Sida 2 av 9

Postat: mån jun 30, 2008 10:09 pm
av Rutan
Hallojsan nu var det dax för en lite uppdate...
Har inte bilder på allt jag har gjort dock :roll:

För det första så har jag köpt mig en ny motor från sthlm som är borrad
till första över dim. och är nyrenoverad, sen är den utrustad med smidda
mahle kolvar :thumbright: och kulpennade M-stakar.

Bilder på motorn.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Sen så har jag börjat märka upp alla kablar som jag ska använda och
dom som ska ut:) Men det kommer det bilder på imorgon... Sen ska jag
även lyfta i motorn och kolla allt, och börja dra kablarna till MSet så alla
bitarna börjar komma nu:)

Gömde skriva att jag även beställt en topp från dalarna som kommer om
ca 3-4 veckor, sen ska även ajden fixa grenröret åt mig :thumbright:

Sen har jag även en till funderation ang vilken kam man ska använda till
mitt set up?
Jag har:
En D-kam
En K-kam
En M-kam
och en A-kam men det vet jag redan att jag inte ska använda...
Vet att D-kamen har ca 11,5 i lyft vilket kanske inte är så dåligt eller?
Har inte hållt på så mkt med kammar osv. Någon som kan ge lite tips?

Min set up som den ser ut nu.
Motor b21et med borr till första över dim.
Toppen portad 530 med 46/38 ventiler.
Hemmaknåpat insug om det gör så himla mkt vet jag inte.
Sen blir det pulssplittat grenrör med en t04e i kronan.

Sen så har jag en funderation ang. kopplingsschemat till MS ifall nu
någon vill svara på mina frågor... :roll:

Vad är det för relä dom snackar om där högst upp till höger?
Bild

Mvh/Rickard

Postat: mån jun 30, 2008 10:20 pm
av ogge
det längst upp till höger är relä för att styra nån form av tomgångs justering.. har inte fått det att fungera på mitt ms.. så jag har vridit upp tomgången med gasspjället. funkar bra det med

Postat: mån jun 30, 2008 10:30 pm
av Rutan
ogge skrev:det längst upp till höger är relä för att styra nån form av tomgångs justering.. har inte fått det att fungera på mitt ms.. så jag har vridit upp tomgången med gasspjället. funkar bra det med
Okej... hade det i tankarna att det hade något med tomgångs motorn att göra men var inte säker... Är det ditt företag som säljer silicon slang?
Mvh/Rickard

Postat: mån jun 30, 2008 11:24 pm
av Filaren
ogge skrev:det längst upp till höger är relä för att styra nån form av tomgångs justering.. har inte fått det att fungera på mitt ms.. så jag har vridit upp tomgången med gasspjället. funkar bra det med
Går väl att höja tex. tändningen under 1000rpm och på så sätt få en
hyffsad tomgång, även ställa spjället lite öppet.

har kört så med Haltech sprut och tycker det funkar bra.


Mvh//Andreas

Postat: tis jul 01, 2008 5:24 pm
av LarC
Hej ganska ot men jag såg att du hade lödhylsor från biltema. Tycker du att dom är bra? Jag köpte sånna för att försöka vara lite seriös, bara skit lyckades inte nån gång. Jag kanske saknar talang på det me?

Postat: tis jul 01, 2008 5:48 pm
av ogge
vem av oss menar du har såna hylsor på bilen?

Postat: tis jul 01, 2008 5:53 pm
av LarC
ogge skrev:vem av oss menar du har såna hylsor på bilen?
Jag menar "Rutan"

Postat: ons jul 02, 2008 4:22 pm
av Rutan
LarC skrev:Hej ganska ot men jag såg att du hade lödhylsor från biltema. Tycker du att dom är bra? Jag köpte sånna för att försöka vara lite seriös, bara skit lyckades inte nån gång. Jag kanske saknar talang på det me?
Jag har inte hunnit testa dom än, ska dock göra det ikväll så då kan jag ge dig ett bra svar...

Mvh/Rickard

Postat: ons jul 02, 2008 4:24 pm
av Rutan
Kom just att tänka på, hur kan man räkna ut vilken storlek man ska ha på säkringen?


Mvh/Rutan

Postat: ons jul 02, 2008 4:34 pm
av ogge
förbrukningen i W delat med spänningen V .

sen någon ampere extra på säkringen för att inte ligga precis på gränsen

Postat: ons jul 02, 2008 6:33 pm
av Rutan
ogge skrev:förbrukningen i W delat med spänningen V .

sen någon ampere extra på säkringen för att inte ligga precis på gränsen
Okej låter vettigt... Jo det kan jag också förstå;P
Tackar...

Mvh/Rutan

Postat: ons jul 23, 2008 9:55 pm
av Rutan
LarC skrev:Hej ganska ot men jag såg att du hade lödhylsor från biltema. Tycker du att dom är bra? Jag köpte sånna för att försöka vara lite seriös, bara skit lyckades inte nån gång. Jag kanske saknar talang på det me?
Sorry för att du har fått vänta så länge på svar... Men jag har haft samma problem... Funkar skit kasst!
Eller så är jag också kass på de där med lödskor :roll:

Postat: ons jul 23, 2008 10:07 pm
av Rutan
Jag har inte hunnit göra så mycket på bilen pga. att jag har jobbat sjukt mycket övertid... Men det kommer att ta fart nu när jag får toppen, det har blivit lite problem ang toppen pga att killen som har toppen inte har fått tag på mig :doh:
Nåja inget värre har ju hänt så nu ska allt börja monteras... Dock så vet jag inte riktigt vars jag ska få tag i alla kontaktstycken...
Dock kan jag inte lägga upp bilder på dom pga av kameran har kommit på villovägar :?
Men det är kontaktstycket till bredbandslambdan som finns att köpa hos vems.se, och sen till en tps från en 850...

Mvh/Rutan

Postat: lör aug 16, 2008 10:56 pm
av Rutan
Long time no see ;P
Nä men nu har man fått lite tid till övers så nu händer det lite iaf.
Har rengjort toppen jag köpte av en kille från dalarna så nu ska allting börja monteras väntar dock på lite grejer från KG såsom ventil knaster och ventiltätningar, och så måste jag få tag i ett grenrör... Fick inte in
mina övertidspengar förra månaden, får hoppas att dom kommer nu.... :roll:

Bild
530 topp med 46/38 ventiler, jm7 styrningar, portad lätt på insug och rätt
så fint på avgas sidan.

Bild
Insug.

Bild
Avgas.

Bild

Bild
Ventilerna :)

Bild
Ventilerna på plats :)

Sen imorgon ska elen dras klart :)
Bild

Kommer en ny uppdate imorgon...

Over and out!

Postat: sön aug 17, 2008 5:58 pm
av Rutan
Hallojsan, måste bara berätta om mitt lilla raseri utbrott...
Idag började jag koppla in elen igen, vart bara så sjukt less på att jag inte fick någon ordning på det hela, det såg fortfarande ut som ett ormbo under instrumentpanelen :thumbdown:
Så då lackade jag ut och klippte sönder elsystemet :roll:

Före:
Bild

Efter:
Bild

Så nu är det bara att bita i det sura äpplet och börja dra ny el...

Sen måste jag bara slänga upp en bild på motorn med topp och insug :lol:
Måste hitta lite motivering iaf :thumbright:

Bild