Sida 2 av 6

Postat: lör jun 28, 2008 11:06 am
av jorgen
riktigt kul bygge :) vad är det för komp i 2,9 motorena orginal?

Postat: lör jun 28, 2008 4:11 pm
av Mikael S
Tack alla :)

Tror faktiskt den kommer bli rätt pigg, dessutom väger en sån här bil runt 1200kilo och plockar man in siffror i sånna där uträkningare som finns lite överallt så ska sierran ge 5 knyck mer i slutfart på 402m motför bmw:n.

Anledningen till att jag gillar Sierran är att dom är så otroligt lättskruvade, kostar gratis, och faktiskt är riktigt sladdbar. Inte allt för många bilar som det tar en halvtimme på att lyfta ner lådan på, dessutom utan att öppna motorhuven :)

Kompet är 9,0:1 orginal så kanske går att ladda närmare 1bar, men det återstår att se.

Men tror ni verkligen att avgasystemet kommer vara ett hinder för 300hk?

------

Testade luftfilter placering i dag, samt svetsade om tryckrören

Bild

Bild

Postat: lör jun 28, 2008 5:09 pm
av Pimplaren
Skitcoolt :)

Hade en 90ans sierra men den var lite läskig att sladda med, så jävla mjuk i chassit! trivs med e28or på harry !

Bygg annat avgas, tror definitivt org täpper till.. påverkar spoolupen osv!

Postat: lör jun 28, 2008 5:12 pm
av Jonas Ohlsson
vilket "mekdriv" du verkar ha, nytt projekt bara sådär :thumbright:

Postat: lör jun 28, 2008 8:54 pm
av Mikael S
Nja orginal tänkte jag inte använda, det är ju 1 3/4 tum så det lär inte bli så bra :lol:

Hade jag bara pengarna så hade jag spottat fram turbokonverterade bilar, lusten är det inte fel på utan pengarna 8)

-------

Lite mer bilder

Oljetrycket vid motorn

Bild

Oljetryck vid turbon

Bild

Oljereturen, kör på ventilkåpan även denna gång. Funkade tokbra i bmw:n så borde göra det här också

Bild

Var bara tvungen att sätta ihop allt lite provisoriskt på en reservmotor jag har står för att se hur det blir

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: lör jun 28, 2008 8:57 pm
av Kadett4wd
Det där kommer funka ypperligt.

2.5" system kommer funka till 300hk, inga problem.

enda som skulle kunna vara lite trökit är att spool kanske blir lite lite segare än det skulle kunna varit.

Postat: sön jun 29, 2008 2:02 am
av Johan Lindberg
Jonas Ohlsson skrev:vilket "mekdriv" du verkar ha, nytt projekt bara sådär :thumbright:
Han är ju duracell kaninen! :doh:

Postat: sön jun 29, 2008 7:42 am
av 96 turbo
på en sug motor säger man väll att 2,5" räcker till 200 hk sen behöver man gå upp i dimension där de e mycket krökar eller ett 3" hela vägen

Postat: sön jun 29, 2008 8:05 am
av JBlom
Många Saabar åker ju med 2,5" en bra stund...
Bara prova å se det, ett 3" avgas snider du ju ihop på 30min. :)

Postat: sön jun 29, 2008 8:11 am
av Kadett4wd
Det jag baserar 2.5" på är att i WRC har de krav på 60mm avgas +- nåt toleransvärde som gör att max blir 2.5"

Peugeot plockar över 400hk enligt rykte.

Postat: sön jun 29, 2008 3:36 pm
av Daniel-635
Mikael S skrev:Tack alla :)

Tror faktiskt den kommer bli rätt pigg, dessutom väger en sån här bil runt 1200kilo och plockar man in siffror i sånna där uträkningare som finns lite överallt så ska sierran ge 5 knyck mer i slutfart på 402m motför bmw:n.

:oops: , hade förträngt vikt skillnaden 200-250 kilo är mycket , så visst kommer det mata på bra ! håller vxl. och bakaxel för allt detta mos
Jag antar att det inte är en med tomatlåda elller ?

Postat: sön jun 29, 2008 4:52 pm
av Mikael S
Jepp allt ska hålla bra.

-----

Idag skulle jag bara undersöka möljigheterna att få i sprutet i bilen. Men tänkte det är ju lika bra att köra på.
Eftersom jag kör bilen varje dag så ville jag ju helst köra hem den idag också, så jag svingade lödpennan och efter drygt en timmes jobb så såg det ut så här

Bild

Hoppade igång hur lätt som helst, kollade så att tändningen stod lika som sprutet stod på sen var det bara åka ut och mappa. Hur enkelt som helst.
Alltså en halv dags arbete från standard sprut till Megasquirt, mappat och klart

Nu är alltså det sista stora hindret undanröjt för turbo! Hoppas på att skruva på den i veckan

Postat: sön jun 29, 2008 5:52 pm
av zalsson
Sjukt snabb!

Postat: sön jun 29, 2008 6:44 pm
av David Herbertsson
Ha ha, fy fan va du mekar på alltså! Underbart å se för en garagefikare som mej :D
Alltid när man ser en skogen racing sierra blir man lika sugen! Har själv avverkat 6-8 sierror. Väger inte så mycket och folk kastar dom nästan efter en..
Lycka till och en lång film vill vi se sedan, men inte med massa musik utan bara sången från den överladdade ford sexan!

/David

Postat: tis jul 01, 2008 9:14 pm
av Mikael S
Jobbat på skapligt två kvällar i rad nu och har i princip fått på allt i den riktiga Sierran. Kvar att göra är

1. Montera batteriet i skuffen med tillhörande kabeldragning
2. Skruva fast intercoolern bättre
3. Byta bränslepumpen
4. Bygga avgasystem

Sen är det såklart alltid lite småpul

Bild