Renault R8 Gordini - 1965 // kolvar och foder hittade!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

har nu plockat ur vevaxlen, sen hällt i lite rostlösning. ska prova att känna på dom till helgen.. men ni tror alltså de kan fungera att blåsa i massa fett så att dom kommer ut? :) ni ska veta att dom sitter något fruktansvärt hårt... :lol:
team weber power
SR
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör sep 29, 2007 4:34 pm

Inlägg av SR »

holmsjon skrev:Svetsa fast vevaxeln i kraftuttaget på traktorn... de borde väl funka??? :thumbright: :doh:
Ja det borde väll fungera :hihi:
Glöm inte att filma de :thumbright:
Användarvisningsbild
Rillan_142
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 10, 2007 12:54 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Rillan_142 »

Haha men vafan, det måste fan gå! :hihi: ställ ner blocket på golvet sen fixa nå mellanlägg att lägga på kolvarna sen är det bara bruka lite våld med STORA släggan :D
Mvh Rickard!

Growing old is mandatory, growing up is optionally :D
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

nu är läget följande, vi har gett upp de gamla blocket nu.
och då kommer de intressanta: vad ska man sätta i istället..?

vi har kommit fram till ett par alternativ

1, leta reda på ett annat block, dock i princip omöjligt! skulle ta skitlänge..

2, ta b14 från 340, passar rakt av

3, fixa en adapter och sätta i rally B20n från 140n då jag ska bygga ny maskin till den.

om man tar antingen alternativ 2-3 så kan man leta upp en orginalmotor och renovera vid sidan om och sen sätta i?

vad sägs?
ge mig förslag! :D :thumbright:

// matte
team weber power
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hmm nu är inte jag nått geni men antar ändå kolvarna är kassa varför bara inte spräcka dom med nått så spänningen i dom släpper??om du ändå sen kan byta kolv foder så hugg utav satan med en huggmejsel.varför inte en audi snurra i den eller subaru??borde gå att passa ihop mot en låda dessutom.
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

mjo men lyftarna är kvar också och dom sitter som berget..
ja som sagt, de e inte bra att ha öppna tändstiftshål i 25 år.. då sitter de därefter :lol:
team weber power
A5Linus
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör sep 06, 2008 12:24 pm
Ort: lerum

Inlägg av A5Linus »

när du har fått ut kamen så kan du göra samma sak med lyftarna.
våld löser mycket ;)

sedan ett motor alternativ är ju en Alpine 5 turbo motor (förgasar sug-turbo i grunden men det går ju att lösa. 110hk å 1307cc med X-flow topp)
finns ett par dom bygger om R8orna till att ha Alpine5 motorer så.
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

jo men många som kör mittmotor eller svans som renaulten stoppar i subaru audi för det är enkelt passa ihop med en vxl låda.finns en del sånna bubblor och även en del fieros byggda så.en imreza motor i en gordini vore nått
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

A5Linus skrev:när du har fått ut kamen så kan du göra samma sak med lyftarna.
våld löser mycket ;)
kammen sitter också rätt bra :wink: våld har vi använt massor xD
team weber power
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

jag röstar för b20 maskinen :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

ja jag tror de skulle vara ett fränt alternativ :D hjullyft? :wink: hehe, jag ska måtta lite på de någon dag och se hur de kan bli med en b20 i de motorutrymmet :twisted:
team weber power
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

gör ett bad av citronsyra, stoppa ner blocket?

jag citerar internet:

"Citronsyra
Egenskaper
- Bra mot rost och kalk.

Användningsområden
- Rostborttagninig
- Avkalkning
- Koppar och silverputs
- Antimögelbehandling av obehandlat trä

VARNING
- Aluminium, zinkdetaljer och galvaniserade ytor förstörs.
- Tätninsytor på kolvar i bromsok och invändigt i bromscylindrar skall ej behandlas med citronsyra. "


Varningen gör ju att man kanske inte vill ha lagerytor i badet, men å andra sidan om de är lika rostiga så ska det väl fräschas upp med ö-dim lager eller?
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Leta reda på en annan Renaultspis tycker jag... Är B14-modellen nu på samma bas så lär det väl gå att få fart i en sådan också? Och rostiga 343or med slangomatic är ju inget ekonomin går i kras för att man köper direkt... :hihi:
Användarvisningsbild
Bert-Ola
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: lör jan 06, 2007 12:35 pm
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Bert-Ola »

Cpt Tuttle skrev:Leta reda på en annan Renaultspis tycker jag... Är B14-modellen nu på samma bas så lär det väl gå att få fart i en sådan också? Och rostiga 343or med slangomatic är ju inget ekonomin går i kras för att man köper direkt... :hihi:
Helt rätt tycker jag, är inte så många R8 Gordini tillverkade.
Ju närmre originalrenovering du kommer ju högre värde får du i bilen.
Riktigt roliga klenoder dessa Gordinis. :)
Motorn låter gott
Club Renault Sverige
De varvar rätt bra för att vara en "originalbil" YouTube-film
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en volvo B14 motor med seriöst portad topp och trim kam kan bli ricktigt fin fart i. ( en underskattad motor)

vilken effekt är du ute efter?
Skriv svar