Dannej Volvo 745 drifting projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

pzn skrev:
dannej skrev:Bränsleslangarna är inte slangar utan plaströr som mekonomen tydligen numera använder istället för slang. alltså garanterat lika stabil som armerad gummislang, i alla fall vid så låga tryck som det blir på bränslet
Intressant, dom såg rätt styv ut nu då jag kollar, vad använder man för anslutningar?
Går bra med gummislang ovanpå och slangklämma.

Men lite seriösare är ju pneumatik kopplingar, sånna som sitter på bilden med cachetanken.


Vad det gäller plastslang till bränsle så kan jag säga att Saab använder plastslang original, som dessutom är dragen genom kupén, vilket egentligen är förbjudet enligt försäkringsbolagen :?
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Vad jag vet är det plastslang på alla nyare bilar, volvo har haft det sedan 80-talet... inte hela vägen, men mellan pumpar och rör osv...
Axel Wall
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Plastslang som bränsleledning går bra hos bilprovningen men inte vid en dragracingbesiktning. Då krävs bränsleledning av metall, eller metallomspunnen gummislang.
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 763
Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Micke Johansson »

Hehe.. Det blir nice det dära :D Hur många hästar får du ut tror du ? :twisted:
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Micke Johansson skrev:Hehe.. Det blir nice det dära :D Hur många hästar får du ut tror du ? :twisted:
450hk med K27 turbon, med den andra vet jag inte
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Detta är ett projekt som jag givet kommer att följa!! Ser mkt seriöst ut.
Vad är det för märke på mätarna? Har dom någon hemsida? Mkt intressant!!
Keep up the good work!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

mätarna är Defi, kolla på www.greenline.jp för priser, ska eventuellt beställa därifrån mera.

det finns andra bättre hemsidor som jag inte har i huvet, bara att söka.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Trevligt projekt, är lite nyfiken vad det är för alu-böjbara rör som du haft som mall till grenröret vars får man tag på dem? Bra då man har en bil där de är trångt
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

helt vanligt alu flexslang, finns överallt, typ järnia osv...
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Lite uppdateringar, äntligen är svänghjulet klart, sista delen som fattades!

Svänghjlet innan svarvning :lol:
Bild


Bild


Bild


Bild


Och kompressorhuset är pulverlackat
Bild


Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Mkt snyggt svänghjul, lär nog fungera bra också :)
Användarvisningsbild
q7even
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör dec 11, 2004 9:24 pm
Ort: Närke
Kontakt:

Inlägg av q7even »

Ser lite tungt ut :lol:

Jag hade valt aluminium (fortal eller liknande)

men det är jag det!
Volvo forever, ---spikar det, öka laddet lite till---
Även gått under namnet Qula
http://w1.583.telia.com/~u58304000/
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Diggar byggen av den här digniteten, lite stil på sakerna ;)

Hur blir det med plenumet? ser så trångt ut vid bromsservot :?

En liten sak till.. vad kostade bränselslangarna du har på bilen, jag ska ha motsvarande på min har jag tänkt.. ringde mekonomen och dom hade inte hört eller sett nåt om några såna plastslangar.. :?

Startmotorn får väl lite problem att kugga i det svänghjulet :P
Antar att du pressat på en krans efter fotot ?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
r.friborg
För mycket laddtryck
Inlägg: 284
Blev medlem: mån mar 22, 2004 10:01 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av r.friborg »

Hej

Har du svarvat själv.
Mycket fint. Kul att se, du satsar verkligen hela vägen fult ut.
Mitt projekt är lite mer budget.

Lycka till

Mvh Robert
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

q7even skrev:Ser lite tungt ut :lol:

Jag hade valt aluminium (fortal eller liknande)

men det är jag det!

Anledningen till att jag valt stål är på grund av hållbarheten, original (gjutjärn) spricker alltid och kan explodera i bitar eller lossna, och det är ganska jobbigt :lol:
Vikten är inga problem, strax över 8kg, lättare än så hade blivit för lätt.
Kopplingen är liten och lätt, samt att vevaxln är 3kg lättare än original så det lär nog bli bra.


marmander skrev:Diggar byggen av den här digniteten, lite stil på sakerna ;)

Hur blir det med plenumet? ser så trångt ut vid bromsservot :?

En liten sak till.. vad kostade bränselslangarna du har på bilen, jag ska ha motsvarande på min har jag tänkt.. ringde mekonomen och dom hade inte hört eller sett nåt om några såna plastslangar.. :?

Startmotorn får väl lite problem att kugga i det svänghjulet :P
Antar att du pressat på en krans efter fotot ?
Plenumet är lugn, det är nästan så man får in en hel finger i mellanrummet :wink:

Bränsleslangarna är köpta på mokonomen, inte särskillt dyrt.

Startkransen sitter på svänghjulet nu ja.

r.friborg skrev:Hej

Har du svarvat själv.
Mycket fint. Kul att se, du satsar verkligen hela vägen fult ut.
Mitt projekt är lite mer budget.

Lycka till

Mvh Robert

Jag har delvis svarvat själv ja.
Seriöst ska det vara eller så ka det vara riktigt buget med imponerande resultat, personligen så hatar jag när saker krånglar för att man slarvat, därför blir det så seriöst jag hinner få det.
Skriv svar