Sida 2 av 3

Postat: tor aug 28, 2008 12:44 pm
av norrback
värmde upp toppen till ca 150 grader, svetsade med MIG i små, små intervaller med mycket ström över hela toppen. altså inte ett förbränningsrum åt gången utan lite lit i alla, tar ganska länge. sedan efter svetsning släpte vi ner temperaturen i 6 timmar tils den låg på rums temperatur. planades efteråt.

syns inga prickor iaf. får väl se då den blir körd.


/andre'

Postat: tor aug 28, 2008 6:33 pm
av iron_man
verkar funka bra med migen iallafall på min fösta pinto topp. vi svetsade utan att för värma dock blev det lite porer som man fick fixa till. och jag har kört ca 500mil med det utan att det har blivit några sprickor

Postat: lör aug 30, 2008 1:52 pm
av norrback
Epoxyn har härdat i kanalen och i insuget, filade snabbt ner till rätt form. Kanalstorleken är 1050mm2 på minsta stället om man räknar ut det från flödet och gashastigheten uppmätt med pitot.

Här är resultatet, kanalen har inte rätt yt-finnish ännu. Vet inte hur det påverkar flödet.

2mm_52cfm
4mm_97cfm
6mm_146cfm
8mm_186cfm
10mm_214cfm
12mm_232cfm
14mm_234cfm


Motorn kommer att ha ett piston_cfm_demand på mellan 210cfm och 230 cfm, beroende på hur bra motorn kommer fungera. Då ligger hastigheten på 311fps vid 210cfm och 340fps vid 230cfm.


BildBild


http://www.anorrback.fi//picture_library/ohc.jpg
http://www.anorrback.fi//picture_library/ohc2.jpg

/Andre'

Postat: tor dec 18, 2008 12:21 pm
av norrback
lite nya bilder på silikon avgjutningar finns på www.anorrback.fi och sen referenser.


/Andre'

Postat: tor dec 18, 2008 12:56 pm
av Kadett4wd
tittade lite snabbt.

vad skulle ett 'rakare tak' göra för flödet?
kändes som det skulle kunna bli lite lite turbulens direkt efter strypningen och mot ventilstyrningen.

Postat: tor dec 18, 2008 1:10 pm
av norrback
Kadett4wd skrev:tittade lite snabbt.

vad skulle ett 'rakare tak' göra för flödet?
kändes som det skulle kunna bli lite lite turbulens direkt efter strypningen och mot ventilstyrningen.
jepp, man skulle kunna plasta ner taket lite efter styrningen.

den är helt ofilad där.


/Andre'

Postat: tor dec 18, 2008 4:19 pm
av HansM
Vad använder ni för svetstråd/tillsats när ni svetsar topparna?

Postat: fre dec 19, 2008 8:21 am
av norrback
HansM skrev:Vad använder ni för svetstråd/tillsats när ni svetsar topparna?
Helt vanlig svaart tråd.


/Andre'

Postat: ons dec 24, 2008 12:35 am
av loop
Hur bra tror du man kan få till det med orginalventiler? Och gjorde du mycket på avgas?

Postat: ons dec 24, 2008 9:56 am
av norrback
loop skrev:Hur bra tror du man kan få till det med orginalventiler? Och gjorde du mycket på avgas?
Avgas är urputsad ordentlig. Går nog att få flöde med orginalventiler men, tid/arean räcker inte till mera än ca 5500 rpm på insug med orginal.

Därför bör man köra 46/36 ventiler. inte 44.5/38 som alla kör, det förvärrar bara problemet.

/Andre'

Postat: ons jun 17, 2009 2:36 pm
av BMR
lyfter denna tråd lite.

jag håller på med en 2.0L pinto topp och pratade med TG-motor idag om att montera 46mm insug ventiler

(tänkte snik trimma lite och har en ny KentCam RL32 liggandes
och en portad topp med orginalventiler i)

men han sa till mej att 46mm får inte plats???

stämmer detta eller är det bara att lämna in och få ditt satt 46mm ventiler på insug och behålla 36mm på avgassidan?

Postat: ons jun 17, 2009 3:44 pm
av norrback
Det beror på kammen, ventilerna öppnar ju snett mot varanda så vid överlappet går dom nära varandra.

Kolla vid vilket lyft dom tar i varandra.

/Andre'

Postat: ons jun 17, 2009 3:53 pm
av Mattias J
hur gick det med motorn? blev den bromsad



Mvh Mattias

Postat: ons jun 17, 2009 6:40 pm
av norrback
har inte ännu blivit körd, den är dock ihopplockad.

/Andre'

Re: Pinto IS-topp experiment -> 240cfm@14mm

Postat: tis okt 11, 2011 7:12 pm
av Karl V
Undrar lite om motorn blev kört sen, är ett väldigt intressant experiment.