Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7
Det sitter en fördelningslåda längst fram på den bakre delen, framför den drivande axeln... Går ju en kardan från automaten in på övre medbringaren i F-lådan, sen växlar lådan ner varvtalet till hälften ungefär och ut på två medbtingare nere... En går fram genom midjan till
framdelen, den andra går direkt på den drivande axeln på bakdelen med en hardyskiva emellan...
Fälgarna är volvo, nerkapade och med en valsad plåt runt, slitplast i botten mot plåten och fastbultade klackar i plast som drivkuggar...
Kul att nån mer funderat på samma sak, hojta till om du vill komma förbi och ta en kik...
Gilbert. Är nog Daniel du menar...
framdelen, den andra går direkt på den drivande axeln på bakdelen med en hardyskiva emellan...
Fälgarna är volvo, nerkapade och med en valsad plåt runt, slitplast i botten mot plåten och fastbultade klackar i plast som drivkuggar...
Kul att nån mer funderat på samma sak, hojta till om du vill komma förbi och ta en kik...
-
- Lite mer laddtryck
Okej, ja en liten tjuv titt skulle ju hjälpa rätt mycket, vad har du för midia?? är den ledad i "höjdled" om den är det blir det inte problem med boggilådorna då?? om du förstår hur jag menar. MVHHolm skrev:Det sitter en fördelningslåda längst fram på den bakre delen, framför den drivande axeln... Går ju en kardan från automaten in på övre medbringaren i F-lådan, sen växlar lådan ner varvtalet till hälften ungefär och ut på två medbtingare nere... En går fram genom midjan till

Nej. den är inte ledad i höjdled som tex bv 206 är... Går ju inte pga av boggivaggorna precis som du säger... Midjan är i övrigt hemmabyggd, ledad i sidled för styrning och axiellt (eller vad det blir) så att fram och bakvagn kan vrida sig individuellt (som man ser på bilderna)
Är lite lugnt på byggfronten nu, funderar på en lösning till dom nya boggivaggorna... Vill att man ska kunna spänna banden individuellt, som det är nu så flyttar man hela axeln med båda boggibvaggorna bakåt och då kan man inte spänna den ena sidan mer. Banden verkar skilja lite i längd så det vore bra med separat spänning...
Men tror det börjar klarna, fick en ide i huvet i helgen som jag tror blir bra... Ska ner till garaget nån kväll och kolla om det kan funka...
Mvh Andreas
Är lite lugnt på byggfronten nu, funderar på en lösning till dom nya boggivaggorna... Vill att man ska kunna spänna banden individuellt, som det är nu så flyttar man hela axeln med båda boggibvaggorna bakåt och då kan man inte spänna den ena sidan mer. Banden verkar skilja lite i längd så det vore bra med separat spänning...
Men tror det börjar klarna, fick en ide i huvet i helgen som jag tror blir bra... Ska ner till garaget nån kväll och kolla om det kan funka...
Mvh Andreas
Nu har man påbörjat dom nya boggisarna till bandarn. Men det tar som vanligt mycket längre tid än man tror... Men till vintern ska den vara klar iaf... För då ska en inköpt Bmw e36 turbo in för lite upgradering i det nu för trånga garaget, och eftersom det är trångt så håller jag på med utbyggnad innan vintern...
Ja, har man inte arbete skaffar man sig...
Att man aldrig lär sig att avsluta ett projekt innan nästa påbörjas
Ja, har man inte arbete skaffar man sig...
Att man aldrig lär sig att avsluta ett projekt innan nästa påbörjas

Nej... Man är obotlig tidsoptimist så den står kvar i garaget...Babs skrev:har det blivit nåt åkande?? hur mycket ställde du på pumpen?? det är en 20v maskin eller?
Boggisarna är halvklara...
Har smalnat av 8 st plåtfälgar till pistmakinsdäcken som ska på... Riktiga värstingfälgar 14x4"

Japp 20ventilare... Sitter Alda/rökgasbegr. på pumpen så den ska skicka på mer bränsle vid laddtryck, få se om man ställer på ytterligare... En lite lagom rökplym vill man ju ha

