Sida 2 av 7
Postat: lör jan 08, 2005 8:06 pm
av Fredde Holmgren
för mig funkar det utmärkt, ska prova en storlek mindre avgashus i bänken hade ja tänkt få se om det går få lite mer respons utan att strypa....har en hx-50 med 72mm turbin och 19's hus, ska prova 16. Hade mottryck på 0,1 bar under laddtrycket vid de höga laddtrycken när jag bänkade.
Postat: lör jan 08, 2005 8:23 pm
av Tommy Luhr
phredde skrev:för mig funkar det utmärkt, ska prova en storlek mindre avgashus i bänken hade ja tänkt få se om det går få lite mer respons utan att strypa....har en hx-50 med 72mm turbin och 19's hus, ska prova 16. Hade mottryck på 0,1 bar under laddtrycket vid de höga laddtrycken när jag bänkade.
Det låter ju vettigt, vad är det för värden på dina kammar Phredde?
Postat: mån jan 10, 2005 8:25 am
av Jens Gustavsson
fredde du skulle få testa ett större avgashus också så att avgastrycket sjunker ca 0.5 bar och se hur mycket effekten ökar.
Postat: mån jan 10, 2005 3:17 pm
av Armin
så nanometern skall altså in i grenröret? eller i avgas systemet?
Postat: mån jan 10, 2005 3:42 pm
av Daniel Bjälevik
Armin skrev:så nanometern skall altså in i grenröret? eller i avgas systemet?
I grenröret före turbin förslagsvis
Mvh Bjäle
Postat: mån jan 10, 2005 4:27 pm
av dannej
hur löser ni det rent prakiskt? det blir ju ganska varmt...
Jag tänkte ha ett långt rör mellan grenrör och tryckmätaren, och på så sätt förhoppningsvis inte få så mycekt värme i mätaren.
Postat: tis jan 11, 2005 12:48 am
av Armin
ska nog fixa en sån!
kan man montera det på en avgas kanal på grenröret eller måste det varar på kollektorn så att säga jag har ju EGR plugg i varje kanal och tänkte använda mig utan en av dom..
Postat: tis jan 11, 2005 1:23 pm
av Jens Gustavsson
den ska sitta just före avgas turbinen
Postat: lör dec 31, 2005 5:23 pm
av Kadett4wd
ja tänkte kolla vad ni tror om detta.
jag kommer köra en najs mergekollektor, men med rören placerade så att jag kan sätta en vägg i mitten så det blir 'pulssplit'
Väggen kommer sticka ned en bit in i avgashuset, kanske 4-5cm(singel inlopp på turbon)
Sen sitter wastegaten nedanför denna plåt inne i avgashuset, (special)
låt kritiken flöda..
Mvh
Postat: mån jan 02, 2006 1:39 pm
av Ante Karlsson
Hej!
Jag hade 0,7 bar i avgasmotryck vid 1,8 bars laddtryck på min förra motor. 16v b230 spis.
Detta med en GT42 . 69mm turbin A/R 1.22 .
Mvh Ante
Postat: mån jan 02, 2006 3:11 pm
av Tegheim
När jag körde min 1.3liters wankel så hade jag en T04E med 1.15 avgashus och när jag laddade 1.1bar så hade jag 0.3bar mottryck. Redan då märkte jag att turbon inte räckte till vid höga varv och tänkte byta till 1.30 i avgashus. Som jag lärt mig så får du mer toppeffekt ju mindre mottryck du har, men har du 0 i mottryck när du nått toppen så har du säkert ganska seg laddtryckskurva med mycket turbolag.
Enligt SL Turbo så är allt mellan 0.1-0.3bar mottryck bra, mer mottryck och det är dags att byta turbo.
Man borde ju även kunna få mottryck om grenröret är dåligt byggt eller med för små rör. Likaså mot wastegaten.
På min nya 2.0liters wankel kommer jag åka med GT45 med 1.72 på avgassidan. Den kommer nog bli ganska lagom.
Postat: mån jan 02, 2006 6:34 pm
av Kadett4wd
en wankel måste väl i stort sett ha lågt avgasmottryck.
risk att bränna tätningar o grejs annars har jag för mig.
+ att en wankel har väl nästan problem med för hög temp på avgaserna?
Postat: mån jan 02, 2006 6:55 pm
av timturbo
Någon som vet ungefär hur de blir med 940 grenrör och HX40 vid 1.5bar??
Blir de alldeless för högt mottryck eller kan de funka på ett budgetbygge??
Postat: mån jan 02, 2006 8:36 pm
av Jens Gustavsson
Ante - Arvika skrev:Hej!
Jag hade 0,7 bar i avgasmotryck vid 1,8 bars laddtryck på min förra motor. 16v b230 spis.
Detta med en GT42 . 69mm turbin A/R 1.22 .
Mvh Ante
bra siffror, hur stor är kompressorn? och hur mycket effekt gav motorn ungefär, kamaxlar?
min S81 på B20 med 61mm in 69-70ut ger ca 1.2 bar avgastryck vid 1.6bar. vid lägre tryck ca 1.2 bar så blir avgastrycket ca 0.6-0.7bar.
Postat: mån jan 02, 2006 8:43 pm
av Jens Gustavsson
Tegheim skrev:När jag körde min 1.3liters wankel så hade jag en T04E med 1.15 avgashus och när jag laddade 1.1bar så hade jag 0.3bar mottryck. Redan då märkte jag att turbon inte räckte till vid höga varv och tänkte byta till 1.30 i avgashus. Som jag lärt mig så får du mer toppeffekt ju mindre mottryck du har, men har du 0 i mottryck när du nått toppen så har du säkert ganska seg laddtryckskurva med mycket turbolag.
Enligt SL Turbo så är allt mellan 0.1-0.3bar mottryck bra, mer mottryck och det är dags att byta turbo.
Man borde ju även kunna få mottryck om grenröret är dåligt byggt eller med för små rör. Likaså mot wastegaten.
På min nya 2.0liters wankel kommer jag åka med GT45 med 1.72 på avgassidan. Den kommer nog bli ganska lagom.
hadde du värkligen bara 0.3 bar avgastryck vid 1.1 bar ladd
på peters BMW 02 turbo med T04E trim 60 57mm in 65 ut och 1.15avgashus så blev avgastrycket på höga rpm lika högt som laddtrycket (vid 1.6bar), men det såg hyfsat ut vid lägre ca 0.6 bar vid 1.0bar.
SL:s utalande, vid vilket laddtryck skulle det bli 0.1-0.3bars avgastryck? (lät lågt

)
GIK förespråkar dubbla avgastrycket mot laddtrycket som axeptabelt
