Sida 2 av 5

Postat: fre jun 13, 2008 7:32 pm
av weber-power
har nu plockat ur vevaxlen, sen hällt i lite rostlösning. ska prova att känna på dom till helgen.. men ni tror alltså de kan fungera att blåsa i massa fett så att dom kommer ut? :) ni ska veta att dom sitter något fruktansvärt hårt... :lol:

Postat: fre jun 13, 2008 7:46 pm
av SR
holmsjon skrev:Svetsa fast vevaxeln i kraftuttaget på traktorn... de borde väl funka??? :thumbright: :doh:
Ja det borde väll fungera :hihi:
Glöm inte att filma de :thumbright:

Postat: fre jun 13, 2008 7:56 pm
av Rillan_142
Haha men vafan, det måste fan gå! :hihi: ställ ner blocket på golvet sen fixa nå mellanlägg att lägga på kolvarna sen är det bara bruka lite våld med STORA släggan :D

Postat: mån sep 08, 2008 3:42 pm
av weber-power
nu är läget följande, vi har gett upp de gamla blocket nu.
och då kommer de intressanta: vad ska man sätta i istället..?

vi har kommit fram till ett par alternativ

1, leta reda på ett annat block, dock i princip omöjligt! skulle ta skitlänge..

2, ta b14 från 340, passar rakt av

3, fixa en adapter och sätta i rally B20n från 140n då jag ska bygga ny maskin till den.

om man tar antingen alternativ 2-3 så kan man leta upp en orginalmotor och renovera vid sidan om och sen sätta i?

vad sägs?
ge mig förslag! :D :thumbright:

// matte

Postat: mån sep 08, 2008 4:34 pm
av readytorace
hmm nu är inte jag nått geni men antar ändå kolvarna är kassa varför bara inte spräcka dom med nått så spänningen i dom släpper??om du ändå sen kan byta kolv foder så hugg utav satan med en huggmejsel.varför inte en audi snurra i den eller subaru??borde gå att passa ihop mot en låda dessutom.

Postat: mån sep 08, 2008 4:40 pm
av weber-power
mjo men lyftarna är kvar också och dom sitter som berget..
ja som sagt, de e inte bra att ha öppna tändstiftshål i 25 år.. då sitter de därefter :lol:

Postat: mån sep 08, 2008 4:51 pm
av A5Linus
när du har fått ut kamen så kan du göra samma sak med lyftarna.
våld löser mycket ;)

sedan ett motor alternativ är ju en Alpine 5 turbo motor (förgasar sug-turbo i grunden men det går ju att lösa. 110hk å 1307cc med X-flow topp)
finns ett par dom bygger om R8orna till att ha Alpine5 motorer så.

Postat: mån sep 08, 2008 4:52 pm
av readytorace
jo men många som kör mittmotor eller svans som renaulten stoppar i subaru audi för det är enkelt passa ihop med en vxl låda.finns en del sånna bubblor och även en del fieros byggda så.en imreza motor i en gordini vore nått

Postat: mån sep 08, 2008 5:11 pm
av weber-power
A5Linus skrev:när du har fått ut kamen så kan du göra samma sak med lyftarna.
våld löser mycket ;)
kammen sitter också rätt bra :wink: våld har vi använt massor xD

Postat: mån sep 08, 2008 5:28 pm
av Rogge
jag röstar för b20 maskinen :)

Postat: mån sep 08, 2008 7:14 pm
av weber-power
ja jag tror de skulle vara ett fränt alternativ :D hjullyft? :wink: hehe, jag ska måtta lite på de någon dag och se hur de kan bli med en b20 i de motorutrymmet :twisted:

Postat: tis sep 09, 2008 7:20 am
av Nicklas Eriksson
gör ett bad av citronsyra, stoppa ner blocket?

jag citerar internet:

"Citronsyra
Egenskaper
- Bra mot rost och kalk.

Användningsområden
- Rostborttagninig
- Avkalkning
- Koppar och silverputs
- Antimögelbehandling av obehandlat trä

VARNING
- Aluminium, zinkdetaljer och galvaniserade ytor förstörs.
- Tätninsytor på kolvar i bromsok och invändigt i bromscylindrar skall ej behandlas med citronsyra. "


Varningen gör ju att man kanske inte vill ha lagerytor i badet, men å andra sidan om de är lika rostiga så ska det väl fräschas upp med ö-dim lager eller?

Postat: tor sep 11, 2008 9:08 am
av Cpt Tuttle
Leta reda på en annan Renaultspis tycker jag... Är B14-modellen nu på samma bas så lär det väl gå att få fart i en sådan också? Och rostiga 343or med slangomatic är ju inget ekonomin går i kras för att man köper direkt... :hihi:

Postat: tor sep 11, 2008 9:53 am
av Bert-Ola
Cpt Tuttle skrev:Leta reda på en annan Renaultspis tycker jag... Är B14-modellen nu på samma bas så lär det väl gå att få fart i en sådan också? Och rostiga 343or med slangomatic är ju inget ekonomin går i kras för att man köper direkt... :hihi:
Helt rätt tycker jag, är inte så många R8 Gordini tillverkade.
Ju närmre originalrenovering du kommer ju högre värde får du i bilen.
Riktigt roliga klenoder dessa Gordinis. :)
Motorn låter gott
Club Renault Sverige
De varvar rätt bra för att vara en "originalbil" YouTube-film

Postat: tor sep 11, 2008 12:59 pm
av Jens Gustavsson
en volvo B14 motor med seriöst portad topp och trim kam kan bli ricktigt fin fart i. ( en underskattad motor)

vilken effekt är du ute efter?