Jo jag har sett dig mölja förbi... Fräna grejer med 6-hjulsdrift och diffspärrar, körde en liknande i lumpen. Går fram bra dom där...Löwen skrev:hur går det?? funkar den? har du sett min nya terräng maskin susa förbi nått?? en volvo c304 (TGB13).
MVH
Talade lite med Daniel i granngårn, han tyckte jag skulle bli med till Björnhyttan med bandarn och klättra... Nästa vinter kanske...
Ja ska bli riktigt roligt och se om man får den och ladda tidigt å så... Jäkligt intressant med Vnt/VgtGordonE skrev:Vilken härlig maskin! Mycket imponerande!
Kul att du har en mercaspis till den med och labbar lite med VGT, det har jag alltid velat prova på bilen!
Mvh Gordon
Har läst om några som kört med såna agg, kan vara svårt att få till inställningarna men vi får se...
Nu har det äntligen hänt lite igen...
Boggisarna är snart klara... kommer att bli bra tror jag. Kan spänna var band för sig och det är bra...
Håller på med gasreglage...
Då maskin är lång och en gasvajer på c.a 4.5 meter går jäkligt tungt fick man fundera ut nåt nytt...
Så det blir hydraulisk gas
Håller på att montera en kopplingshuvudcylinder vid gaspedaeln och slavcylindern vid pumpen på motorn... Hydraulslang emellan... Få se om det funkar, men det är jag övertygad om att det gör...
Bilder kommer...
Boggisarna är snart klara... kommer att bli bra tror jag. Kan spänna var band för sig och det är bra...
Håller på med gasreglage...
Då maskin är lång och en gasvajer på c.a 4.5 meter går jäkligt tungt fick man fundera ut nåt nytt...
Så det blir hydraulisk gas

Håller på att montera en kopplingshuvudcylinder vid gaspedaeln och slavcylindern vid pumpen på motorn... Hydraulslang emellan... Få se om det funkar, men det är jag övertygad om att det gör...
Bilder kommer...
- DieselHenke
- Lite mer laddtryck
Tack! försöker få det rättså seriöst...SotRacing skrev:fint byggehur mycket fick du böta för VNT turbon ? är sugen på att stoppa en sån på D24an i 245an nämligen.
Tror jag gav 1900:- för turbon...
Nu är hydraulgasen luftad och testad... Kommer att funka bra tror jag...
Lär bara göra om lite i länkaget vid slavcylindern... Trodde att den skulle rör sig lika långt som "huvudcylindern", men missade att dom hade olika diametrar och således får olika slaglängd... Så jag får bara halvgas som det är nu... Men det är snart fixat...
Hydraulgasen är klar!
Fungerar riktigt bra verkar det som...Ev åker jag på att köpa en ny slavcylinder... Råkade hetta upp cylindern och kylde den sedan i snön... Inte bra tydligen då den krympte så att kolven blev att kärva... Har putsat ur den men den går fortfarande lite tungt...

Håller på med det sista på boggisarna så dom är strax klara...
Ska bli kul att få ut och klättra lite i skogen sen igen...[/img]

Fungerar riktigt bra verkar det som...Ev åker jag på att köpa en ny slavcylinder... Råkade hetta upp cylindern och kylde den sedan i snön... Inte bra tydligen då den krympte så att kolven blev att kärva... Har putsat ur den men den går fortfarande lite tungt...

Håller på med det sista på boggisarna så dom är strax klara...
Ska bli kul att få ut och klättra lite i skogen sen igen...[/img]
Det är från 940 tror jag...
Vet inte om det kommer att bli problem, vi får se... Isf kan jag höra av mig...
Du får bli med nån gång framöver när det är provkörning
Terrängträff , den är inte klar tills dess, sen är det så satans stenigt i björnhyttan... Mina band gillar nog inte det...
Kanske ska komma ut och åke med i era bilar...?
Men nästa vinter skulle man kanske ta att bli med nån gång och klättra...
Vet inte om det kommer att bli problem, vi får se... Isf kan jag höra av mig...
Du får bli med nån gång framöver när det är provkörning

Terrängträff , den är inte klar tills dess, sen är det så satans stenigt i björnhyttan... Mina band gillar nog inte det...
Kanske ska komma ut och åke med i era bilar...?
Men nästa vinter skulle man kanske ta att bli med nån gång och klättra...