrningen.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kadett4wd skrev:tittade lite snabbt.

vad skulle ett 'rakare tak' göra för flödet?
kändes som det skulle kunna bli lite lite turbulens direkt efter strypningen och mot ventilstyrningen.
jepp, man skulle kunna plasta ner taket lite efter styrningen.

den är helt ofilad där.


/Andre'
power
HansM
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 09, 2008 2:57 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av HansM »

Vad använder ni för svetstråd/tillsats när ni svetsar topparna?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

HansM skrev:Vad använder ni för svetstråd/tillsats när ni svetsar topparna?
Helt vanlig svaart tråd.


/Andre'
power
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Hur bra tror du man kan få till det med orginalventiler? Och gjorde du mycket på avgas?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

loop skrev:Hur bra tror du man kan få till det med orginalventiler? Och gjorde du mycket på avgas?
Avgas är urputsad ordentlig. Går nog att få flöde med orginalventiler men, tid/arean räcker inte till mera än ca 5500 rpm på insug med orginal.

Därför bör man köra 46/36 ventiler. inte 44.5/38 som alla kör, det förvärrar bara problemet.

/Andre'
power
BMR
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: lör jan 19, 2008 3:39 pm
Ort: Trelleborg

Inlägg av BMR »

lyfter denna tråd lite.

jag håller på med en 2.0L pinto topp och pratade med TG-motor idag om att montera 46mm insug ventiler

(tänkte snik trimma lite och har en ny KentCam RL32 liggandes
och en portad topp med orginalventiler i)

men han sa till mej att 46mm får inte plats???

stämmer detta eller är det bara att lämna in och få ditt satt 46mm ventiler på insug och behålla 36mm på avgassidan?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Det beror på kammen, ventilerna öppnar ju snett mot varanda så vid överlappet går dom nära varandra.

Kolla vid vilket lyft dom tar i varandra.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

hur gick det med motorn? blev den bromsad



Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

har inte ännu blivit körd, den är dock ihopplockad.

/Andre'
power
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm

Inlägg av Karl V »

Undrar lite om motorn blev kört sen, är ett väldigt intressant experiment.
Skriv svar