Sida 2 av 5
Postat: fre jun 13, 2008 7:32 pm
av weber-power
har nu plockat ur vevaxlen, sen hällt i lite rostlösning. ska prova att känna på dom till helgen.. men ni tror alltså de kan fungera att blåsa i massa fett så att dom kommer ut?

ni ska veta att dom sitter något fruktansvärt hårt...

Postat: fre jun 13, 2008 7:46 pm
av SR
holmsjon skrev:Svetsa fast vevaxeln i kraftuttaget på traktorn... de borde väl funka???

Ja det borde väll fungera
Glöm inte att filma de

Postat: fre jun 13, 2008 7:56 pm
av Rillan_142
Haha men vafan, det måste fan gå!

ställ ner blocket på golvet sen fixa nå mellanlägg att lägga på kolvarna sen är det bara bruka lite våld med STORA släggan

Postat: mån sep 08, 2008 3:42 pm
av weber-power
nu är läget följande, vi har gett upp de gamla blocket nu.
och då kommer de intressanta: vad ska man sätta i istället..?
vi har kommit fram till ett par alternativ
1, leta reda på ett annat block, dock i princip omöjligt! skulle ta skitlänge..
2, ta b14 från 340, passar rakt av
3, fixa en adapter och sätta i rally B20n från 140n då jag ska bygga ny maskin till den.
om man tar antingen alternativ 2-3 så kan man leta upp en orginalmotor och renovera vid sidan om och sen sätta i?
vad sägs?
ge mig förslag!
// matte
Postat: mån sep 08, 2008 4:34 pm
av readytorace
hmm nu är inte jag nått geni men antar ändå kolvarna är kassa varför bara inte spräcka dom med nått så spänningen i dom släpper??om du ändå sen kan byta kolv foder så hugg utav satan med en huggmejsel.varför inte en audi snurra i den eller subaru??borde gå att passa ihop mot en låda dessutom.
Postat: mån sep 08, 2008 4:40 pm
av weber-power
mjo men lyftarna är kvar också och dom sitter som berget..
ja som sagt, de e inte bra att ha öppna tändstiftshål i 25 år.. då sitter de därefter

Postat: mån sep 08, 2008 4:51 pm
av A5Linus
när du har fått ut kamen så kan du göra samma sak med lyftarna.
våld löser mycket
sedan ett motor alternativ är ju en Alpine 5 turbo motor (förgasar sug-turbo i grunden men det går ju att lösa. 110hk å 1307cc med X-flow topp)
finns ett par dom bygger om R8orna till att ha Alpine5 motorer så.
Postat: mån sep 08, 2008 4:52 pm
av readytorace
jo men många som kör mittmotor eller svans som renaulten stoppar i subaru audi för det är enkelt passa ihop med en vxl låda.finns en del sånna bubblor och även en del fieros byggda så.en imreza motor i en gordini vore nått
Postat: mån sep 08, 2008 5:11 pm
av weber-power
A5Linus skrev:när du har fått ut kamen så kan du göra samma sak med lyftarna.
våld löser mycket

kammen sitter också rätt bra

våld har vi använt massor xD
Postat: mån sep 08, 2008 5:28 pm
av Rogge
jag röstar för b20 maskinen

Postat: mån sep 08, 2008 7:14 pm
av weber-power
ja jag tror de skulle vara ett fränt alternativ

hjullyft?

hehe, jag ska måtta lite på de någon dag och se hur de kan bli med en b20 i de motorutrymmet

Postat: tis sep 09, 2008 7:20 am
av Nicklas Eriksson
gör ett bad av citronsyra, stoppa ner blocket?
jag citerar internet:
"Citronsyra
Egenskaper
- Bra mot rost och kalk.
Användningsområden
- Rostborttagninig
- Avkalkning
- Koppar och silverputs
- Antimögelbehandling av obehandlat trä
VARNING
- Aluminium, zinkdetaljer och galvaniserade ytor förstörs.
- Tätninsytor på kolvar i bromsok och invändigt i bromscylindrar skall ej behandlas med citronsyra. "
Varningen gör ju att man kanske inte vill ha lagerytor i badet, men å andra sidan om de är lika rostiga så ska det väl fräschas upp med ö-dim lager eller?
Postat: tor sep 11, 2008 9:08 am
av Cpt Tuttle
Leta reda på en annan Renaultspis tycker jag... Är B14-modellen nu på samma bas så lär det väl gå att få fart i en sådan också? Och rostiga 343or med slangomatic är ju inget ekonomin går i kras för att man köper direkt...

Postat: tor sep 11, 2008 9:53 am
av Bert-Ola
Cpt Tuttle skrev:Leta reda på en annan Renaultspis tycker jag... Är B14-modellen nu på samma bas så lär det väl gå att få fart i en sådan också? Och rostiga 343or med slangomatic är ju inget ekonomin går i kras för att man köper direkt...

Helt rätt tycker jag, är inte så många R8 Gordini tillverkade.
Ju närmre originalrenovering du kommer ju högre värde får du i bilen.
Riktigt roliga klenoder dessa Gordinis.
Motorn låter gott
Club Renault Sverige
De varvar rätt bra för att vara en "originalbil"
YouTube-film
Postat: tor sep 11, 2008 12:59 pm
av Jens Gustavsson
en volvo B14 motor med seriöst portad topp och trim kam kan bli ricktigt fin fart i. ( en underskattad motor)
vilken effekt är du ute efter?